سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کتابخوانی

حوزه/ با توجه به اینکه کتاب و کتابخوانی یکی از شاخصه های مهم در تعیین رشد و توسعه فرهنگی یک جامعه است، آمار و ارقام مایوس کننده در زمینه اُفت مستمر شمارگان کتاب در کشور، زنگ خطری است در عرصه فرهنگ که نباید از آن غافل شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تا همین چند سال پیش، پایین ترین شمارگان کتاب، رقمی بین یک هزار تا دو هزار نسخه بود، اما در حال حاضر به جهت تشدید مشکلات اقتصادی و البته دلایل متنی و فرامتنی در حوزه فرهنگ و نیز مقولات ناظر به سبک زندگی، تیراژ کتاب ها حتی به دویست و سیصد نسخه هم رسیده است!

از آن جا که مقوله کتاب و کتابخوانی و میزان پرداختن به این مهم در راستای افزایش سرانه مطالعه یکی از شاخصه ها و سنجه های مهم و کلیدی در تعیین رشد و توسعه فرهنگی یک جامعه است، لذا چنین آمار و ارقام های مایوس کننده ای به سان زنگ خطری است که نباید از کنار شنیدن آن به راحتی گذشت.

به هر صورت، کتاب دروازه ای به سوی جهان گسترده ی دانش و معرفت است و از این منظر مطالعه این یار مهربان و رواج آن نشانه ای است بر توسعه یافتگیِ فرهنگی یک جامعه؛ به ویژه جامعه ایرانی که از فرهنگ و تاریخی دیرپا و غنی برخوردار است و بزرگان و نخبگان آن همواره دستی بر قلم و نگارش و کتابت داشته اند.

اشاره به این بدیهیات شاید دیگر در زمانه کنونی به جهت تاکیدات فراوان در این باره ، تا حدی ملال آور باشد و به زعم عده ای حتی رنگ شعار به خود بگیرد اما به هر صورت نمی توان انکار کرد که کتاب و کتاب خوانی چه جایگاه مهمی در مباحث فرهنگی دارد، به خصوص آن که ما عمیقاً معتقدیم اسلام بیش از هر چیز دین اندیشه و معرفت است و از این رو باید گفت که آیین و مکتب ما بیش از هر مکتب دیگری پرچمدار کتاب و کتابخوانی و گسترش عرصه های دانش و فرهنگ در این کره خاکی بوده است.

از سوی دیگر، کتاب یکی از سودمندترین تحفه هایی است که پروردگار عالم به مخلوق خود ارزانی داشته و قسم بر قلم و آنچه می نویسند در آیه مبارکه "ن والقلم و ما یسطرون" تاکیدی است بر این که از منظر تعالیم اسلام، کتاب و نوشتن از جایگاه و مرتبی بس والا برخوردار است.

به دیگر سخن، خدای متعال، وجود انسان را به قدرت فکر و دانایی از سایر موجودات متمایز نموده و از این رو ترویج کتابخوانی ، نسخه تعالی فرهنگی جامعه محسوب می شود.

از آن سوی ماجرا هر چند که ما عموماً در مقام سخن و شعار تاکید می کنیم که کتاب یک کالای بسیار اثرگذارِ فرهنگی و معنوی است و حتی برای اثبات این سخن خود، همایش های متعدد برگزار می کنیم اما گویا در عمل چندان به این گفته باور راسخ نداریم چه آن که اگر این گونه بود و کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی امروز کشور ما ریشه ای قوی داشت، نباید شاهد وضع فعلی می بودیم که سرجمع فروش کتاب در طول یک سال در ایران ما مساوی با تنها و تنها فروش یک روز لوازم آرایشی باشد!

در این بین، تردیدی وجود ندارد که ترویج کتاب خوانی زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می شود که اعضای جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و ابزاری در مسیر رشد و پویایی خود بدانند و به این وسیله، مطالعه در کنار سایر فعالیت های روزمره در زندگی مردم وارد شود، کما این که سال هاست مطالعه در فرهنگ بسیاری از کشورهای غربی و شرقی به یک عادت روزانه تبدیل شده است.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha