جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار سفیر و جمعی از اعضای کلیسای ارتدکس رومانی با آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/حضرت آیت الله جوادی آملی به نقش علمای ادیان در هدایت جامعه بشری اشاره کردند و اظهار داشتند: باید با عمل مان به جامعه بشری راه را نشان بدهیم، فطرت همه انسانهای جهان، خوبی و زیبایی را دوست دارد و جذب آن می شود، اگر درست بگوییم و درست عمل کنیم، دیگران خود به سراغ ما خواهند آمد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار سفیر رومانی در ایران به همراه جمعی از اساتید دانشگاه ها و اعضای کلیسای ارتدکس رومانی  که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد،

 اظهار داشتند: انسان یک حقیقتی دارد که زمان و زمین نمی تواند آن را از انسان جدا کند، آنکه ما را آفرید و نظام هستی را خلق کرد، انسان را یک حقیقت مانا و پویا معرفی کرد که هرگز از بین نمی رود؛ دین، خواه اسلام، خواه مسیحیت یا هر دین آسمانی دیگر، پیامش این است که انسان با مرگ نمی پوسد بلکه از پوست به در می آید، انسان مرگ را می میراند، نه اینکه بمیرد!

ایشان ادامه دادند: آنکه ما را آفرید فرمود انسان یک دشمن دارد به نام مرگ، که در مصاف با او پیروز است و مرگ را می میراند و از او می گذرد و به ابدیت می رسد، تعبیر قرآن که سخن همه ادیان آسمانی دیگر نیز هست این است که «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ»؛ شما که یک لیوان آب را می نوشید این شمایید که آب را هضم می کنید، قرآن می فرماید شمایید که مرگ را می چشید و آن را هضم می کنید و بعد از آن برای ابد می مانید. از سوی دیگر موجود ابدی، کالا ابدی می خواهد و عقیده و عمل خوب ما همان کالای ابدی است که می توانیم با خود به جهان ابدی ببریم.

 

معظم له خاطرنشان کردند: تمام نا امنی های گذشته و حال مانند جنگهای جهانی اول و دوم و جنگهای اسفناک نیابتی امروز، برای این است که «انسان» خود را نشناخت و «انسانیت» شناخته نشد، اگر انسان، جهان و ارتباط انسان و جهان را می شناختیم، نه جنگ جهانی اول و دوم را از سر می گذراندیم و نه شاهد جنگهای نیابتی مانند آنچه در یمن و عراق و سوریه است، بودیم و نه کارخانه های اسلحه سازی، سه شیفت در حال کار بودند و نه این بی نظمی های جهانی را مشاهده می کردیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر وحدت جامعه جهانی اذعان داشتند: راز جاودانگی انسان این است که گرچه بدن انسان از خاک ساخته شد، اما حقیقت او از روحِ الهی نشأت گرفته است، ما تفاوتی از نظر انسانیت، گوهر هستی، مبدا و مقصد نداریم و روح که مشترک همه انسانهاست شرقی و غربی ندارد، لذا در روایت داریم انسان ها چه بخواهند و چه نخواهند، برادر یکدیگرند و اگر سعدی گفت «بنی آدم اعضای یکدیگرند» تربیت شده همین مکتب است.

 

ایشان تصریح داشتند: این سخنان رهبران الهی، حکمای بزرگی را پرورش داد که دو نمونه از آنها را ذکر می کنیم؛ ابوریحان بیرونی درباره نظم موجود در عالم می گوید صدر و ساقه عالم آنقدر منظم خلق شده است که اگر به صدا در بیاید می شود موسیقی، ملاصدرا نیز می گوید حلقات نظام هستی به قدری منظم است که مانند سلسله اعداد ریاضی است، یعنی عدد هفت که بین شش و هشت قرار دارد، هیچ جای دیگری ندارد، به دلیل همین نظم ریاضی گونه ی جهان هستی است که اگر کسی بیراهه رفت الا و لابد رسوا می شود، عالم به این اندازه منظم است.

 

معظم له با اشاره به سخنی از عیسی مسیح(ع) ابراز داشتند: امام صادق(ع) از عیسی مسیح نقل می کند که اگر زخم خورده ای باشد و دیگری بتواند زخم او را درمان کند و این کار را نکند شریک جراح و زخم زننده است؛ اگر کسی بتواند زخم مردم یمن و عراق و سوریه را درمان کند و این کار را نکند شریک زخم زننده به آنهاست.

ایشان به نقش علمای ادیان در هدایت جامعه بشری اشاره کردند و اظهار داشتند: باید با عمل مان به جامعه بشری راه را نشان بدهیم، فطرت همه انسانهای جهان، خوبی و زیبایی را دوست دارد و جذب آن می شود، هیچ انسانی نیست که از زیبایی گل یا عطر خوش، لذت نبرد و جذب آن نشود، اگر درست بگوییم و درست عمل کنیم، مانند یک گل معطر خواهیم بود که دیگران خود به سراغ ما خواهند آمد.

در ابتدای این دیدار سفیر رومانی در ایران به بیان گزارشی از اهداف علمی هیئت رومانیایی در سفر به ایران پرداخت.همچنین در پایان این نشست اساتید و کشیشان ارتدوکس رومانیایی به طرح سوالات خود از محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پرداختند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha