جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پنجمین دوره گفت‌وگوی ادیان شیعه و ارتدکس رومانی

حوزه/ پنجمین دوره گفت‌وگوی ادیان شیعه و ارتدکس رومانی به همت معاونت ارتباطات و بین‌الملل جامعة‌المصطفی العالمیه، در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قنبری، در ابتدای این مراسم، با بیان این که کسی که جهالت در پیش بگیرد، دشمنی‌های روزافزونی در جامعه ایجاد خواهد کرد، گفت: نعدم شناخت اسلام و آموزه‌های اسلامی، فضا را برای جولان اسلام‌هراسی فراهم نموده است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی، دعوت به ایمان، توحید و اذعان بر یگانگی خداوند متعال را مهم‌ترین پایه صلح و آرامش جهانی دانست و تأکید کرد: اگر غرب شناخت درستی از اسلام داشته باشد، هیچ گاه خود را برابر اسلام نخواهد یافت.

سفیر رومانی در ایران نیز در این کنفرانس، تقویت بحث گفت‌وگوی ادیان را از نیازهای مهم دنیای کنونی دانست و ابراز داشت: ظرفیت  ایجاد تمایل برای حفظ گفت‌وگوهای برون‌مرزی، به منظور پیشبرد راه صلح و ثبات توسعه پایدار، از مهم‌ترین اهداف همبستگی اجتماعی است.

آدریان کوزینسکی،ترویج گفت‌وگوهای فرهنگی و دینی بین‌الادیانی را  عنصری مهم در پایداری صلح جهانی دانست و یادآور شد: ترویج رویکردهای نوآورانه و خلاقانه می‌تواند فرهنگ را با پایه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار تلفیق نماید.

پروفسور والنتین ایلی، استاد دانشگاه رومانیای در این مراسم، ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری دوره‌های گفت‌وگوی ادیان، ابراز داشت: اتحاد مسیحیان و مسلمانان با یکدیگر، پایه‌های صلح و آرامش جهانی را تقویت خواهد نمود.

وی با بیان این که ترسیم صلح و آرامش جهانی را می‌توان به صورت هدفمند، به صورت همه‌جانبه در عرصه‌های گوناگون پی‌گیری نمود، ابراز داشت: از رؤسای دانشگاه‌های رومانی برای نقش‌آفرینی در فرایند گفت‌وگوی ادیانی شیعه و ارتدکس رومانی دعوت به عمل آمد.

ماریان مواسانو، استاد دیگر رومانیایی، ضمن سخنرانی در پنجمین دوره گفت‌وگوی ادیان شیعه و ارتدکس رومانی، به تحصیلات هنری خود اشاره نمود و گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه رومانی و دانشکده‌های مختلف آن ارائه نمود.

وی به حضور دانش‌پژوهان ایرانی در دانشکده هنر دانشگاه رومانی اشاره نمود و اذعان داشت: همه استادان دانشگاه رومانی می‌کوشند علوم تخصصی را با استفاده از ابزارهای جدید انتقال دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ متقی، نیز در سخنانی اظهار داشت: صلح و آرامش جز با همدلی و همگرایی پیروان ادیان مجال ظهور پیدا نخواهد کرد و ایجاد و توسعه فرهنگ همگرایی، شرط توسعه است.

وی افزود: همگرایی پیروان ادیان و ارتباط مستمر با نخبگان و عالمان دینی، کشف ظرفیت‌های مشترک بین‌الادیان را به منظور استقرار صلح و آرامش به دنبال خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در پایان ضمن اشاره به هنر دینی و نقش آن در صلح و آرامش جهانی خاطرنشان کرد: هنر، یکی از ابزارهای گفتمانی مشترک در میان ادیان است؛ با این ابزار می‌توان دین را به نقطه مطلوب همگرایی، برای زمینه‌سازی تعاملات سازنده رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha