جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

وضعیت انسانی در یمن فراتر از فاجعه رفت

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل گفت که عدم اجازه سعودی و امارات به صلیب سرخ جهانی برای ارسال کمک‌های دارویی به یمن، اعتبار صلیب سرخ را به چالش کشیده است.حسین امیرعبداللهیان در دیدار با معاون صلیب سرخ جهانی گفت: وضعیت انسان‌دوستانه در یمن فراتر از فاجعه است.وی افزود: عدم اجازه سعودی و امارات به صلیب سرخ جهانی برای ارسال کمک‌های دارویی به یمن، اعتبار صلیب سرخ را به چالش کشیده است.دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: آمریکا، رژیم صهیونیستی ، ریاض و ابوظبی در جنگ علیه یمن هرگز پیروز نخواهند شد.

 

تاریخ پایتخت از ری پیشی گرفت

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: طبق یافته‌های باستانی، در زیرلایه تاریخی شهر که نهایتاً آن را به دوره صفوی منتسب می‌کردیم، یک زیست پیش از تاریخ قابل شهود است.وی گفت: موضوع باستان شناسی شهری موضوعی است که در جوامع بین المللی مطرح است. در واقع می توان گفت که در زیر لایه تاریخی شهر که نهایتا آن را به دوره صفوی منتسب می کردیم ، یک زیست پیش از تاریخ قابل شهود است. با این رویکرد بررسی عمیق تر در سطوح مدیریت شهری و نگاه به باستان شناسی شهری انجام شده است. ما امیدواریم که در تهران به لایه های باستانی بیشتر توجه شود.وی افزود: پیش از این یافته ها و کشفیات نیز ضوابطی درباره بازار تهران داشتیم که گفته شده بود ایجاد زیرزمین ممنوع است. یکی از دلایل عمده آن این بود که ممکن است در لایه های زیرین آثاری وجود داشته باشد.

 

دست فروشان هم به مافیا پیوستند

یک ناشر می‌گوید: مردم از کتاب‌های قاچاق خبر ندارند و نمی‌دانند دست‌فروشان کتاب مافیا هستند.محمدرضا جعفری - مدیر نشر نو - درباره قاچاق کتاب و میزان خسارت این نشر گفت: طبق برآوردی، ما فقط از کتاب «انسان خردمند» بیش از ۵۰۰ میلیون تومان متضرر شده‌ایم. حالا عنوان‌های دیگر را بررسی نکرده‌ایم. البته هنوز انبارهای‌شان کاملا مشخص نیست و معلوم نیست قبلا چقدر فروخته‌اند.مردم نمی‌دانند دست‌فروشان کتاب مافیا هستنداو با بیان این‌که اطلاع‌رسانی‌ها در زمینه قاچاق کتاب باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: یک‌سری از مردم از همه جا بی‌خبرند و فکر می‌کنند دست‌فروشی کتاب شغل شریفی است و نمی‌دانند که این‌ها مافیا هستند؛ فکر می‌کنند با جمع‌آوری این کتاب‌ها عده‌ای از نان خوردن می‌افتند.جعفری همچنین درباره ارزیابی‌اش از اقدام‌های اخیر در مبارزه با قاچاق کتاب گفت: عده‌ای از ناشران جمع شدند و به کمک اتحادیه ناشران حرکت موفقی را انجام دادند. البته امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد. من از طرف نشر نو صحبت می‌کنم؛ ما حاضریم هر ماه هر کمکی از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم تا این حرکت ادامه‌دار شود و ریشه‌ این‌ها از بین برود.

 

قاجار در نقاشی به تاراج رفت

موج سرقت کاشی‌های تاریخی حالا به اصفهان رسیده و از معدود نشانه‌های باقی مانده‌ی تاریخی در چهارراه نقاشی اصفهان هم به مرور در حال حذف از جداره‌ی تاریخی این خیابان است. سقاخانه‌ای که همسایه‌ی چند بنای بیش از ۱۰۰ ساله‌ی دیگر مانند خانه «نایب‌السطنه» است،‌ اما در این میان صدای کسی در نمی‌آید ...مهدی تمیزی، پژوهشگر و فعال میراث‌فرهنگی اصفهان به ایسنا می‌گوید:‌ در حال حاضر حدود سه یا چهار سقاخانه ارزشمند در شهر اصفهان وجود دارد که  به واسطه ارزش هنری خود در محتوا و حوزه‌ی کاشی‌کاری دارای جایگاه و ارزش ویژه‌ای هستند.وی اما سقاخانه‌ی قرار گرفته در «چهارراه نقاشی» درابتدای خیابان فلسطین - چهارراه نقاشی را یکی از سقاخانه‌های واجد ارزش و باقی مانده از دوره‌ قاجار می‌داند که گویا در طول یکی دو ماه گذشته کاشی‌های دو لچکی بالای سقاخانه به سرقت رفته‌اند.

 

آیت الله مکارم شیرازی بر متن حضور زنان در ورزشگاه ها حاشیه نوشت

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که نباید تبلیغات را محدود به مسجد کنیم بلکه باید از هر فرصتی استفاده کرد، گفتند: باید از فضای مجازی که امروز مرکزی برای سوء استفاده دشمنان شده استفاده کنیم و از کتاب های درسی دانش آموزان و دانشجویان استفاده شود.ایشان فرمودند: چند نفر کتب درسی را مطالعه می کنند تا ببینند در چه حالی است و چه مسائلی را وارد کردند که نباید وجود داشته باشد و چه مسائلی را کم کردند که باید پررنگ باشد، همچنین از ظرفیت صداوسیما، رسانه ها، روز نامه ها و حتی ورزشگاه می توان استفاده کرد، سابقا ورزش های باستانی درس اخلاق بود و ورزش آن ها همراه با ذکر فضایل امیرمؤمنان بود.این مرجع تقلید با طرح این سؤال که "فضای ورزشی امروز چگونه است؟" اظهار داشتند: یکی از روزنامه ها نوشته بود که حاضریم انگ تعصب و تحجر به ما بزنند اما شرکت زنان با وضعیت فعلی در ورزشگاه ها وجود نداشته نباشد. صحنه ها و فیلم هایی را که نشان دادند چه افتضاح و رسوایی بوده است. شما خیال می کنید می شود کنترل کرد اما نمی توانید.

 

دفتر آیت الله سیستانی به عید الربیع و "رفع القلم" پاسخ داد

مرکز پژوهش های عقیدتی وابسته به دفتر آیت الله العظمی سیستانی به سوالی درباره عید روز نهم ربیع الاول پاسخ داد.این پاسخ به شرح ذیل است؛به نظر می رسد برگزاری عید و جشن در این روز نزد علمای شیعه از گذشته شهرت داشت و صاحب کتاب النقض در سال 560 هجری از آن یاد می کند.روایت طولانی در این زمینه وجود دارد که علمای متاخر در کتابهایشان به نقل از علمای متقدم از آن یاد می کنند لیکن ما را به سندی واحد متصل و کامل نمی رساند. کتاب هایی که این روایت از آن نقش شده نیز مفقود بوده و بر این اساس نمی توان این روایت را معتبر خواند و از آن بهره گرفت.سید ابن طاووس برگزاری جشن و همچنین برخی عبادت هایی این روز که نزد شیعیان شهرت دارند، را احتمالا ناشی از تاجگذاری و رسیدن امام زمان(عج) به مقام امامت و ولایت می داند چرا که روز نهم ربیع الاول سالروز امامت ایشان است و بر این اساس شیعیان به شادمانی می پردازند.سید ابن طاووس در جای دیگری می گوید که شاید هم دلیل مخفی در این زمینه وجود دارد که ما از آن آگاهی نداریم.اما فقهای ما بر اساس قاعده تسامح نسبت به ادله روایت به استحباب غسل در این روز بر اساس اعتماد به این روایت حتی در صورت عدم تثبیت سند فتوا داده اند. اما در زمینه ورود روایت مبنی بر "رفع قلم" برای شیعیان به مدت دو یا سه روز در این زمینه باید بگوییم که این مساله با اصول ما کاملا مغایرت داشته و نمی توان آن را پذیرفت.علمای کرام ما بر این اساس فتوای حرمت برخی اقدامات منافی شریعت که توسط برخی از افراد عوام در این روز انجام می گیرد، صادر کرده اند.خلاصه اینکه، با وجود عید خواندن این روز توسط علمای متقدم، سندی برای این روایت وجود ندارد و علمای متاخر نیز به این روایت برای استحباب غسل استناد کرده اما این مساله به عنوان شهرت علمی که ضعف سند را جبران کند، نیست و این روایت نه شهرت روایی دارد و نه فتوایی، بلکه بر اساس تسامح نسبت به روایت است.

 

اوگاندا نهال وحدت کاشت

با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا و به مناسبت هفته وحدت، 570 نهال به نشانه وحدت اسلامی، در این كشور كاشته شد.در آستانه میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت، علما، ائمه جمعه و جماعات و شخصیت‌های مناطق اهل سنت نابوزی، بوتامبالا، گومبا (واقع در ام پیجی مناطق غربی اوگاندا ـ بوگاندا) با همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی ایران، و به منظور تقویت، تحکیم و حفظ وحدت بین مسلمانان این کشور، با برگزاری گردهمایی در یک اقدامی بی‌سابقه و وحدت‌آفرین بیش از 570 نهال وحدت اسلامی کاشتند. قزلسفلی هنگام کاشت نهال وحدت اسلامی گفت: به نمایندگی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت، ملت و سفارت جمهوری اسلامی ایران، میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت را تبریک می‌گویم و به منظور تقویت و تحکیم، حفظ و حراست وحدت و برادری بین مسلمانان شیعه و سنی دو کشور تحت پرچم لا اله الا الله و محمد رسول‌الله، این نهال را کاشته و آبیاری می‌كنم.وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت وحدت بین مسلمانان گفت: از اولین اقدامات امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بود که از دوازده تا هفده ربیع‌الاول را به عنوان یک راهبرد بنیادین برای اقتدار امت اسلامی هفته وحدت اعلام كردند.

 

طلاق در کلانشهر‌ها سبقت گرفت

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در مراسم رونمایی و راه‌اندازی سامانه "تصمیم" اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزار نفر به مراکز کاهش طلاق سازمان بهزیستی مراجعه کرده‌اند و مهمترین عامل مراجعه این زوجین نبود مهارت‌های ارتباطی بین آنان بوده است. بر اساس بررسی‌هایی که در کشور‌های دیگر نیز انجام دادیم اگرچه هر کشوری سبب شناسی خاص خودش را دارد، اما بسیاری از این موضوعات مشترک هستند.مسعودی فرید گفت: بسیاری از طلاق‌های کلانشهر‌ها از بیرون وارد آن‌ها می‌شود و این به آن معناست که بسیاری از مردم شهر‌های کوچک به دلیل قبح طلاق برای ثبت آن به شهر‌های بزرگ می‌روند و به همین دلیل آمار ثبت طلاق در کلانشهر‌ها بیشتر است.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه استفاده از مراکز مداخله برای کاهش طلاق کاملا رایگان است، گفت: در مراحل بعدی نیز در صورت نیاز به ارجاع و استفاده از جلسات مشاوره در صورتی که فردی نیازمند باشد، تمامی و یا بخشی از هزینه‌ها به شکل رایگان در نظر گرفته شده است.

 

استرالیا از رهبران مسلمان تقدیر کرد

استفن براون (Stephen Brown) گفت می‌داند که رهبران مسلمانان چقدر برای امنیت جامعه این کشور تلاش می‌کنند و برای همین به اقدام بیشتر در واکنش به حمله تروریستی اخیر این کشور نیازی نیست.وی افزود در تلاش‌های رهبران مسلمانان این ایالت برای جلوگیری از تروریسم، در کنار آنان قرار دارد. در پی حمله تروریستی 19 آبان در مرکز ملبورن، امامان جماعت شهر پرت ، مرکز ایالت استرالیای غربی برای اعلام همبستگی علیه مقابله با تروریسم و تشریح ابعاد همکاری جامعه اسلامی با معاون پلیس این شهر دیدار کردند.این اعلام همبستگی در شرایطی صورت می‌گیرد که «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا با انتقاد از مسلمانان از امامان جماعت این کشور خواسته در شناسایی افراط‌گرایان فعال‌تر باشند.بنابر سرشماری سال 2016، بیش از 600 هزار مسلمان در استرالیا زندگی می‌کنند.

 

ادیان فرانسه برای پناهندگان چتر مشترک باز کردند

برای اولین بار نمایندگان سه دین رسمی کشور فرانسه، اسلام، مسیحیت و یهودیت طی امضا یک بیانیه مشترک اعلام کردند که دولت این کشور و سایر مقامات حکومتی و دینی باید از مسئله پناهجویان و حقوق اجتماعی آنها حمایت بیشتری به عمل بیاورند.طی این بیانیه نمایندگان ادیان در فرانسه از رئیس جمهور و مسئولان این کشور درخواست کردند در مورد مسئله پناهجویان و مهاجرانی که به امید زندگی بهتر به فرانسه و یا حتی سایر کشور های اروپایی آمده اند، به صورت جدی و کارآمد تصمیم گیری کنند.در بخشی از این بیانیه آمده است پناهجویانی که با تحمل سختی های مسیر و به امید تحقق رویاهای خود برای زندگی بهتر در اروپا به این سرزمین روی آورده اند، غالبا از پیروان این سه دین بزرگ آسمانی هستند و بر این اساس جوامع دینی و حکومتی ملزم می شوند اقدامات لازم جهت فراهم کردن حداقل های یک زندگی عادی برای آنها را فراهم کنند.

 

زیرپای زبان فارسی در فضای مجازی علف سبز شد

یکی از مطالبی که در نشست فعالان ملی ویرایش و درست‌نویسی مطرح شد، انتظار سه‌ساله برای تصویب سند زبان فارسی در دنیای مجازی بود.مهدی صالحی گفت: این انجمن، یک سازمان مردم نهاد است که می‌خواهد قسمت‌های دیده نشده زبان فارسی را سازمان دهد. یکی از قسمت‌های رها شده در ویرایش و درست‌نویسی، ویرایش در فضای مجازی است.وی ادامه داد: سند زبان فارسی در دنیای مجازی در سال ۹۴ تدوین شد و ۳ سال است در انتظار تصویب است. یکی از دغدغه‌های هر روز ما این است که چه اتفاقی برای زبان فارسی می‌افتد و یکی از مکان‌هایی که باید از این دغدغه حمایت کند، مجموعه عالی فضای مجازی است. اگر ما بتوانیم در فضای مجازی گروه منسجمی برای فعالیت‌های زبان فارسی و ویرایش داشته باشیم، در کوتاه مدت می‌توانیم آثاری را ایجاد کنیم و برکات این کارگروه منسجم و تاثیرگذار را در فضای حقیقی و مجازی ببینیم.سپس، حمید حیدری ثانی مدیر خانه ویراستار گفت: ما حدود ۵۶۰ هزار مخاطب ویرایش و درست‌نویسی داریم. می‌توانیم با این جمع، جریان‌ساز باشیم و مقابل تصمیمات افراد ناآگاه بایستیم و از این جایگاه برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر استفاده کنیم.

 

« آتشین بال» ها به تاریخ کشور هجوم بردند

به فاصله شش سال و چند ماه از ثبت جهانی «برج قابوس» [شهرستان گنبد کاووس-استان گلستان] در زمره میراث‌های جهانی یونسکو، اخباری از این اثر بی نظیر به گوش می‌رسد که به شدت نگران کننده است؛ آنقدر نگران کننده که اگر به داد این بلندترین برج آجری جهان نرسند، بیم فرو ریختن آن می‌رود.خطری که نه ناشی از مسائل جاری در نگهداری این دست سازه‌های خشتی، که ظاهرا بر اثر بازسازی نادرست این سازه متوجه آن شده است. خطری از نوع زیستی و ناشی از لانه گزینی نوعی حشره در قسمت‌های پایینی این برج ۵۵ متری که می‌تواند ادامه آن منجر به آسیب به پایه سازه شده و سرانجام تخریب آن را موجب شود.صحبت درباره حشره‌ای است که «بال آتشین» یا «آتشین» (Firebug) نام دارد و گاه به سبب شباهتش با کفشدوزک، با آن اشتباه گرفته می‌شود؛ حشره‌ای که از رطوبت قسمت پایه برج استقبال می‌کند و آن گونه که منتقدان گفته‌اند، استفاده از نوع خاصی موم و چوپ پنبه برای عایق کاری پایه برج نسبت به رطوبت در سال‌های اخیر، موجب جذبش به این سازه جهانی شده است.

 

کاغذهای یارانه‌ای سر از عراق و افغانستان درآورد

یک واردکننده کاغذ می‌گوید: در ماه‌های اخیر با اختصاص ارز ۳۸۰۰تومانی به کاغذ تحریر برخی با این کاغذها نوشت‌افزار و کتاب تولید و به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان صادر کرده‌اند. این امر موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار شده است. وی با توجه به افزایش قیمت کاغذ گفت: قیمت ارز ی که به کاغذ و مقوا اختصاص یافته است،‌ از ابتدای سال برای کاغذ تحریر از 3800 تومان به 4200 تومان افزایش یافته است، برای کاغذ گلاسه و مقوای بسته‌بندی از 3800 تومان به حدود 8000 تومان (ارز نیمایی) افزایش یافته است، بعضی از کارخانه‌ها دیگر حاضر به همکاری با ایران نیستند و مابقی تأمین‌کنندگان قیمت‌های فروش خود را افزایش داده‌اند. قیمت حمل به ایران تا تنی 100 یورو گران‌تر شده است،‌ هزینه انتقال پول به بانک‌های خارجی، شامل هشت تا 9 درصد کارمزد می‌شود، بنابراین قیمت تمام‌شده انواع کاغذ نسبت به ابتدای سال افزایش جدی داشته است.واضحی همچنین از خروج برخی از سرمایه‌گذاران از حوزه کاغذ خبر داد و گفت: مشکلات داخلی و خارجی که در تأمین کاغذ به‌وجود آمده است،‌ مانند نقل و انتقالات پول‌، حمل کالا و عدم همکاری برخی از تأمین‌کنندگان آسیایی و اروپایی برای فروش کاغذ برخی از فعالان را از این بخش خارج کرده است.

 

خانه تکانی صداوسیما آغاز شد

پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های مختلف، خروج بازنشستگان از سازمان صداوسیما نیز آغاز شد. بنا بر این گزارش، در همین راستا با اعلام بازنشستگی «غلامرضا مظاهری» مدیرکل مالی و اداری معاونت سیما، «محمود اسلامی» با حکم «احمد شهریاری» معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صداوسیما، به این سمت منصوب شد. بنا بر این گزارش، در این حکم خطاب به اسلامی آمده است: با توجه به جایگاه و نقش خطیر آن اداره کل، انتظار می‌رود برای تحقق اهداف و ماموریت‌های مرتبط در آن حوزه، برنامه‌های مناسب و مطلوبی تدوین و اجرا کرده و به موارد زیر نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.تلاش برای اجرای کارآمد ،شناسایی و برآورد دقیق منابع مالی و بودجه آن معاونت و توزیع مناسب و قانونمند آنها. ،توسعه و بروز رسانی سیستم‌های جامع ،همکاری دقیق ،رعایت اصول بهره‌وری و صرفه‌جویی ،رعایت انضباط مالی ،هماهنگی‌های لازم با معاون محترم سیما ،همکاری دقیق با اداره کل بازرگانی ،ایجاد سازوکار هماهنگ و مدیریت شده فی مابین همه شبکه‌ها و ستاد معاونت

 

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام قوت گرفت

سردار سید کمال هادیان‌فر درباره تغییر بستر اقدامات مجرمانه فضای مجازی پس از فیلترشدن تلگرام گفت: همچنان بیشتر جرائم در فضای تلگرام رخ می دهد، به طوریکه طبق آخرین آمارها ۶۴ درصد جرائم در تلگرام و حدود ۳۲ درصد در اینستاگرام رخ می دهد.وی درباره اینکه آیا امکان فیلترشدن اینستاگرام وجود دارد یا خیر، گفت: تصمیم گیری در این خصوص برعهده کارگروه تعیین محتوای مجرمانه یا شورایعالی فضای مجازی است.رییس پلیس فتای ناجا با اشاره به طرح جدید وزارت ارتباطات برای فیلترینگ هوشمند محتوای مجرمانه در اینستاگرام گفت: وزارت ارتباطات سرویس جدیدی را طرح کرده که اگر این سرویس جدید بیاید می تواند با عبور از SSL جدید اینستاگرام ، فیلترینگ هوشمند را در اینستاگرام ارائه دهد که اگر این طرح را ارائه دهد بخشی از محتوای مجرمانه کم می شود.هادیانفر در مورد امکان رفع فیلتر از توئیتر نیز گفت: ما کاملا مخالف رفع فیلتر توئیتر هستیم و دلایل خودمان را نیز در این خصوص ارائه داده ایم.

 

مافیای پخش سینما را در دست گرفت

سینمای ایران چند سالی است که تنها تولیداتی با موضوعات کمدی و اجتماعی دارد و همین موضوع باعث شده دیگر ژانرها از بین بروند و فیلم های روی پرده فقط سلیقه عده‌ای خاص را پوشش دهند. روند مرگ ژانرها روز به روز بیشتر به نفع سینمای کمدی پیش می رود و تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران نیز به بهانه فروش بهتر کمدی ها اقبال بیشتری به فیلم های کمدی دارند و همین امر کلیت تولید در سینمای ایران را از توازن خارج کرده و مسئولان و برنامه ریزان دولتی سینما نیز با بی توجهی به این امر راه را برای این سیاست غلط گشوده تر می کنند. در حالیکه شوراهای پروانه ساخت و نمایش زیرمجموعه سازمان سینمایی هستند و آنها هستند که میزان و شکل تولید و اکران را تعیین می کنند، عزمی در آنها برای توجه به همه گونه های سینمایی اعم از فانتزی، وحشت، اکشن، جنایی و ...وجود ندارد و حتی گونه سینمای جنگ که در ایران با نام «دفاع مقدس» شناخته می شود نیز با همه حمایت هایی که از آن می شود چندان رونقی ندارد و اگر چند نهاد و سازمان خاص بیرون از دولت نباشند باید در انتظار مرگ این ژانر نیز باشیم.عده ای از سینماگران معتقدند که محدودیت ها و ممیزی های وزارت ارشاد، سینما را به این وضعیت کشانده است و محدودیت ها باعث می شود سینماگران از ساخت آثار در ژانرهای متفاوت هراس داشته باشند، اما این قصه به همین جا ختم نمی شود چراکه برخی این شرایط را ماحصل مافیای اکران و زد و بندهای پخش کنندگان و تهیه کنندگان می دانند. از نظر آنها مافیای اکران باعث می شود تنها آثار برخی از افراد خاص رنگ پرده را به خود ببینند؛ آثاری که به دلیل دوستی این افراد با هم و فارغ از کیفیت حق اکران پیدا می کنند.

 

فرش قرمز «اسکار» لغو شد

آتش‌سوزی مهیب کالیفرنیا تاثیر خود را بر برگزاری مراسم فرش قرمز «جوایز گاورنر» اسکار نیز گذاشت و موجب لغو آن شد.مسولین اسکار اعلام کردند که به علت آتش‌سوزی اخیر در کالیفرنیا تصمیم گرفتیم تا مراسم امسال برگزار نشود و فقط به رویداد گرفتن عکس محدود شود البته رویداد شام و اهدای جوایز نیز برگزار خواهد شد. ازین بابت از شما عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم شما را در مراسم اصلی اسکار ببینیم.مراسم «جوایرز گاورنرز» در گرند بالروم هالیوود و هایلند سنتر هالیوود برگزار می‌شود. این جایزه به «سیسلی تایسون» «لالو شیفرین» و «ماروین لِوی» اهدا می‌شود. جایزه «یادواره «ایروینگ جی تالبرگ» نیز به «کاتلین کندی» و «فرانک مارشال» اهدا خواهد شد.آتش‌سوزی مهیب اخیر کالیفرنیا موجب لغو دهها فرش قرمز و مراسم سینمایی طی یک هفته گذشته شده است.همچنین اداره رسانه‌های خارجی هالیوود و «اینستایل» مراسم فرش قرمز و مهمانی را که به منظور کنفرانس خبری برای معرفی نماینده «گلدن گلوب» در لس‌آنجلس برنامه ریزی شده بود را لغو کردند.میزان کشته‌شدگان این آتش‌سوزی به ۶۳ نفر رسید و تعداد مفقود شده‌ها نیز تاکنون ۶۰۰ اعلام شده است.آتش‌سوزی وولسی در کالیفرنیای جنوبی باعث تخریب ۵۴۸ سازه در لس‌آنجلس و ونچورا کاونتی شده است.

 

قدمت پایتخت 4 هزار سال قد کشید

کشف سه قطعه سفالینه در بازار بزرگ تهران طی چند وقت اخیر این نظریه را برای باستان شناسان به اثبات رسانده که قدمت هفت هزار ساله تهران نادرست نیست و حتی برخی کارشناسان تخمین می زنند که امکان دارد این قدمت به افزون بر هشت هزار سال نیز برسد و از تاریخ ری سبقت بگیرد. براساس یافته های تاریخی تاکنون قدمت سکونت در شهر تهران را مستند به آثار کشف شده در محدوده تپه قیطریه تا سه هزار سال پیش تخمین می زدند؛ این کاوش ها اوایل دهه 50 خورشیدی به پایان رسیده است.اما سال 93 بود که با کشف اسکلتی مربوط به هفت هزار سال پیش در چهارراه مولوی پایتخت گمانه زنی ها درباره قدمت هفت هزارساله شهر تهران بر سر زبان ها افتاد اما همزمان برخی باستان شناسان با شک و تردید به آن نگریستند.یک دانشجوی باستان شناسی سال 93 در حال تردد در چهارراه مولوی پایتخت به صورت اتفاقی چند تکه سفال را در خلال فعالیت حفاری کارگران در چند متری زیرزمین کشف کرد و همان سرآغاز فصل جدید کاوش ها را در این منطقه توسط باستان شناسان کلید زد.استمرار کاوش ها در این محدوده به کشف اسکلتی متعلق به یک زن تدفین شده در هفت هزار سال پیش انجامید که پس از کشف آن، پژوهش های باستان شناسی به منظور شناخت ویژگی های انسان شناسی اثر نیز انجام شد.محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار که در آن زمان (سال 93) سرپرست تیم کاوش های باستانی در خیابان مولوی پایتخت بود همان موقع مطرح کرد که این کشف منحصربه فرد سابقه سکونت در محدوده شهری تهران را تا هفت هزار سال به عقب می‌برد.اما اینک با کشف سه قطعه سفال از دوره پیش از تاریخ (دوره مس) در بازار صندوق سازان تهران (بازار بزرگ پایتخت) گمانه زنی ها درباره قدمت هفت هزار ساله تهران قوت بیشتری به خود گرفته و حتی برخی باستان شناسان گمانه زنی می کنند که احتمال دارد قدمت این شهر به افزون بر هشت هزار سال برسد و از ری نیز جلو بزند.

 

تلویزیون «بالشت‌ها» را خرید

آخرین قسمت از مجموعه «بالشت‌ها» که یک سال است در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود، سه‌شنبه این هفته توزیع خواهد شد. ضمن اینکه تهیه‌کننده اعلام کرده، تلویزیون قرار است حق پخش این مجموعه را بخرد.او با اشاره به اینکه با این مجموعه توانستیم در حوزه کودک در شبکه نمایش خانگی موفق باشیم، در عین حال یادآور شد: هر چند بخشی از این مجموعه کپی شد، اما جای خوشحالی است که توانستیم کاری در شأن مخاطبان بسازیم.او در پاسخ به اینکه آیا ساخت مجموعه بالشت‌ها ادامه خواهد داشت؟ اظهار کرد: مشخص نیست اما تلویزیون قرار است حق پخش این مجموعه‌ را بخرد و احتمالا نوروز سال ۹۸ آن را پخش کند. این مجموعه شامل ۱۵ قسمت بود که قسمت آخر آن سه‌شنبه این هفته توزیع خواهد شد.داستان مجموعه «بالشت‌ها» با بازی داریوش فرضیایی این‌گونه روایت می‌شود: «بالشت‌ها» از دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن آدم‌ها به ستوه آمده‌اند و بر علیه آدم‌ها اعلان جنگ می‌کنند.

 

جزیره تاریخی به قهقهرا نزدیک شد

انگار هنوز مسئولان جزیره‌ی سرخ هرمز نمی‌دانند فقط خاکِ چند رنگ جزیره نیست که باید حفظ شود، بلکه مهم‌تر، بناهای تاریخی باقی مانده از گذشتگان و حتی استعمارگران دوره‌های پیشین در این جزیره هم از اهمیت خاصی برخوردارند؛ نه این‌که به راحتی به مکان دفن زباله، آواربرداری و نخاله‌های ساختمانی و هر اتفاق دیگری تبدیل شوند، جز حفاظت!خانه و بازار «زعفرانی‌ها»، «قصر بی‌بی»، آب انبار «دو خواهر»، گنبد «حضرت خضر»، خانه «جری پولاک»، پاسگاه قدیم و اصلا بدتر از همه «قلعه پرتغالی‌ها» که خیلی‌ها جزیره را اصلا به خاطر این  قلعه شناختند! قلعه‌ای که آن را یکی از ارزشمندترین بناهای جزیره می‌نامند و حتی از گردشگرانی که قصد بازدید از آن را دارند هم هزینه دریافت می‌کنند، اما براساس حقوق اولیه‌ی گردشگران برای توجه به بناهای تاریخی و مناسب بودن فضا برای بازدید آن‌ها، به نظر نمی‌رسد حتی این قلعه چنین مواردی را رعایت کرده باشد. امید ابراهیمی فعال میراث فرهنگی می‌گوید: به نظر نمی‌رسد قلعه پرتغالی‌های جزیره دست‌کم در چند سال گذشته مورد مرمت قرار گرفته باشد، به نظر می‌رسید فقط حدود ۷۰ درصد قلعه در وضعیت سالم و مناسبی قرار داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha