جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کمیسیون حقوق بشر

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:همه حق برخورداری از منابع را دارند و برای اینکه این ثروت های موجود دستخوش جنایات قرار نگیرد نباید در دست گروه خاصی باشد و باید عادلانه میان همه تقسیم شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» به مناسبت روز کتاب و کتاب خوانی نشست کتاب سیره معصومین علیهم السلام در فقر زدایی با حضور مؤلف اثر در دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایرانی قم برگزار شد.   

حجت الاسلام علی اکبری مؤلف کتاب «سیره معصومین(ع) در فقر زدایی» در ابتدا به اهمیت موضوع حقوق بشر پرداخت و اظهار داشت: در قرآن و سیره امامان ما نیز به این مسئله اشاره شده است.

وی گفت:همه حق برخورداری از منابع را دارند و برای اینکه این ثروت های موجود دستخوش جنایات قرار نگیرد نباید در دست گروه خاصی باشد و باید عادلانه میان همه تقسیم شوند.

حجت الاسلام علی اکبری در ادامه بیان کرد: کتاب سیره معصومین در فقر زدایی در سه فصل نگاشته شده است که فصل نخست آن به مفاهیم کلی و تعریف واژگان پرداخته است و عوامل فقر را معرفی می نماید.

وی گفت: در فصل دوم کتاب به سیره فردی معصومان در فقر زدایی و فصل سوم به سیره حکومتی معصومان در فقر زدایی پرداخته شده.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد پدیده فقر به عنوان یکی از مهم ترین بحران های اجتماعی خود سبب پیدایش بحران های دیگر شده است و پیامدهای زیانبار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراوانی را در پی دارد از این رو جوامع بشری و ادیان و مذاهب مختلف همواره در پی یافتن راه حلی برای برون رفت از آن بوده اند و راه کار هایی برای مقابله با آن اندیشیده اند.

وی تصریح کرد: امامان معصوم شیعه به مواجه با پدیده فقر برخاستند و بر جلوگیری از آن تأکید داشتند و معصومان بر اساس تعالیم وحیانی اسلام ضمن ارائه راهکار های لازم برای رفع نیاز های افراد کم بضاعت جامعه در پی ایجاد ثبات اقتصادی بودند و ضمن توجه به عدالت اجتماعی، رونق کسب و کار حلال از مهم ترین برنامه ها برای مواجهه با از میان برداشتن فقر در جامعه بود.

حجت الاسلام علی اکبری تصریح کرد: حضرات معصومان در جبهه مقابل با فقر و دفاع از حقوق مالی فراموش شده اقشار آسیب پذیر جامعه الگوی رفتاری جامع و کارآمدی را عملیاتی کرده اند و بر صفحات تاریخ نگاشته اند که بایسته تحقیقی و بررسی و ارائه به همه مردم اعم از ملت ها و حکومت ها است.

وی ادامه داد: به لحاظ اینکه برخی از معصومین همچون پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) تنها در مقطعی از زندگی خود از حکومت و بسط ید برخوردار بوده اند و با تأمین درآمد از منابع درآمدی حراست از درآمد ها و مصرف آن در مقابله با فقر زدایی همت خود را به کار بسته اند.

استاد حوزه عنوان کرد: حضرت  برای جمع آوری اموال بیت المال افراد بسیاری را شناسایی کردند و برای حفاظت از اموال عمومی سیستم نظارتی داشتند که هم آشکار و هم مخفی به حضرت گزارش می دادند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha