پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فقه گردشگری

حوزه/ نخستین همایش بین‌المللی «فقه گردشگری» اردیبهشت ۹۸ در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری اردیبهشت سال 1398 با تدبیر امام جمعه تبریز به مناسبت تبریز 2018 مطرح شده و شهرداری تبریز، استانداری آذربایجان‌شرقی، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی و میراث فرهنگی از نهادهای فعال این اجلاس هستند.

حجت‌الاسلام مهدی بخت‌آور، دبیر علمی این همایش در تشریح بخش‌های علمی نخستین همایش فقه گردشگری، بیان داشت: براساس مصوبات کمیته علمی مقرر گردید مبانی فقه گردشگری شامل مفهوم شناسی و موضوع شناسی، جایگاه گردشگری در ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه‌های مختلف، گردشگری و نظام حقوقی ایران نیز در سیر مطالعاتی این اجلاس مورد توجه و واکاوی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گردش روی زمین و استفاده از تجربیات گذشتگان در قرآن مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: انسان عاقل در جهت اخذ توشه برای آخرت، گذران زندگی، کسب روزی حلال و کسب لذت غیر حرام در روی زمین، سیر و حرکت می‌کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تبریز خاطرنشان کرد: گردشگری همواره در معارف اسلام و دیگر ادیان ریشه داشته و از آن به عنوان سیر فی الارض تعبیر می‌شود و سیر در عرض، مورد تاکید آیات الهی قرار گرفته؛ به طوری‌که حدود ۳۰ آیه با مشتقات واژه «سیر» مطرح شده است.

حجت‌الاسلام بخت‌آور گفت: گردش و تفریح در سیره‌ی اهل بیت(ع)، بخشی از زندگی انسان شناخته شده و با توجه به روایات، تعدادی از انبیا روی زمین حرکت و هجرت کرده‌اند.

گفتنی است، پیش اجلاس هماهنگی برای برگزاری این نشست بین‌المللی، صبح امروز در تالار شهید شفائی دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام/ش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha