پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در خانواده آسمانی باید زن و شوهر همدیگر را در چهار وجه افزایش تقوا، علم‌آموزی، جهاد و مبارزه در راه دین و سبقت گرفتن در خوبی‌ها یاری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، عصر امروز در همایش «خانواده آسمانی» که با حضور طلاب و روحانیان و خانواده‌های آن‌ها، در سالن همایش مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد، به تشریح بایسته‌های خانواده اسلامی پرداخت.

وی تصریح کرد: تفاوت‌های مختلفی بین مرد و زن وجود دارد ازجمله اینکه مردان با زنان تفاوت‌های فیزیک بدنی، ساختاری و نرم‌افزاری مختلفی را دارند و این تفاوت‌ها در زندگی تنها برای شناسایی و تعدد است، اما معیارهای اصلی در درگاه حضرت حق بین انسان‌ها فراتر از این موارد است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه معیارهای برتری مردان و زنان در چهار آیه به‌صراحت آمده است، افزود: یکی از این آیات آیه 13 سوره حجرات است که خداوند در این آیه می‌فرماید: «إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ» و تأکید می‌کند بزرگوارترین و باافتخارترین شما نزد خدا باتقواترین شما است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه در معیارهای حضرت حق تقوا ملاک برتری بوده و کاری ندارد طرف زن باشد یا مرد، افزود: دومین ملاک برتری علم است، به‌گونه‌ای که در آیه 9 سوره زمر می‌فرماید: «هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یعْلَمُونَ» و تأکید می‌کند آیا آنان که اهل علم و دانش هستند با مردم جاهل نادان یکسان‌اند؟ یعنی علم ملاک برتری است.

وی با اشاره به اینکه سومین ملاک برتری جهاد و مبارزه است، اظهار کرد: خداوند در آیه 95 سوره نساء می‌فرماید: «وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» و تأکید می‌کند خداوند مجاهدان را بر بازنشستگان به اجر و ثوابی بزرگ برتری داده است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه سبقت گرفتن در خوبی‌ها یکی دیگر از معیارهای برتری بندگان است، افزود: باید تلاش کنیم در خوبی‌ها از هم سبقت بگیریم، زیرا خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ» و تأکید می‌کند که سبقت گیرندگان در خوبی‌ها مقربان درگاه الهی هستند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: وقتی تشکیل یک خانواده دادیم باید در این معیارها یعنی تقوا، علم، جهاد و مبارزه و تلاش در خوبی‌ها مکمل همدیگر باشیم.

وی با بیان اینکه مسیر زندگی با این ویژگی‌ها مسیر یگانه شدن بوده و زن و شوهر با انجام این اعمال با هم یگانه می‌شوند، افزود: باید با قبول و درک تفاوت‌ها، در کنار یکدیگر همدلی داشته باشیم و همه این‌ها را با هم لحاظ کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: از سوی دیگر باید قبول داشته باشیم که فرد مقابل تمام آیتم‌های اخلاقی و آرمانی ما را نخواهد داشت و اصلاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل باید با درک تفاوت‌های موجود برای ساختن زندگی مناسب و مورد نظر اسلام تلاش کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha