سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دکتر محمد حکیمی پژوهشگر علوم دینی

حوزه/ محمد حکیمی با اشاره به اهمیت هفته وحدت و وظیفه طلاب در راستای حفظ و گسترش اتحاد بین مذاهب اسلامی گفت: وحدت بین همگان ضرورتی اجتماعی و عامل قدرتمندی است، امام خمینی(ره) که خود از منادیان اتحاد است بر حفظ وحدت تاکید بسیار داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گلستان، دکتر محمد حکیمی در  جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) که همزمان با آغاز هفته وحدت در مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، پیامبر مکرم اسلام(ص) را به عنوان بزرگ ترین شخصیت عالم معرفی کرد و گفت: حضرت جامع تمام کمالات انبیاست؛ براساس آیه 80 سوره مبارکه نساء، اطاعت از رسول خدا(ص) با اطاعت از خداوند مساوی است، «مَن یُطعِ الرسول، فقد اَطاعَ الله».

وی با استناد به آیه 10 سوره فتح افزود: براساس آیات شریفه قرآن، بیعت با رسول خدا(ص)، یقیناً بیعت با خداوند متعال محسوب می شود؛ آیه نشان دهنده این است که مقام قرب پیامبر اکرم(ص) از همه بیشتر است.

حکیمی، تنها ملاک دستیابی به کمال از دیدگاه قرآن کریم و دین اسلام را «تقرب به خداوند» دانست و ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در قرب  به خدا و رفع موانع و حجاب از همه جلوتر است.

استاد حوزه با اشاره به اهمیت هفته وحدت و وظیفه طلاب در راستای حفظ و گسترش اتحاد بین مذاهب اسلامی گفت: وحدت بین همگان ضرورتی اجتماعی و عامل قدرتمندی است، امام خمینی(ره) که خود از منادیان اتحاد است بر حفظ وحدت تاکید بسیار داشتند.

وی اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) در زمان حیات خود همچون چراغ رحمتی بودند که همه را دور خود جمع می کردند اما بعد از رحلت حضرت، تفرقه و منیت های عمرها و ابوبکرها شروع شد که نتیجه اش کنار زدن امیرمومنان علی(ع) بود.

استاد دانشگاه با استناد به کلامی از علامه طباطبایی، سوره آل عمران را سوره وحدت بین ادیان نامید و افزود: با استناد به آیه 102 و 103 این سوره؛ جهل، منیت و تقوا از عوامل ایجاد وحدت است؛ در حقیقت انسان های باتقوا می توانند عامل وحدت باشند.

حکیمی ضمن بیان نمونه های متعددی از سیره پیامبر(ص) در ایجاد وحدت، تصریح کرد: سيره و زندگي رسول اکرم (ص) گواهي مي دهد که در طول حيات خويش با جديت تمام بر حفظ وحدت جامعه، تلاش کرده و هیچ گاه اجازه نمی دادند عامل ثبات و قدرت جامعه دچار تزلزل شود.

وی با اشاره به واژه "حبل الله" در قرآن کریم، اذعان کرد: مراد از این واژه، قرآن و دین اسلام است که چنگ زدن بدان ها موجب حفظ جامعه خواهد شد.

محقق و پژوهشگر امور دینی، حلم و سکوت را از نشانه های فهم عمیق برشمرد و افزود: دانایی عمیق و ایمان کامل پیامبر(ص) عامل وحدت بود، حضرت دست خدا را با جماعت دانسته و آنان را مشمول رحمت الهی می دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha