پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نجمین دوره گفت‌وگوی ادیان، با موضوع شیعه و ارتدکس رومانی

حوزه/ کشور رومانی همواره به دنبال گسترش و توسعه روابط سنتی خود با ایران است؛ همه وظیفه داریم تا از جهان آزاداندیشی، صلح و پیشرفت و توسعه همکاری های بین الملل صیانت نماییم.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آدریان کوزینسکی سفیر کشور رومانی در ایران، امروز در پنجمین دوره گفت‌وگوی ادیان، با موضوع شیعه و ارتدکس رومانی که به همت معاونت ارتباطات و بین‌الملل جامعة‌المصطفی العالمیه  در قم برگزار شد،برگزار شد، با بیان این که دوره گفتگوی ادیان با موضوع شیعه و ارتدوکسی رومانی رویدادی مهم در قرابت ادیان ابراهیمی با یکدیگر است، گفت: تقویت بحث گفتگوی ادیان از نیازهای مهم دنیای کنونی است.

سفیر کشور رومانی در ایران افزود: ایجاد تمایل برای حفظ گفتگو های برون مرزی به منظور پیشبرد راه صلح و ثبات توسعه پایدار از مهمترین اهداف همبستگی اجتماعی است.

وی ترویج گفت وگوهای فرهنگی و دینی بین الادیانی را  عنصری مهم در پایداری صلح جهانی دانست و یادآور شد: ترویج رویکردهای نو آورانه و خلاقه می تواند فرهنگ را با پایه های توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار تلفیق نماید.

آدریان کوزینسکی به برخی از تداخل کلمات در فرهنگ فارسی و رومانیای اشاره نمود و با بیان این که نخستین ارتباطات فرهنگی دو ملت به قرن هشتم قبل از میلاد باز می گردد، خاطرنشان کرد: بحث در رابطه با تداخل کلمات و شباهت های فرهنگی دو ملت ایران و رومانی را نمی توان در دایره کلمات خلاصه نمود.

وی شگفتی ترین شباهت ایرانیان و مردم رومانی را مهمان نوازی و کنجکاوی نسبت به نو آوری دانست و ابراز داشت: ایرانی ها و رومانی ها افرادی آگاه هستند که با دیدی باز به شناخت دیگر فرهنگ ها و ادیان توجه می کنند.

آدریان کوزینسکی در پایان به برخی از اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و رومانی اشاره نمود و اذعان داشت: کشور رومانی همواره به دنبال گسترش و توسعه روابط سنتی با ایران است؛ همه وظیفه داریم تا از جهان آزاداندیشی، صلح و پیشرفت و توسعه همکاری های بین الملل صیانت نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha