سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد نقوی

حوزه/ رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان دانشگاه مسلمانان شهر علیگر هندوستان با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی بین ادیان باید به شیوه و رسم تشیع در سراسر جهان تبدیل شود، گفت: می بایست بر روی موضوع وحدت خانواده بشری کار و تأکید کنیم که این امر همان تفاهم بین ادیان با تأکید بر مسائلی مانند کرامت انسانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد نقوی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در مشهد با تأکید بر اینکه گفت‌وگوی بین ادیان باید به شیوه و رسم تشیع در سراسر جهان تبدیل شود، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مسئله، ایجاد تئوری است که البته هنوز تشیع، در خصوص مسائل بین‌الادیانی تئوری مشخصی ندارد و به طور مثال اینکه کلمه «تفاهم»، یا «گفت‌وگو» و یا «اتحاد» برای این موضوع به‌کار رود، باید بحث شود.

این استاد دانشکده الهیات دانشگاه مسلمانان «علیگر» با اشاره به اینکه بیش از 15 درصد جمعیت هندوستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ابراز کرد: از آنجا که شیعه و سنی را در آمار مشخص نمی‌کنند، آمار دقیقی از تعداد شیعیان در دسترس نیست اما شیعیان هند تقریبا 20 درصد مسلمانان این کشور  را تشکیل می‌دهند که همین تعداد هم نصف جمعیت ایران است و می‌توان گفت که هندوستان، سومین کشور شیعه‌نشین جهان محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید واقعیت‌گرا باشیم، گفت: واقعیت این است که تفکر سلفی در میان اهل‌سنت در حال توسعه است و این به دلایل زیادی مثل پشتیبانی مالی از طرف برخی کشورها صورت مي گيرد، یعنی با اینکه گروه داعش رو به نابودی است ولی تفکر این گروه در دل‌ها مانده است.

حجت الاسلام نقوی افزود: نباید یک‌خطی عمل کنیم و فقط به فکر 54 کشور اسلامی باشیم زیرا این تعداد، 20 درصد جمعیت زمین است و به همین علت باید بر روی موضوع وحدت خانواده بشری کار و تأکید کنیم که این امر همان تفاهم بین ادیان با تأکید بر مسائلی مانند کرامت انسانی است.

این استاد دانشکده الهیات دانشگاه مسلمانان «علیگر» با بیان اینکه جنبش تفاهم میان ادیان در حال گسترش در سراسر جهان است که البته از گذشته توسط واتیکان انجام می‌شد اما از آن برای اهداف خود استفاده می‌کردند تا عقاید دیگران را متزلزل کنند، تصریح کرد: الان ابتکار عمل از دست آن‌ها خارج شده است. به طور مثال در هندوستان به صورت جنبش درآمده و ما سعی داریم نقش شیعه را در این زمینه نشان دهیم.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان دانشگاه مسلمانان علیگر درباره همکاری‌هایی که می‌توان میان این دانشگاه و حوزه علمیه خراسان داشت، گفت: تحقیقات مشترک در محورهای مختلف و برگزاری برنامه‌های مشترک در هندوستان و ایران از این برنامه‌ها می باشد اما ایجاد رشته فقه مقارن به معنای مطالعه فقه غیراسلامی از دیگر مذاهب مثل فقه هندو و بودایی کار جدید و مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه معنای واقعی مقارن همین است، اظهار کرد: کلام مقارن به معنی بررسی کلام همه مذاهب نیز مورد نیاز است زیرا مذاهب، مشترکات زیادی دارند که به طور مثال، در مکتب بودایی حتی مفاهیمی شبیه امامت در تشیع وجود دارد.

حجت الاسلام نقوی با بیان اینکه باید منشور تفاهم دینی از دیدگاه اسلامی را تدوین کرد و مبانی این تفاهم را مشخص کنیم، اظهار کرد: از جمله این موارد، حذف تقسیم ادیان به توحیدی و غیرتوحیدی است که تقسیم اشتباهی می باشد و در این زمینه می‌توان به موضوعاتی مانند وجود خداوند، مادی صرف نبودن دنیا و نظام هدایت بشری خداوند، تأکید کرد.

همچنین در این جلسه فعالیت هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان‌فرهنگی حوزه علمیه خراسان از جمله فعالیت در زمینه پرورش نیروهای متخصص در زمینه بین‌الادیانی به دو زبان انگلیسی و آلمانی تشریح شد و در پایان مقرر گردید که پیش‌نویس تفاهم همکاری بین دانشگاه مسلمانان الیگر و حوزه علمیه خراسان توسط این هیئت اندیشه ورز، تهیه و پیگیری شود.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha