جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فاجعه اقتصادی انگلیس سکوت سازمان ملل را شکست

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر در انگلیس طی گزارش اولیه خود درباره اوضاع مردم این کشور نوشته است: فقر کودکان در انگلیس یک بحران اجتماعی و فاجعه اقتصادی است.وی در این گزارش درباره جزئیات فقر در سطح انگلیس اشاره‌ای نکرد.آلستون می‌گوید: در انگلیس به عنوان پنجمین کشور ثروتمند جهان فقر کودکان نه تنها یک رسوایی و فضاحت است بلکه یک افتضاح اجتماعی و فاجعه اقتصادی است.وی در گزارش خود آورده است: 14 میلیون نفر در انگلیس هم اکنون در فقر به سر می‌برند که یک و نیم میلیون نفر آنها در فقر مطلق هستند.آلستون تاکید کرد: سیاست‌های ریاضتی دولت بدبختی بزرگی را به مردم تحمیل کرده است در صورتی که نیازی به این مسائل نبوده است. این سیاست‌ها به خصوص کارگران فقیر، مادران سرپرست خانوار، معلولان که خود با مشکلات جدی روبرو هستند و یک میلیون کودکی که در چرخه فقر در این کشور به سر می‌برند را تحت تاثیر قرار می‌دهند.آلستون به شدت نسبت به عدم آگاهی مقامات دولتی انگلیس درباره اوضاع مردم این کشور انتقاد کرده و می‌گوید: تعداد بسیار کمی از آنها از شرایط فقرا مطلع بودند.آلستون به مردم فقیر انگلیس گفت: دولت هیچ حمایتی از شما نمی‌کند و شما به حال خود رها شده‌اید.وی می‌گوید: دولت انگلیس می‌تواند به سادگی مشکل فقر در این کشور را اگر بخواهد، حل کند. اگر یک وزیر تمایل داشته باشد و یا اینکه یک دولت به این مسئله علاقمند شود با یک پول بسیار کم می‌توان به زندگی سخت مردم فقیر در این کشور یک شبه پایان داد.

 

تحریم سوئیفتی، جهان را از دلار یک گام عبور داد

اقتصاددان انگلیسی گفت: آمریکا با مجبور کردن سوئیفت به قطع دسترسی مؤسسات مالی ایران از شبکه سوئیفت، خود را به دردسر انداخته است؛ این اقدام دیگر کشورها را به کاهش وابستگی به دلار آمریکا و ایجاد ابزارهای پرداخت خود، ترغیب خواهد کرد.دود تصریح کرد: «چنین اقداماتی در حال حاضر کشورهای دیگر را تشویق می کند تا  از وابستگی به سیستم های پرداخت بانکی با تسلط دلار آمریکا به ایجاد سیستم های جدید غیردلاریِ خود، که آمریکا نتواند آن را کنترل یا از آن بر علیه شان استفاده کند، تغییر وضعیت بدهند. نتیجه بلند مدت این اقدامات، از بین رفتن و تضعیف بیشتر هژمونی (تسلط) دلار آمریکا در نظام پرداخت های بین المللی است و ضرر بلندمدت آن برای آمریکا، در از دست دادن حق چاپ دلار، بی نهایت خواهد بود.»این اقتصاددان انگلیسی اظهار داشت: «خارج کردن ایران از سیستم پرداخت های سوئیفت صرفا جدیدترین مورد در یک سری اقدامات خصمانه از سوی آمریکا است که در آن از سوئیفت یا دسترسی به دیگر سیستم های پرداخت مبتنی بر دلار آمریکا به عنوان سلاح علیه کشورهایی که دولت این کشور دوست ندارد، استفاده می کند.»

 

ماراتن نفتی ها آغاز شد

با انتصاب معاونان جدید وزیر نفت، ترکیب مدیران صنعت نفت کشور در هفته جاری تغییر اساسی نسبت به گذشته خواهد داشت و با ادامه تغییرات احتمالی این هفته را می توان هفته سرنوشت سازی برای نفتی‌ها دانست.طبق قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سازمان‌های دولتی، از امروز (26 آبان‌ماه) 210 مدیر دولتی در ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها صندلی خود را ترک می کنند.وزارت نفت که یکی از وزارتخانه‌های پربازنشسته کشور است، بیشترین تعداد مدیرانی را دارد که باید از امروز جای خود را به جوان‌ترها بدهند به طوری که از 10 معاون وزیر نفت، 8 معاون وی امروز با صندلی‌های مدیریتی خود خداحافظی می کنند.

 

استرس نفتی، بورس پایتخت را فراگرفت

بورس تهران به سقوط قیمت نفت واکنش نشان داد. بهای نفت در ادامه روند نزولی خود، شامگاه سه‌شنبه را با ریزش ۷ درصدی پشت‌سر گذاشت تا ضمن بیشترین افت روزانه در بیش از سه سال گذشته، طولانی‌ترین دوره کاهشی این بازار ثبت شود.این رویداد معاملات دیروز بازار سهام را تحت‌الشعاع خود قرار داد؛ چنان‌که آغاز معاملات با خیل انبوه فروشندگان سهام همراه بود. هیجان‌زدگی و نگرانی از عواقب خرد و کلان افت بهای نفت سبب شد تا شاخص کل سهام تحت‌تاثیر فشار عمومی عرضه بیش از ۱۲۰۰ واحد عقب‌نشینی کند. بازار سهام معاملات آخرین روز کاری هفته را با افت ۷/ ۰ درصدی شاخص کل به پایان رساند. فشار نسبتا قابل‌توجه عرضه در اغلب گروه‌ها سبب شد که شاخص کل پس از صعود دو روزه، ۱۲۱۸ واحد دیگر عقب بنشیند و زیر مرز ۱۸۲ هزار واحدی بایستد. ریزش دوباره قیمت جهانی نفت در شامگاه سه‌شنبه مهم‌ترین عامل فشار عمومی فروش در دادوستدهای دیروز بورس تهران ارزیابی می‌شود.

 

مسکو رشوه به بغداد را تکذیب کرد

وزارت خارجه روسیه شایعات مبنی بر مذاکره با دولت عراق برای تحویل کودکان داعشی روس در قبال دریافت 6 هزار دلار در قبال هر کودک را تکذیب کرد.وزارت خارجه روسیه افزود: وزارت کشور و خارجه و دادگستری عراق از هیچ اقدامی در راستای یاری روسیه جهت بازگرداندن کودکان داعشی روس از عراق و سوریه دریغ نمی کنند.این وزارتخانه اظهار داشت که این مساله از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و عراق تلاش می کند این کودکان را به کشورشان بازگرداند.وزارت خارجه روسیه از رسانه های این کشور و خارج خواست از انتشار خبرهای کذب و بی پایه و اساس به شدت خودداری کنند.

 

خانه ملت به وزارت نفت اخطار داد

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر وزارت نفت طی دو هفته آینده از تأمین ۴ میلیون تن قیر مذکور در قانون بودجه برای دستگاه های مصرف کننده استنکاف کند، به دیوان محاسبات و قوه قضائیه معرفی می شود.محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اینکه در قانون بودجه، بندی وجود دارد که وزارت نفت موظف است که ۴ میلیون تن قیر معادل ۳ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی و چند دستگاه دیگر قرار دهد تصریح کرد: به دلیل آنکه قیمت قیر امسال افزایش یافت عملاً برای اختصاص این میزان قیر و محاسبه آن وزارت نفت بنا را بر تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان گذاشت تا قیر کمتری به دستگاه‌های دولتی تخصیص دهد.وی با بیان اینکه ما در مجلس بیکار ننشسته و طرح یک استفساریه در این زمینه به وزارت نفت اعلام کردیم که باید مبنای تخصیص قیر همان معادل وزنی قیر باشد، گفت: تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این است که نباید سهمیه قیر سازمان‌ها کم شود و به همین علت مسیر تصویب این استفساریه در حال طی شدن است و در چند روز آینده نشستی در این خصوص در کمیسیون عمران برگزار خواهد شد که وزارت نفت را ملزم کند که میزان قیر تعیین‌شده در قانون به ارگان‌های پیش‌بینی‌شده تزریق شود.وی اظهار داشت: با وجود آنکه تمایل به جاده زیاد است، کیفیت راه‌ها پایین بوده که این مسئله عاملی می‌شود تا سالانه ۱۶ هزار کشته در جاده‌های کشور داشته باشیم. پیش‌بینی ما این است که عدد تلفات جاده‌ای در سال آینده افزایش نیز داشته باشد و اگر می‌خواهیم عدد همچنان کاهشی باقی بماند باید به سمت تأمین منابع برای نگهداری و توسعه راه‌ها رفت و لازمه آن این است که قیر در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

 

سیف آینده ارزی کشور را پیشگویی کرد

ولی الله سیف پس از گذشت حدود چهار ماه از پایان ریاست بر بانک مرکزی، در خصوص آینده بازار ارز گفت: اگر منظورتان آینده نرخ ارز است، مطمئنا با توجه به تعداد بی‌شمار احتمالات در آینده چنین پیش‌بینی‌ قابل انجام نیست. فرض من این است که منظور بیان باید‌ها و نباید‌ها در مورد مدیریت بازار است؛ در این صورت باید بگویم این بازار هم مانند هر بازار دیگری از تقابل دو نیروی عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و البته بانک مرکزی هم در این بین به نوعی مدیر بازار و واضع مقررات است. اما متاسفانه چند دهه است یک تناقض بزرگ در مدیریت بازار ارز وجود دارد. تناقض از آنجا نشأت می‌گیرد که از یک سو مسئولان و مردم از بانک مرکزی انتظار کنترل نرخ ارز را دارند، ولی از سوی دیگر بانک مرکزی هیچ کنترلی بر تقاضا و بخش قابل توجهی از عرضه ارز ندارد. وی در مصاحبه با دنیای اقتصاد ادامه داد: برای نمونه شاهدیم که الان بازگشت و مدیریت ارز ناشی از صادرات به یکی از دغدغه‌های جدی کشور تبدیل شده است. البته هماهنگی‌ که این روز‌ها بین قوای سه‌گانه به برکت جلسات هماهنگی سران قوا ایجاد شده است، تاجایی‌که من به‌خاطر دارم بی‌نظیر بوده و امیدوارم بانک مرکزی بتواند با استفاده از این فرصت تاریخی به بهترین نحو جهت حل مشکلات ساختاری بازار ارز بهره‌برداری کند. در شرایط حاضر بانک مرکزی مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارد و لازم است مورد حمایت جدی قرار گیرد و برای رئیس کل جدید و همکاران محترم در بانک مرکزی آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

جای پای رنو در ایران نگرفت

رنو در گزارش جدید خود اذعان کرده است هنوز نتوانسته جایگزینی برای بازار ایران پیدا کند. رنو در اکتبر امسال ۱۵۵ هزار و ۸۴۸ دستگاه خودرو روانه بازار جهانی کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱ هزار و ۳۸ دستگاه کاهش داشته است. متوسط فروش ماهانه رنو به ایران پیش از تحریم‌ها حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده است و این گزارش نشان می‌دهد رنو هنوز نتوانسته است برای حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرویی که هر ماه روانه بازار ایران می‌کرد، مشتری پیدا کند. به نقل از تسنیم،  فروش رنو به ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۹۶ هزار دستگاه بوده که این رقم نسبت به سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته است.   رنو در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۲ هزار و ۷۹ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد. فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۴۹.۳ درصدی داشت. فروش رنو به ایران در سال ۲۰۱۶ نیز نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۱۰ درصدی داشت و به ۱۰۸۵۳۶ دستگاه رسید. رنو در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۵۱۵۰۰، در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۳۳ هزار دستگاه و در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود.

 

سئول چراغ نفتی تهران را خاموش کرد

واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه اکتبر، برای دومین ماه متوالی از پیش از اجرایی شدن تحریم‌های ایران در ۵ نوامبر، صفر باقی مانده است.در ماه سپتامبر، خریداران کره‌ای به علت وضعیت نامشخص در مورد اعطای معافیت از تحریم‌های ایران، از خرید نفت ایران امتناع کردند و برای اولین باز در ۶ سال اخیر واردات نفت کره‌جنوبی از ایران به صفر رسید.کره‌جنوبی به همراه ۷ کشور دیگر، معافیتی موقت را برای واردات نفت از ایران به دست آوردند.در کل کره‌جنوبی ۱۳.۰۷ میلیون تن نفت خام در ماه اکتبر وارد کرده است، که ۵.۱ درصد نسبت به ۱۲.۴۴ میلیون تنی که در سال گذشته وارد شده بود رشد کرده است.واردات نفت از عربستان سعودی، که برترین تامین‌کننده نفت خام کره‌جنوبی است، در ماه اکتبر تقریبا دو برابر سال گذشته و ۴.۱۷ میلیون تن شد.

 

شریعتمداری برای تامین اجتماعی ها ضرب الاجل تعیین کرد

محمد شریعتمداری در دستوری به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خواستار حذف مدیران چند شغله از هیات مدیره شرکت‌های تابعه شد.محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه ای به سیدتقی نوربخش ، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و جمشید تقی‌زاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ماموریت داد نسبت  حذف مدیران چندشغله سازمان‌های تابعه خود ظرف هفت روز اقدام کرده و استعفای این مدیران از هیات مدیره شرکت‌های تابعه سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری را اجرایی کنند.

 

الفالح شایعه‌ های اتاق فکر سعودی را رد کرد

العربیه گزارش داد که وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفالح، شایعه‌ها در مورد این که ریاض برای انحلال اوپک برنامه‌ریزی می‌کند را رد کرد.خالد الفالح در نمایشگاه بین‌المللی سوخت در ابوظبی، گفت: من به شما اطمینان می‌دهم به هیچ‌وجه منحل شدن اوپک را در نظر نگرفته‌ایم. دلیلی وجود دارد که به این موسسه تحقیقاتی (که شایعه کرده بود اوپک منحل می‌شود)، اتاق فکر گفته می‌شود؛ آنها باید بتوانند خارج از محدودیت‌ها فکر کنند و نظریه‌پردازی داشته باشند.وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که دولت عربستان سعودی اتاق فکری را به وجود آورده است که قرار است تاثیر بالقوه منحل شدن گروه اوپک را بر بازارهای نفت بررسی کند. در این گزارش آمده بود که مقامات رده بالای عربستان سعودی انجام این تحقیق را یک اولویت اصلی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی این کشور به حساب آورده‌اند، هرچند قرار نیست این تحقیقات در کوتاه‌مدت بر تصمیمات داخلی دولت برای خروج یا عدم خروج از اوپک، تاثیر بگذارد.سازمان اوپک که قدمتی ۶۰ ساله دارد، درحال حاضر با مشکلات کوتاه‌مدتی دست به گریبان است. برخی منابع بی‌نام به رسانه‌ها گفته‌اند که بعضی از دولت‌های عضو گروه نگرانی عمیقی از روابط نزدیک عربستان سعودی و روسیه که عضو اوپک نیست دارند و به این که با همکاری این دو کشور، آنها به حاشیه رانده شده‌اند، اعتراض دارند.

 

کشتی ایران‌خودرو و سایپا به گل نشست

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعلل‌ها و گفت‌وگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند.او تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل نحوه غلط قیمت‌گذاری‌ خودرو، این صنعت دچار وقفه خاصی شده است. تعلل‌ها و گفتگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند؛ ضمن این‌که پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال بسته به میزان تولید، زیان خودروسازان به ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: این وضعیت بدین معنی است که قطعه‌سازی و خودروسازی ما عملا نابود خواهد شد که دقیقا هدف مدنظر آمریکا است و البته برخی از مسوولان داخلی هم علی‌رغم دلسوز بودن، با تعلل در واقعی‌سازی قیمت خودرو به این هدف آمریکایی‌ها کمک می‌کنند.

 

مظلومین زنگ خطر را برای مقصران بزرگ ارزی به صدا در آورد

اعدام وحید مظلومین سلطان خرید سکه و همدستش زنگ خطر را برای آنهایی که به گفته مقام معظم رهبری تقصیر عمده متوجه‌شان است که با بی تدبیری سکه و دلار عرضه کرده‌اند به صدا درآورد. اوایل تیرماه امسال بود که فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر از دستگیری یکی از مفسدان اقتصادی داد. فردی که گفته می شد تراکنش مالی وی در حوزه خرید سکه به اندازه وزن ۲ تن سکه بوده است و همین امر باعث شد تا به سلطان سکه ملقب شد.دیری نپایید که هویت واقعی سلطان سکه با عنوان وحید مظلومین مشخص شد و با سرعت هرچه تمام تر اخبار مربوط به این فرد و همدستانش در رسانه‌ها منتشر شد. بازداشت احمد عراقچی یعنی معاون ارزی بانک مرکزی بیم‌های موجود در خصوص فرار مقصران اصلی این اتفاقات را کمرنگ کرد و می‌توان گفت بیم ها سهم خود را به امید برای برخورد با متخلفان داد. مردم منتظر شنیدن خبرهای خوب از رسیدگی های دستگاه قضایی کشور بودند که در تاریخ اول مهرماه محسنی اژه‌ای خود در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده رئیس سابق بانک مرکزی گفت: پرونده سیف در حال رسیدگی و تحقیق بوده و این فرد ممنوع‌الخروج است.این نگران‌های ادامه داشت تا اینکه در تاریخ ۲۰ آبان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند نفر از متهمان اصلی فساد اخیر محاکمه شده‌اند و شنیده شده است که 3 نفر از مدیران بانک مرکزی شاغل در دوره آقای ولی الله سیف بازداشت شده اند؛ آیا اتهاماتی متوجه آقای سیف بوده است و این موضوع صحت دارد و پرونده‌ای برای آقای سیف تشکیل شده است یا خیر، گفت: یک پرونده هم در مورد توزیع خارج از مقررات و تخلفاتی که در رابطه با بخشی از توزیع اسکناس ارز صورت گرفته بود، تشکیل شد که سالار آقاخان معاون ارزی بانک مرکزی و دو نفر از مدیران کل مجموعه و فردی که واسطه بوده است، تحت تعقیب قرار گرفتند و در مجموع برای 5 نفر کیفرخواست صادر شده است و پرونده به دادگاه ارسال شده است. تا اینکه در تاریخ ۲۳ آبان تنها ۳ روز بعد از اظهار نظر محسنی اژه‌ای خبری دلهره آور برای مفسدان اقتصادی در رسانه‌ها مخابره شد.براساس این خبر وحید مظلومین و همدست وی در سحرگاه چهارشنبه ۲۳ آبان ماه به دار مجازات آویخته شدند.

 

IMF ،۱۳ شاخص‌ اقتصاد ایران در سایه تحریم‌ را پیشگویی کرد

صندوق بین‌المللی پول با بررسی شاخص های کلان اقتصاد ایران از تولید ناخالص داخلی ۴۳۰ میلیارد دلاری، رشد ۰.۲ درصدی بخش غیرنفتی، ذخایر ارزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال جاری و ناکامی آمریکا در صفر کردن صادرات نفت ایران طی امسال و سال آینده خبر داد.بر اساس این گزارش اقتصاد ایران که در سال 2017 رشد 3.7 درصد را تجربه کرده بود امسال وارد رکود می شود و رشد منفی 1.5 درصدی و در سال 2019 رشد منفی 3.6 درصدی خواهد داشت.بر خلاف تلاش دولت آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده  است تلاش های دولت آمریکا در این زمینه به نتیجه نخواهد رسید و ایران در سال 2019 نیز 1.2 میلیون بشکه در روز نفت صادر خواهد کرد.صادرات گاز ایران نیز بدون تاثیرپذیری از تحریم های آمریکا طی سال های 2018 و 2019 در سطح سال 2017 یعنی معادل 160 هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند. بر اساس این گزارش افزایش قابل ملاحظه تورم یکی از ویژگی های اقتصاد ایران طی امسال و سال آینده است. در حالی که نرخ تورم ایران در سال 2017 بالغ بر 9.6 درصد بوده این رقم در سال جاری به  29.6 درصد خواهد رسید و نرخ تورم ایران در سال آینده نیز باز هم افزایش خواهد یافت و به 34.1 درصد می رسد.تراز حساب های جاری ایران در سال 2017 بالغ بر 9.5 میلیارد دلار بوده که بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول این رقم در سال 2018 به 5.8 میلیارد دلار خواهد رسید و در سال 2019 رقم تراز حساب های جاری ایران تنها 0.9 میلیارد دلار خواهد بود. صندوق بین المللی پول از بیش از 2 برابر شدن رشد نقدینگی در ایران طی سال جاری میلادی نسبت به سال قبل خبر داده است.

 

نیلی هم از قطار دولت پیاده شد

موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گزارش داد: رئیس جمهور ضمن تشکر از همکاری‌های ارزشمند جناب آقای مسعود نیلی با دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با استعفای او از سمت دستیاری ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی موافقت کرد.پیش از این طیب‌نیا جای مسعودی نیلی در شورای پول و اعتبار را هم گرفته بود.

 

لبنیات ترمز برید

در پی افزایش‌ اخیر قیمت‌ در بازار لبنیات، این بار یک برند دیگر افزایش جدیدی در قیمت شیر و دوغ ایجاد کرده است.تقریبا روزی نیست برای خرید به بازار بروی و در آن اثری از افزایش قیمت انواع لبنیات نبینی، شیر، دوغ، کره، ماست محصولاتی هستند که ترمزشان بریده و قیمت‌ها روز به روز بالاتر می‌رود و کسی هم نیست بگوید چرا؟، نظارت تقریبا تعطیل شده است، قانونی نیست و اگر باشد، هم لبه آن کند شده است، ظاهرا نه کارخانه‌های لبنی گوش‌شان بدهکار حرف دولتی‌هاست و نه از برخی دولتی‌ها دم برمی‌آید.بی‌توجهی کارخانه‌های لبنی به حدی است که منتظر تصمیمات دولت نمی‌مانند، قرار است که ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده را بررسی کند و پس از آن تصمیم بگیرد که کارخانه‌های لبنی چه میزان حق دارند یا ندارند که قیمت را اضافه کنند.در ادامه افزایش‌های چندین‌باره قیمت لبنیات در بازار، جدیدترین خبر این است که این‌بار برند شیر «ک» ترمز بریده و هر بطری شیر را به ۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسانده است و دوغ کیسه‌ای را از ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داده است.

 

آمریکا سفره مردم را نشانه گرفت

در حالی‌که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که هدف تحریم‌ها، مردم ایران نیستند اما کارشناسان معتقدند که تحریم‌ها دقیقا سفره مردم را هدف قرار داده و هیچ تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی قائل نشده است.مقامات  آمریکایی مکررا ادعا کرده‌اند که تجارت غذا و دارو با ایران مشمول تحریم نیست در حالی‌که تحریم‌های بانکی عملا فرآیند واردات همه کالاها از جمله غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده است.درواقع اگرچه روی کاغذ کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده، اما در عمل فروشندگان خارجی این کالاها نمی‌توانند پول خود را از واردکنندگان ایرانی دریافت کنند و این مسئله  باعث بروز مشکلاتی در واردات این محصولات می‌شود.در این رابطه عدنان موسی‌پور - رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران دقیقا سفره مردم را هدف قرار داده است و هیچ تفاوتی بین بخش خصوصی و دولتی قائل نشده و بیشترین فشار را هم به بخش خصوصی و مواردی که مرتبط با معیشت مردم است، وارد می‌کند.

 

روغن نباتی دنده معکوس کشید

برخلاف قیمت خرده‌فروشی ۹ گروه کالایی خوراکی که افزایش یافت، یک گروه با کاهش قیمت همراه بود. بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به هجدهم آبان ماه را اعلام کرد که طی آن قیمت ۹ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش یافت.در هفته منتهی به ۱۸ آبان ماه، نرخ لبنیات دو درصد، تخم مرغ ۴.۷ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، میوه‌های تازه ۵.۵ درصد، سبزی‌های تازه ۳.۹ درصد، گوشت قرمز ۰.۷ درصد، گوشت مرغ ۵.۷ درصد، قند و شکر دو درصد و چای ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش و نرخ روغن نباتی ۰.۲ درصد کاهش یافت. قیمت برنج نیز ثابت ماند.

 

خانه شیشه ای یک‌دست ریزش کرد

فعالان بازار سرمایه امروز شاهد کاهش قیمت سهم‌ها در بسیاری از گروه‌ها از جمله پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، نفتی‌ها و فلزات اساسی بودند.شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۱۷۵ واحد افت کرد و به رقم ۱۷۸ هزار و ۸۱۹ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۲۳۸ واحد افت تا رقم ۲۸ هزار و ۳۰۵ واحدی کاهش یافت. علاوه بر این‌ها شاخص آزاد شناور با ۳۲۵۵ واحد کاهش، رقم ۱۹۰ هزار و ۸۸۷ واحدی را تجربه کرد. همچنین نماگر های بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۲۳۹۴ و ۶۰۵۸ واحد کاهش یافتند. ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۷۲۱ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات در این بازار به ۱۶۳ هزار و ۷۶۶ مورد رسید.آیفکس نیز با ۴۵ واحد افت به شدت از تراز ۲۰۰۰ واحدی فاصله گرفت و به رقم ۱۹۱۱ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران عدد ۵۷۳ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات به عدد یک میلیارد سهم و اوراق مالی رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha