جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبدالرضا اکبری

حوزه/بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای این‌که بتوانیم در سینما، نگاهی درست به موضوعات انقلابی داشته باشیم راه‌های بسیاری وجود دارد که از آن طریق می‌توان به کارهای ارزشمندی دست یافت. یکی از مسیرهای پیشنهادی ساخت تولیداتی است که در آنها به شخصیت‌های انقلابی پرداخته شده باشد، اما متاسفانه تا به امروز ما چنین اتفاقی را در کم شاهد بوده‌ایم.

عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که برای فیلمسازی در حوزه انقلاب می‌توان از چهره‌های انقلابی برای تولید کارهای فاخر بهره برد، اظهار کرد: برای این‌که بتوانیم در سینما، نگاهی درست به موضوعات انقلابی داشته باشیم راه‌های بسیاری وجود دارد که از آن طریق می‌توان به کارهای ارزشمندی دست یافت. یکی از مسیرهای پیشنهادی ساخت تولیداتی است که در آنها به شخصیت‌های انقلابی پرداخته شده باشد، اما متاسفانه تا به امروز ما چنین اتفاقی را در سینما بسیار کم شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: برای مثال بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک فیلم «فرزند صبح» درباره امام(ره) ساخته شد که آن کار هم فرصت اکران پیدا نکرد! این کم کاری در حالی است که کشورهای صاحب سینما فیلم‌های بسیاری درباره شخصیت‌های مهم ساخته‌‌اند، برای مثال درباره گاندی و ماندلا فیلم متعددی جلوی دوربین رفته، اما ما نتوانستیم درباره فردی که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد، کاری را تولید کنیم. درباره دلایل این کم کاری نیز می‌توان موضوعات مختلفی را مطرح کرد، اما به نظرم هیچکدام از دلایل مطروحه باز هم نمی‌تواند توجیه مناسبی برای کم کاری مورد نظر باشد.

اکبری ادامه داد: کم‌کاری در حوزه پرتره نگاری انقلاب باعث می شود، نسل سوم و چهارم بعد از انقلاب با چهره‌های مهم سرزمینشان آشنایی لازم را نداشته باشند، البته ممکن است گفته شود در کتاب‌های درسی به این قبیل موضوعات پرداخته می‌شود، یا این‌که کتاب‌های بسیاری نوشته شده که در آنها موضوع و و محور چهره‌های انقلابی هستند، اما همه می‌دانیم کاری که یک فیلم سینمایی قادر است انجام دهد، با کتاب قابل مقایسه نیست.

این بازیگر با بیان این‌که کم کاری مورد نظر در حوزه پرتره نگاری سرداران دفاع مقدس هم وجود دارد، گفت: جدا از شخصیت‌های انقلابی ما در حوزه دفاع مقدس نیز نتوانسته‌ایم کارایی لازم را داشته باشیم، درحالی‌که این حوزه انتظار ‌می‌رود به لحاظ سینمایی جذابیت بالایی داشته باشد. بگذارید برای این موضوع فیلم «تنگه ابوقریب» را مثال بزنم که با یک ساختار حرفه‌ای و آبرومند توانست بازخوردهای بسیار خوبی در کشورمان داشته باشد.

وی با بیان این‌که کارهای سطحی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس به هیچ وجه نتیجه خوبی به همراه ندارد، گفت: در حوزه‌های مورد نظر ما فیلم‌های ضعیفی داشته‌ایم، اما این کارها نه تنها بازخورد خوبی به همراه نداشته، بلکه در مواقعی سبب دوری تماشاگر از این دست آثار نیز شده؛ در حقیقت بیننده وقتی فیلم‌های جنگی کشورمان را با آثار خارجی این ژانر مقایسه می‌کند، دیگر نمی‌تواند با فیلم‌های داخل ارتباط برقرار کند، البته قبول دارم که ما به لحاظ سخت افزار امکان تولید فیلم‌هایی در سطح سینمای هالیوود را نداریم، اما می‌توانیم همانند «تنگه ابوقریب» فیلم آبرومند بسازیم.

این بازیگر با تاکید بر این‌که نهادهای نظامی و انقلابی هم باید در تولید آثار ارزشی از سینما حمایت کنند، تاکید کرد: در دهه شصت اگر قرار بود فیلمی در حوزه دفاع مقدس تولید شود تمام نهادی نظامی و انقلابی در تولید مشارکت می‌کردند. این اتفاق را من در فیلم «کانی مانگا» به خوبی مشاهده کردم. نتیجه این حمایت‌ها این بود که فیلم‌های دفاع مقدسی همیشه جز گونه‌‌های پرمخاطب سینما بودند، اما امروز دیگر این اتفاق کمتر می‌افتد، برای همین آرزو می‌کنم که باز هم چنین شرایطی برای سینمای دفاع مقدس فراهم شود، چون هر اندازه که ما از این گونه حمایت کنیم در حقیقت افتخارات خود را مد نظر قرار داده‌ایم.

اکبری در پاسخ به این سوال که برای تولید فیلم‌های ارزش و انقلابی آیا باید شرایط خاصی برای فیلمساز متصور شد؟ اظهار کرد: در گام اول فردی که می‌خواهد در حوزه انقلاب و دفاع مقدس کار کند باید به معنا و مفهومی که تولید می‌کند باور داشته باشد. در گام بعدی لازم است تخصص لازم نیز وجود داشته باشد، این دو شرط همانند دو بالی است که قادر است به پرواز سینمای ارزشی ما کمک کند، اما اگر هریک از دو شرط مطروحه وجود نداشته باشد، نتیجه کار مطلوب نظر نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اکران در سینما اشاره کرد و گفت: تا به امروز هرگاه از سینما ارزشی و شرایط رشد آن حرف زده می‌شود، بیشتر تمرکز روی تولید است، درصورتی‌که باید در اکران نیز از کارهای مربوطه حمایت کرد، والا اگر فیلمی تولید شود، اما به شکل صحیحی دیده نشود، ان کار در بایگانی خاک خواهد خورد. این گفته نیز به معنای در اختیار گرفتن همه شرایط اکران نیست، بلکه اگر همانند دیگر آثار سینمایی به فیلم‌های ارزشی امکان دیده شدن داده شود، شرایط مطلوب نظر خواهد شد.

این بازیگر در انتهای گفت‌وگو تاکید کزد: مردم ما به فیلم‌هایی که در آن از افتخارات و ارزش‌ها حرف زده باشد استقبال خواهند کرد، برای همین نگویم که فیلم‌های مربوطه مخاطب لازم را ندارد، زیرا آن چیزی که میزان مخاطب را مشخص می کند، کیفیت کارهایی است که در این حوزه تولید می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha