چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مرکز پژوهش های اسلامی امام صادق(ع) در نجف اشرف

حوزه/ مرکز تخصصی پژوهش های اسلامی امام صادق(ع) در نجف اشرف با برگزاری نشستی علمی تخصصی با عنوان "وحی و شبهات معاصران" به بررسی مفهوم وحی و شبهات معاصر در این زمینه پرداخت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» مرکز تخصصی پژوهش های اسلامی نجف اشرف با برگزاری نشستی علمی تخصصی با عنوان "وحی و شبهات معاصران" با حضور شیخ میثم طالب الفریجی مدیر این مرکز، شیخ کریم السراجی رئیس بخش اعتقادات و اندیشه اسلامی دانشگاه کوفه و جمعی از محققان و طلاب حوزه علمیه نجف اشرف برگزار کرد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین سراجی بحث خود را با عنوان وحی و شبهات معاصران ارائه کرد و حاضران نیز نظرات و پرسش های خود را در این زمینه مطرح کردند.

شیخ سراجی گفت: رسالت محمدی سرشار از ارزش های والایی است که اگر در تمام شئون زندگی جاری شود، مردم را به خیر و سعادت می رساند؛ ارزش هایی که حتی به اعتراف اندیشمندان غربی می تواند با تمام تمدن های دیگر جهان رقابت کند و بر آنها برتری یابد.

وی افزود: جوامع غربی استراتژی مختلفی با اسلام دارند و از این رو تلاش می کنند با تاثیر بر برخی اندیشمندان و نویسندگان اسلامی، آنها را به گونه ای تحت تاثیر قرار دهند که با دیدگاه غرب به فرهنگ و تمدن اسلام بنگرند که از جمله این شخصیت های اسلامی می توان از محمد ارکون، محمد عابد الجابری و عبدالکریم سروش نام برد.

شیخ سراجی ادامه داد: وحی از موضوعات حساس و مهم است که دامنه آن نه تنها در کلام قدیم بلکه به کلام معاصر نیر امتداد یافته است ما در این بحث به بررسی افکار عبدالکریم سروش می پردازیم؛ چراکه وی در کتاب خود به نام "بسط تجربه نبوی" مساحت گسترده ای را به این بحث اختصاص داده است و البته وی از محققان اسلامی است که آثاری نیز درباره نهج البلاغه دارد و از قلم و بیانی قابل توجه نیز در بیان افکار خود برخوردار است.

وی افزود: البته افکار سروش، افکاری جدید و نوظهور نیست، بلکه عمر این افکار و شبهات به اندازه عمر وحی و ظهور و نزول آن بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است و البته چنین شبهاتی در مسیحیت نیز موجود است و برخی اندیشمندان در این عرصه نیز نظریاتی مخالف نظر اسلام و باید به این نکته نیز توجه داشت که انجیل مانند قرآن کریم نیست، زیرا انجیل پس از حضرت عیسی علیه السلام نوشته شد و پس از سیطره کلیسا بر زندگی مردم برخی جریان های غربی تلاش کردند تغییراتی در انجیل و مفاهیم دینی از جمله مفهوم وحی ایجاد کنند و این مفهوم را از واقعیت های زندگی اجتماعی مردم دور کنند و از سوی دیگر برخی جریان های غربی را نیز می بینیم که با تمرکز بر فطری بودن و ضرورت دین در زندگی انسانی، در پژوهش های خود تلاش می کنند ثابت کنند که وحی، پدیده ای الهی نیست بلکه حالتی نفسانی و روحانی است.

رئیس بخش اعتقادات و اندیشه اسلامی دانشگاه کوفه گفت: در کتب مستشرقینی مانند تئودور نولدکه، ویلیام مونتگومری وات آمده است: از آنجا که وحی تجربه یا شخصی است، از درون پیامبر می جوشد در حالی که مسلمانان و اندیشمندان اسلامی بر این باورند که وحی امری است که از خارج به پیامبر می رسد و در واقع نوعی ارتباط میان خدای متعال و بندگان برگزیده او است.

مرکز پژوهش های اسلامی امام صادق(ع) در نجف اشرف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha