چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه الغدیر اهواز

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح فرآیند ملبس شدن طلاب به لباس روحانیت، از معمم شدن طلاب مراغه‌ای در هفدهم ربیع‌الاول خبر داد.

حجت الاسلام اسماعیل روشن تن، معاون تهذیب حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز با بیان اینکه امروزه برای سامان‌دهی، رسمیت بخشی، حفظ و حراست از قداست لباس مقدس روحانیت فرآیندی برای تلبس طلاب توسط شورای عالی حوزه علمیه تدوین شده است، گفت: فرآیند مذکور ملاک انتخاب و گزینش طلاب برای تلبس و معمم شدن به لباس مقدس روحانیت است.

وی افزود: مسئولیت گزینش و اجرای فرآیندی که به تلبس شدن طلاب می انجامد، بر عهده معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه می باشد که در استان آذربایجان شرقی نیز در این زمینه فعال هستیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی با اشاره به تدوین ضوابط و مقررات برای تلبس طلاب، اظهار کرد: ماده چهارم مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه در خصوص تلبس طلاب مربوط به شرایط عمومی طلبه می شود که الزاماتی از جمله داشتن هجده سال تمام، داشتن وضعیت جسمی و روحی مناسب، عدم انحراف فکری، سیاسی و اخلاقی، التزام عملی داشتن به بحث ولایت فقیه و قوانین جمهوری اسلامی ایران و نداشتن محکومت کیفری را شامل می شود.

حجت‌الاسلام روشن تن بیان داشت: مواردی که ذکر شد با همکاری امور صیانتی حوزه های علمیه و استعلام از مراجع ذیربط، احراز می شود. بخش دیگر این مصوبه ناظر به داشتن شرایط علمی است که طلاب باید حداقل دارای پایه پنجم حوزوی بوده یا 130 واحد از دروس سفیران هدایت را گذرانده و توانایی پاسخگویی به سؤالات شرعی رایج در جامعه را داشته باشند.

وی اضافه کرد: طلاب برای تلبس در ابتدا یک ثبت نام اولیه در مدرسه انجام می دهند که پس از تایید توسط یکی از اساتید یا مدیر مدرسه، به معاونت تهذیب استان معرفی می شوند که در این راستا مصاحبه تلبس از آنان گرفته می شود. احراز توانمندی با ارزیابی دو نفر از اساتید دارای مجوز برگزاری مصاحبه تلبس انجام می گیرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی ادامه داد: پس از مصاحبه طلاب واجد شرایط در کمیسیون گزینش مورد ارزیابی و بررسی نهایی قرار می گیرند و پس از موفقیت در این مرحله نیز طلاب در کارگاه تلبس حضور می یابند که در این کارگاه‌ها مواردی که طلبه پس از معمم شدن به لباس مقدس روحانیت به آن نیازمند است، آموزش داده می شود.

حجت‌الاسلام روشن تن تأکید کرد: در کارگاه های تلبس هنجارهای موجود در جامعه، آسیب‌ها، تهدیدها، فرصت های پیش روی خدمت و وظایف و رسالت های طلبگی برای طلاب تبیین می شود.

وی بیان داشت: در استان آذربایجان‌شرقی مصاحبه تلبس برای ملبس شدن طلاب متقاضی در هفدهم ربیع الاول صورت می گیرد که در این مرحله بیش از 20 نفر از طلاب مدارس علمیه امیرالمومنین(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) شهرستان مراغه برای این منظور معرفی و مصاحبه‌ شدند که ان‌شاءالله مراسم تلبس‌شان طی یک مراسم باشکوه در روز هفدهم ربیع الاول در شهرستان مراغه صورت می پذیرد.

انتهای پیام/ ش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha