جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سخاوتی جامعه المصطفی

حوزه/ استاد علوم سیاسی با اشاره به توانایی های عظیم راهبردی مقام معظم رهبری بااشاره به نقل قولی از برژینسکی مبنی بر اینکه سران غربی باید سیاست امنیتی و دفاعی را از رهبر ایران یادبگیرند این اندیشه دفاعی را مبتنی بر اسلام اصیل دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله سخاوتی امروز 27 آبانماه در پیش کنگره اندیشه های دفاعی مقام معظم رهبری در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در قم، با اشاره به اهمیت تبیین دفاع مشروع در نظام فکری اسلام گفت: اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری چیزی جدای از اندیشه و تفکر ناب اسلامی و قرآنی نیست.

وی افزود: این اندیشه متعالی برگرفته از گنجینه قرآن و سنت نبوی و اهل بیت(ع) و منابع متقنی است که پیش روی ما قرارداردو به همین دلیل است که اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری را می توان در این قالب نیز مورد مطالعه قرارداد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه با ذکر این مطلب که دفاع به دو دسته مشروع و غیر مشروع تقسیم می شود گفت: دفاع پیشگیرانه و پیش دستانه دو نوع دفاع است، دفاع پیشگیرانه به مواردی گفته می شود که یک دولت برای سرکوب دولت های دیگر اقدامات نظامی انجام می دهد.

وی افزود: دفاع پیش دستانه در ادبیات بین المللی در واقع حمله کنشگر به امکانات کنشگران دیگر بنا به احتمال حمله است؛ بین پیشگیری و پیش دستی باید تفاوت قائل بود؛ در اینجا باید مبانی فقهی را نیز بیان کرد؛ تعریف فقه سیاسی نیز آن دسته از گزاره هایی است که محمول آن فقهی و گزاره های آن سیاسی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: در اینجا باید به مبانی نظری و فقهی اسلام در باب مسایل نظامی و بازدارندگی نیز پرداخت؛ مقام معظم رهبری بیان کردند که اگر ملتی قدرت دفاعی از خود را نداشته باشد عزت او نیز هیچ تضمینی ندارد؛ در دنیایی که هوس های مادی بر انسان ها حکم می راند هیچ ملتی نمی تواند جز از درون قدرت خود که از خداوند گرفته است حیات داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سخاوتی بیان کرد: به قول مقام معظم رهبری هر بنی آدمی بنابر سرشت انسانی، فطرت صراط مستقیم و توحید دارد ولی سرچشمه همه شرارت ها یعنی نفس انسان نیز وجود دارد که هر دو بعد انسان باید رشد و تربیت یابد؛ به همین دلیل نگاهی که ایشان به انسان دارند چنین نگاهی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری دفاع از ارزش های الهی را بزرگترین دفاعی دانست که یک انسان می تواند در مقابل دشمنان داشته باشد؛ زیرا ایشان دفاع شخص از خود و اطرافیان خود را نیز بیان می کند؛  در قرآن کریم دو دسته آیات مطلق و مقید در حوزه جهاد وجود دارد.

وی افزود: برخی آیات پیکار با دشمن را به شکل مطلق بیان می کنند؛ ولی برخی آیات به شکل خاص به یک گروه از مشرکین اشاره می کند؛ در شیوه اصولی باید مطلق را به مقید حمل کرد و به همین دلیل است که در نظریه جهادی قرآن باید روی این اصل تکیه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سخاوتی یادآورشد: قرآن کریم بیان می کند که هرگاه خیانتی از کفار دیدید پیمان آنها را به صورت آنها بزنید که این بحث یک بحث به روز است و رهبری نیز کدهای بسیاری از این آیه به مسئولان دادند که در خصوص برجام انجام دهند.

وی اظهارکرد: خطبه 27 امام علی(ع) در عرصه دفاع پیش دستانه یک نظریه جامع و کامل است؛ سیره نبی مکرم اسلام نیز ناظر به همین روش دفاعی است؛ بنای عقل و منطق فایده نگر نیز گوشزد می کند که هرگز به دشمن اجازه ندهد که وارد خانه او شود تا اینکه بعد بخواهد او را از خانه بیرون کند.

حجت الاسلام والمسلمین سخاوتی گفت: در حوزه روایی مرتبط به پیشگیری و بازدارندگی می توان به روایت امام علی(ع) اشاره کرد که ایشان فرمودند، هیچ قومی کنچ خانه های خود با دشمنان نجنگیدند مگر اینکه به ذلت و خواری رسیدند؛ این مساله را در کشورهای همجوار خود مشاهده کردیم.

وی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب اجازه ندادند که دشمن وارد مرزهای ایران شوند؛ برژینسکی اخیرا بیان کرده که حکام اروپایی کمی از رهبر ایران یاد بگیرند که چگونه امنیت کشورش را در مقابل تمام تلاش حکام غربی و عربی برای نا امن کردن ایران تامین کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha