سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام زمان(عج)

حوزه/ نهم ربیع الاول؛ آغاز امامت، ولایت و خلافت امام منتظر حضرت مهدی موعود(عج) است و روزی است که مشتاقان آن حضرت باید بیش از پیش اعمال و رفتار خود بسنجد تا بدانند در کجای مسیر قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، یوم الله نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) و روز تجدید میثاق با آن امام همام و آخرین ذخیره الهی می‌باشد که شایسته است عاشقان و منتظران در هر کجا که هستند، در این روز به صورت ویژه به امام زمان(عج)توجه نمایند، چرا که نهم ربیع الاول، در امتداد غدیر و بلکه خود، غدیری دیگر است.

لذا ما باید در این روز با امام زمان(عج) خود، تجدید پیمان کرده و بر مفاد عهد و میثاق خود مروری دوباره داشته باشیم و به بازشناسی و بازخوانی حقوق و تعهداتی که نسبت به آن امام نور و امید همه مستضعفان عالم برعهده داریم بپردازیم، امام صادق(ع) در این باره فرموده اند: "همانا، عهد در نزد خداوند، پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و امامان بعد از اوست."

انتظار فرج از دیدگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری درباره انتظار فرج و شرایط منتظران می فرماید: "منتظران صاحب الزمان، به منور شدن چشم انداز زندگی بشر و پایان دوران ظلم و تجاوز امید دارند و جنایات ستم و تزویر سردمداران استکبار جهانی، نمی تواند چشمه امید را در دل های آنان خاموش کند. منتظران حجت تردیدی ندارند که روزگار ظلم و طغیان و تجاوز سرانجام به پایان خواهد رسید و قدرت قاهره حق، همه قله های فساد و تعدی را از بین خواهد برد. ما اعتقاد داریم که با ظهور مهدی موعود علیه السلام ، اندیشه و عقول بشری از همیشه خلاق تر خواهد بود و صلح و امنیت کامل در مقیاس جهانی آن به وجود خواهد آمد و ما برای چنین دورانی باید تلاش کنیم تا جهان روز به روز به این عصر آرمانی نزدیک تر شود."

روحانیت باید جامعه را با فرهنگ مهدویت آشنا کنند

حجت الاسلام حامد شاهبیگی، امام جمعه خوسف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، با  تبریک آغاز امامت ولی عصر(عج) گفت: حضرت ولیعصر(عج) به عنوان خاتم اوصیا و منجی موعود که همه ادیان و انسان ها انتظار عدالت او را می کشند، از نسل پیامبر اسلام(ص) و از فرزندان حضرت فاطمه(س) است که خداوند به دست او دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد.

وی با بیان آماده سازی جامعه  توسط امام حسن عسکری(عج) برای زمان غیبت، افزود: آماده‌سازی جامعه برای غیبت حضرت امام زمان(عج)، از اقدامات ارزشمند و اساسی امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت ایشان بوده است که در مجالس و محافل مختلف بحث غیبت حضرت مهدی موعود(عج) را مطرح می کردند.

امام جمعه خوسف تصریح کرد: روز آغاز امامت امام زمان(عج) در مناسبت‌های رسمی کشور در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام شاهبیگی نگاه اهل‌بیت(ع) را همانند نگاه قرآن بر جامعه دانست  و خاطرنشان کرد: آغاز امامت ولی عصر(عج) روزی است که با تاکید بر برادری و برابری و همچنین "ید واحده" بودن مسلمان ها در برابر کفار، مشرکان و دشمنان، انگیزه‌ای درراستای تحکیم بیش از پیش اتحاد و همدلی به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید شناخت بیشتری از امام زمان (عج) داشته باشد، عنوان کرد: هر چه میزان شناخت ما نسبت به حضرت مهدی (عج) بیشتر شود معرفت و تواضع ما افزایش پیدا می کند.

امام جمعه خوسف ادامه داد: حضرت مهدی(عج) به امر خداوند سال‌ها از نظرها پنهان است که با ظهورش حق و عدالت بر جهان حاکم خواهد شد.

حجت الاسلام شاهبیگی در پایان با اشاره به نقش تاثیرگذار روحانیون و مبلغین اموردینی در پاسخ بر شبهات، گفت: طلاب و روحانیت بایستی بسیار بیشتر ازگذشته مردم را با فرهنگ مهدویت در جامعه آشنا سازند و پاسخگوی  شبهات و مبارزه با تفکرات انحرافی در جامعه باشند.

مهمترین تکلیف شیعه در عصرغيبت موعود جهان مسئله انتظار است

حجت الاسلام  نجمی پور، امام جمعه سرایان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، گفت: هر کدام از ائمه دوازده گانه شیعیان (ع) بنا به شرایط زمان، مشی و شیوه خاصی را برای دفاع و گسترش حق و مبارزه با باطل اتخاذ می کردند اما در حقیقت تمامی آن ها یک نور واحد هستند.

وی ادامه داد: سیره و سخنان آن حضرات(ع) بالاترین الگو و نمونه ای است که خداوند تعالی برای طالبان سعادت قرار داده است اما این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با مطالعه و علم به سنت ،مشی و روش حضرات معصومین(ع) و عمل به دستورات آن ها.

امام جمعه سرایان با اشاره به نهم ربیع الاول؛ آغاز امامت، ولایت و خلافت امام منتظر حضرت مهدی موعود(عج) تصریح کرد: در زمان غیبت پیروان حضرت باید با انتظار واقعی یعنی عمل قلبی و درونی و اعمال خیر و پرهیز از گناه، انجام واجبات، داشتن اخلاق الهی و دعوت همیشگی دیگران به دین خدا جامعه ی مهدوی را شکل دهند.

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه يکى از مهم‌ترين وظايف و تکاليف شيعه در عصر غيبت موعود جهان، مسئله انتظار است، خاطرنشان کرد: منتظريعنى زمينه ساز موعود، و مؤمنى که منتظر آمدن مولايش مى‌باشد هر قدر انتظارش شديدتر باشد، تلاشش در آمادگى براى آن به وسيله پرهيز از گناه وکوشش در راه تهذيب نفس و پاکيزه کردن درون از صفات نکوهيده وبه دست آوردن خوبی‌هاى پسنديده بيشتر مى‌گردد تا به فيض ديدار مولاى خويش ومشاهده جمال دلرباى او در زمان غيبتش رستگار شود.

وی ادامه داد: یک منتظر واقعی، بااميد زندگى مى‌کند و در نتيجه سدهاى مانع را درهم مى‌شکند، موانع را کنار مى‌زند، راه را هموار مى کند، با حراميان و دزدان و نيرنگ بازان و دروغ پردازان مى‌ستيزد و به مشاهده دولت کريمه امام منتظر اميدوار است.

امامت امام زمان (عج)، آغاز روشنایی بر جهان اسلام است

حجت الاسلام محمد رضا بابایی، امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، با تبریک به مناسبت فرارسیدن آغاز امام زمان(عج) اظهار داشت: امام زمان(عج) لقب‌های بسیاری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مهدی، خاتم، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح اشاره کرد.

وی ادامه داد: با شهادت امام حسن عسکری(ع)، امام زمان(عج) در سن ۵ سالگی عهده دار منصب امامت شیعیان شدند و بدون شک آغاز امامت امام زمان(عج) آغاز روشنایی بر جهان اسلام است.

امام جمعه فردوس دوران غیبت صاحب الزمان(عج) را به چهار دسته تقسیم کرد و بیان داشت: بر اساس آنچه که در روایت‌ها به آن‌ها اشاره شده، تا 5 سالگی امام، هیچ فردی از وجود مبارک آن حضرت آگاهی نداشت و بعد از شهادت پدرشان از وجود ایشان خبر دار شدند.

حجت الاسلام بابایی امامت امام زمان(عج) را آغاز روشنایی بر جهان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: برکت‌ها و نعمت‌هایی که از سوی امام دوازدهم(عج) به ما می‌رسد، همانند خورشید پشت ابر به انسان‌ها می‌رسد به طوری که با وجود ابری بودن آسمان، هوا تاریک نمی‌شود و خورشید همواره کار خودش را انجام می‌دهد.

وی با بیان زیارت جامعه کبیره تصریح کرد: خداوند رزق و روزی دنیا را به یمن وجود آن حضرت تقسیم می‌کند و اگر می‌بینیم که نعمت‌هایی از سوی خداوند متعال به سوی مردم سرازیر می‌شود، همه به برکت وجود امام زمان(عج) می باشد، بنابراین ما به خوبی از نعمت‌های وجودی آن حضرت بهره‌مند می‌شویم.

وی با اشاره به راهکار تبیین ویژگی های امام زمان(عج) در جامعه، گفت: بهترین راهکار این است که مبلغان در زمینه اصل وجودی امام عصر(عج) توضیحاتی برای مردم داشته باشند، لذا ما باید این موضوع را که همه ما در محضر امام زمان(ع) هستیم  را به صورت مرتب مرور کنیم.

امام جمعه فردوس با بیان مهم ترین شاخصه های قیام امام زمان(عج) ، یادآور شد: ریشه کن ساختن ستم و فراگیر کردن عدل و قسط در سراسر گیتى از مهم ترین شاخصه‌های قیام امام زمان(عج) به شمار می روند.

حجت الاسلام بابایی اضافه کرد: پیامبر(ص) مى‌فرماید "قیامت بر پا نمى‌شود، مگر این‌که مردى از اهل بیت من که اسمش شبیه اسم من است، حاکم شود و زمین را پر از عدل و قسط کند، همان‌گونه که پر از ظلم و جور شده بود."

سخنی با منجی عالم بشریت

ما که منتظر امام زمان(عج) هستیم، باید در جهت حکومتی که امام زمان(عج) تشکیل خواهند داد،، زندگى امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم، البته ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایى را که اولیاى الهى ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.

ما همین‌قدر مى‌دانیم که وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ى الهى است، همین‌قدر مى‌دانیم که این بازمانده‌ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است.

حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى می‌کند؛ مردم را مى‌بیند؛ با آنهاست؛ دردهاى آنها، آلام آنها را حس می‌کند و انسانها هم، آنهائى که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعى به طور ناشناس او را زیارت می‌کنند.

بشریت که با عطش تمام منتظر امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف است و مى‌خواهد مهدى موعود بیاید و چشم انتظار آن حضرت است، باید خود را از اکنون آماده سازد و اعمال و رفتارش را مطابق آنچه مورد تأیید حضرت است، قرار دهد.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha