جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخبار کوتاه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اظهارات ضدایرانی ریاض رنگ و بوی هسته ای به خود گرفت

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی امروز در سخنانی مدعی شد: ما به تلاش هایمان برای حل و فصل مسائل منطقه به ویژه قضیه فلسطین ادامه خواهیم داد.وی گفت: ما خواستار راهکار سیاسی برای بحران سوریه و تضمین بازگشت سوری ها به میهنشان هستیم.ملک سلمان در بخش دیگر سخنان خود مدعی شد: ما از راه حل های سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران یمن حمایت می کنیم. ایستادگی ما در کنار یمن، یک گزینه نیست بلکه وظیفه ما است.ما خواستار راهکار سیاسی در یمن بر اساس قطعنامه شورای امنیت و طرح ابتکاری کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.سلمان بن عبدالعزیز در ادامه سخنان خود در راستای سرپوش گذاشتن بر سیاست های جنگ طلبانه ریاض از جامعه جهانی خواست که مانع از برنامه هسته ای و موشکی ایران شود. وی مدعی شد: ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه عادت کرده و برای آشوب‌ و ویرانی در منطقه تلاش می‌کند. جامعه بین‌المللی باید این امر را متوقف کند.

 

ترامپ علیه ملت ایران شمشیر را از رو بست

رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در اظهاراتی گستاخانه و توهین‌آمیز، بار دیگر و برای دومین بار طی یک سال گذشته، ملت ایران را «ملتی تروریست» خواند.دونالد ترامپ در اظهارات گستاخانه خود علیه کشورمان گفت: «اگر شما نگاهی به ایران داشته باشید و اگر به آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند داشته باشید، آنها در حال حاضر یک «ملت تروریست» هستند. تمام آنچه که من باید به شما بگویم این است که آن‌ها هم‌اکنون نسبت به زمانی که من به قدرت رسیدم بهتر شده‌اند. زمانی که من به قدرت رسیدم آن‌ها در یک مسیر بسیار بد حرکت می‌کردند. به نظرم در برخی از حیطه‌ها می‌تواند موارد مثبتی در رابطه با ایران روی دهد.»رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش از اشغالگران صهیونیست و سعودی‌ها که اقدامات مخرب در منطقه انجام می‌دهند حمایت کرد و گفت: به نظرم ما به یک تقابل و توازن نیازمندیم. اسرائیل هم به کمک نیاز دارد. اگر ما با عربستان سعودی بد رفتار کنیم آنگاه یک اشتباه وحشتناک مرتکب خواهیم شد.شایان ذکر است، این نخستین باری نیست که ترامپ به ملت ایران توهین می‌کند. اواخر مهر ماه سال 96 نیز او سخنانی گستاخانه گفت: درباره ایران سخنرانی خواهم کرد؛ یک «ملت تروریست» مانند چند ملت معدود (تروریست) دیگر. فکر می‌کنم شنیدنش برای شما جالب باشد.

 

«اجازات خاص» هم حذف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوم مرداد با اکثریت آرا، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه مجلس را در 17 مرداد تأیید نمود؛ هرچند در بخش‌هایی ایراداتی به آن وارد کرده بود. مجلس در بررسی دوباره خود ایرادات مورد نظر شورای نگهبان را رفع کرد و در نهایت شورا آن را تأیید کرد. در نهایت پس از طی روال قانونی، رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را 27 شهریور ماه برای اجرا ابلاغ کرد. از طرفی برخی شنیده ها حاکی از آن است که تلاش برای تمدید عمر مدیریتی برخی مدیران شاخص صدا و سیما که بازنشسته هستند و رئیس این سازمان برای ماندگاری آنها تلاش کرده، بی فایده بوده و مخالفت جدی با این مسأله صورت گرفته است؛ بنابراین، همان طور که یکی از نمایندگان مجلس تأکید کرده، هر 200 مدیر بازنشسته رسانه ملی بدون هیچ قید و شرطی باید مسئولیت خود را ترک کنند و ادامه فعالیت آنان پس از موعد مقرر شده در قانون خلاف خواهد بود.این مسأله زمانی جدی تر می نماید که روز گذشته در برخی خبرها آمد، در راستای اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان»، استثنای دارندگان اجازات خاصه از رهبر انقلاب، ظاهرا به خواست دفتر رهبری حذف شده است." این مسأله نشان می دهد، دفتر رهبر انقلاب تأکید جدی بر اجرای «مر قانون» به منظور ایجاد گردش نخبگان دارد، لذا حذف اجازات خاصه معنایی جز تأکید بر ترک کرسی های مدیریتی از سوی بازنشستگانی که در زیر مجموعه های نهادهای زیر نظر رهبری فعالیت می کنند، نخواهد داشت.

 

لندن برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران گروکشی امنیتی کرد

رسانه‌های انگلستان گزارش داده‌اند «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه این کشور در صدد است ایران را متقاعد کند در ازای حل و فصل اختلافات بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی با آزادی یک محکوم امنیتی موافقت کند.روزنامه تایمز گزارش داده هانت در سفر به تهران، خواستار آن شده در ازای حل و فصل اختلافات بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران در پرونده خرید تانک‌های «چیفتن»، «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند انگلیسی که در ایران به جرائم امنیتی محکوم شده آزاد شود.«نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند ایرانی-انگلیسی است که به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد و فرودین‌ماه سال ۱۳۹۵ در تهران دستگیر شد.«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران رایزنی در این باره را تایید کرد و گفت: «در حاشیه این دیدارها مقام انگلیسی (هانت) موضوع یک زندانی دو تابعیتی (نازنین زاغری) در ایران را نیز مطرح کرد که مقامات کشورمان بر مجرم شناخته شدن ایشان در دادگاه صالحه و استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید و بیان کردند، وی تبعه جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین داخلی ایران محاکمه و محکوم شده است.»روزنامه تایمز نوشته یکی از پیشنهاداتی که وزیر خارجه انگلیس در ازای آزادی او مطرح کرده حل و فصل اختلافات بر سر بدهی ۴۰ میلیون پوندی بریتانیا به تهران بوده است.

 

وزارت خارجه شایعه فاجعه قحطی را رد کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در جریان دیدار وزیر امور خارجه انگلیس با آقای ظریف صحبتی از موضوع فاجعه جنگ جهانی اول و وقوع قحطی در ایران نشده است.قاسمی در مورد اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌های داخلی مبنی بر این‌که در دیدار جرمی هانت با وزیر امور خارجه کشورمان، طرف انگلیسی به موضوع جنگ جهانی اول و وقوع قحطی در ایران اشاره کرده گفت: این موضوع کاملا تکذیب می‌شود و چنین مباحثی در جریان دیدار وزیر امور خارجه دو کشور اصلا مطرح نشده است.وی افزود: آن‌چه که در تارنمای روزنامه گاردین قابل مشاهده است احتمالا برخی صحبت های وزیر خارجه انگلیس  با خبرنگاران جراید  در سفارت آن کشور در تهران بوده است.

 

علل مرگ ایرانی‌ها اعلام شد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت شایع‌ترین عامل مرگ و بیماری در ایران را اعلام کرد.ملک‌زاده با اشاره به این‌که مطالعه، برای نخستین بار‌، نرخ جمعیت در 195 کشور مورد بررسی را اعلام کرده است، گفت: سن امید به زندگی زنان ایرانی در سال 96‌، در مقایسه با 27 سال پیش از آن (سال 69)، بیش از 9 سال و در مردان 10 سال افزایش یافته است.استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به روند مرگ‌ومیر کودکان ایرانی (یک مرگ به‌ازای 1000 تولد)، شمار مرگ کودکان زیر 5 سال کشور را در حال حاضر، 14 مورد در هر یک‌هزار تولد اعلام کرد و گفت: 27 سال پیش، شاهد مرگ بیش از 64 کودک زیر 5 سال به‌ازای یک‌هزار تولد بودیم.مجری بزرگ‌ترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، ‌در ادامه، فهرستی از علل مهم مرگ‌ومیر در ایران طی 10 سال گذشته ‌و روند تغییرات (افزایش یا کاهش) هر یک از این را علل ارائه کرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی با 27 درصد افزایش‌، سکته مغزی با 19 درصد افزایش‌، آلزایمر با 103 درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با 31 درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا با 55 درصد افزایش‌، دیابت با 76 ‌درصد افزایش، بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی با 40 درصد افزایش، بیماری‌های مزمن کلیوی با 56 درصد افزایش، اختلال‌های نوزادی با 60 درصد کاهش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با 0.6 درصد افزایش، نواقص مادرزادی با 54 درصد کاهش مهمترین علل مرگ در ایران را تشکیل می‌دهند.

 

وزارت دفاع طوفان ایرانی را علنی کرد

خودروی زرهی ضدمین و ضد کمین توفان ساخت سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع نیرو‌های مسلح رونمایی شد.وزیر دفاع در تشریح ویژگی های این نفربر تاکتیکی گفت: طراحی و ساخت خودرو «طوفان» براساس نیازمندی نیروهای مسلح برای دستیابی به محصولی با قابلیت سرعت بالاتر حرکت در شیب های طولانی و عرضی تند وعبور از موانع ، انجام شده است.امیر سرتیپ حاتمی ادامه داد: خودروی طوفان یک خودروی 4*4 با قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله های مختلف هسته فولادی است.وی در تشریح قدرت مانور این خودرو اظهار داشت:«طوفان» به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع دارای عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق 1.5 متر و عبور از موانع عمومی 50 سانتی متر را دارد.امیر حاتمی با بیان اینکه نفربر ضدمین و ضدکمین طوفان قابلیت حمل 10 سرنشین را دارد، افزود: این خودرو با تجهیز به چرخ های پنچر رو قادر است عملیات را ادامه داده و نیز برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ ها تا شعاع 50 کیلومتری حرکت کند.وزیر دفاع با تشریح ویژگی های دیگر این نفربر قابلیت نصب سلاح های نیمه سنگین، بهره مندی از دریچه های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو را از دیگر مشخصات نفربر طوفان عنوان کرد.

 

وزیر نفت به صاحبان خودرو اولتیماتوم داد

وزیر نفت گفت که شرکت پخش اطلاعیه داده که کسانی که کارت سوخت را گم کرده اند، تصمیم بر این شده که در زمانی که در آینده اعلام می‌شود همه کارت سوخت بگیرند، چرا که می‌خواهیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم و بحث‌مان اصلا افزایش قیمت یا سهمیه بندی نیست و از شنبه سوم تا ۲۴ آذرماه مشخصات را بگویند تا کارت برایشان صادر شود.وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: این بحث باید در مجلس مطرح شود و در آنجا تصمیم گیری کنند. نمی‌گوییم ارائه کارت سوخت به تنهایی می‌تواند جلوی قاچاق سوخت را بگیرد، اما میزانش را کاهش می‌دهد

 

قوه قضائیه به ظریف مهلت  10 روزه داد

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه قوه قضاییه در نامه‌ای به ظریف از وی خواسته در مهلتی 10 روزه مستندات خود درباره پولشویی در کشور را ارائه کند. امروز سخنگوی وزارت امور خارجه این خبر را تایید کرد.بهرام قاسمی در گفت‌وگویی اعلام کرد: نامه‌ای از سوی محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ارسال شده که این نامه به دست وزیر رسیده است. بر اساس رویه جدید قوه قضائیه، چنانچه کسی ادعایی در خصوص وقوع جرم در کشور داشت، این قوه رسماً نامه‌ای را از سوی دادستانی برای فرد ارسال کرده و از وی می‌خواهد که ظرف ده روز تا دو هفته، مستندات را برای پیگیری، ارائه کند.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه 20 آبان 97 گفته بود: پولشویی در کشور یک واقعیت است و هشدار داد که دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود 'منافع اقتصادی' افراد است. وی تصریح کرده بود: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند... با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند».

 

"اُکالا" جمعه سیاهِ کالا‌های اساسی را رقم زد

اُکالا، سوپرمارکت اینترنتی افق کوروش قصد دارد برای اولین بار در ایران جمعه سیاه (تخفیفات شگفت انگیز) کالاهای اساسی را برگزار کند. اُکالا تخفیفات ویژه ای را برای کالاهای مصرفی و روزانه مردم مثل حبوبات، چای، مرغ و ... در نظر گرفته است. اُکالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با توجه به فشار اقتصادی که اقشار ضعیف جامعه با آن روبرواند، در اقدامی متمایز و نوآورانه، برای جمعه سیاه تخفیفاتی تا 55 درصد را در گروه کالاهای اساسی مردم در نظر گرفته است که کاربران می توانند بسیاری از کالاهای مصرفی خود را به نصف قیمت از اُکالا تهیه کنند.کالاهایی که توسط اکثر فروشگاه های داخلی و خارجی در جمعه سیاه با تخفیف عرضه خواهند شد، در دسته کالاهای لوکس قرار می گیرند یا جزو کالاهایی اند که روی جلد، قیمت ندارند. مسئله دیگر این است که اکثر فروشگاه ها، کالاهایی را با تخفیف عرضه می کنند که قدیمی یا در انبارشان اضافی است. اما اکثر اقلام موجود در سوپرمارکت آنلاین اُکالا جزو کالاهای مصرفی و روزمره ی مردم محسوب می شوند.حراج اُکالا در روز پنجشنبه، یک آذر شروع شده و تا پایان روز شنبه سوم آذر ادامه خواهد داشت. در جمعه سیاه می توانید کالا های مورد نیاز خود را با تخفیفاتی تا سقف 55 درصد از فروشگاه اینترنتی اُکالا تهیه کنید.

 

استیضاح به نیمکت ورزشی ها رسید

نایب رئیس فراکسیون ورزش و جوانان از تهیه طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان خبر داد.زهرا سعیدی نایب رئیس فراکسیون ورزش و جوانان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.وی افزود: این طرح که توسط جمعی از نمایندگان تهیه شده، در حال حاضر در صحن علنی مجلس در حال جمع آوری امضا است.نایب رئیس فراکسیون ورزش و جوانان اظهار داشت: ازجمله محورهای طرح می‌توان به سوءمدیریت در حوزه ورزش و جوانان اشاره کرد، البته پس از اخذ و جمع آوری امضا طرح استیضاح تقدیم هیأت رئیسه خواهد شد تا روال قانونی خود را طی کند.

 

رکورد چک‌های برگشتی شکست

۱.۲ میلیون فقره چک به ارزش ١٤٨ هزار میلیارد ریال در مهرماه ١٣٩٧ در کشور برگشت داده شد. حدود ۱.۲ میلیون فقره چک به ارزشی بـالغ ١٤٨ هزار میلیارد ریال در مهرماه ١٣٩٧ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت بـه ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۴.۳ درصد و ٥ درصد کاهش نشان می‌دهد.در استان تهران حدود ٣٨٢ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٧٩ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. بر این اساس در کل کشور ۱۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۵.۸ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای و در استان تهران ۱۲.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۵.۲ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کل ارزش چک‌هـای مبادله شـده دراستان به ترتیب به استان‌های ایلام (۲۹.۴ درصد)، قم (۲۳.۸ درصد) و لرسـتان (۲۲.۱ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۹.۹ درصد)، البرز (۱۱.۳ درصد) و گیلان (۱۱.۸ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

همتی بازار "آنی" را به کلکسیون بازارهای ارزی اضافه کرد

همتی با تأکید بر ضرورت تشکیل بازار آنی ارز در کشور گفت: الان فقط روی معاملات نقد برنامه ریزی می کنیم و بعداً حواله ها هم اضافه می شود. وی در خصوص برنامه جدید بانک مرکزی برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: باید بازار ارز را بازار متشکلی کنیم، چراکه باید بازار را ساماندهی کرد، اکنون در بازار و اقتصاد، بازار آزاد تاثیرگذار است، هرچند با اختیاراتی که به صادرکنندگان داده ایم می توانند بخشی از ارز را از طریق سنا به صرافی ها عرضه کنند.به گفته همتی، ما حتما باید بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس داشته باشیم تا معاملات آنی نه آتی را در آن ساماندهی کنیم، بانک مرکزی نیز در این بازار به عنوان بازیگردان اصلی خواهد بود.رئیس کل بانک مرکزی ادمه داد:کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز همه در این بازار متشکل ارزی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به مرور حواله نیز وارد این بازار می شود. اجازه دهید هر زمان که آماده شد جزئیات را اعلام می کنم، اما بازار نیما متحول خواهد شد، در میان مدت نیز باید بازارها را به هم نزدیک کرده و نرخ‌ها را مدیریت کنیم.

 

وزارت کشور برای تایید سکان دار صندلی بهشت مهلت ۴۸ ساعته گرفت

ظرف ۴۸ ساعت آینده مهلت وزارت کشور برای امضای حکم حناچی شهردار منتخب تهران به اتمام می‌رسد.بعد از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان و خروج محمدعلی افشانی از شهرداری تهران اعضای شورای شهر با تشکیل جلسه فوری برای تهران شهردار جدیدی انتخاب کردند. حناچی شهردار منتخب تهران در 22 آبان با گرفتن 11 رای از شورایی‌ها سکان اداره شهر را بر عهده گرفت.رئیس شورای شهر بعد از انتخاب پیروز حناچی نامه وی را برای امضا به وزارت کشور ارسال کرد. وزارت کشور ظرف 10 روز نامه را امضا کند. 48 ساعت آینده مهلت امضای نامه تاییدیه حناچی به اتمام می‌رسد.اعضای شورای شهر به طور موقت حناچی را به عنوان سرپرست برای شهرداری تهران انتخاب کرده‌اند و قانوناً سرپرست می‌تواند 3 ماه شهر را اداره کند.

 

فرار مالیاتی پزشکان سر به افلاک گذاشت

رقم فرار مالیاتی معادل یارانه ۱۲ میلیون ایرانی در یکسال می باشد؛ بنابر گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۷۰درصد هزینه های نظام سلامت صرف هزینه های نیروی انسانی در این بخش می شود. بانکی ادامه داد:طبق اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف اعم از: رسانه ها، برخی از دانشجویان پزشکی و یا حتی منشی پزشکان به  تخمین هایی رسیدیم که رقم درآمدی پزشکان را بسیار بالا نشان می دهد اما ما این رقم ها را هم در نظر نگرفتیم و فرض را بر این گذاشتیم  که یک پزشک متخصص ۳۱ میلیون ، پزشک عمومی ۵ میلیون و دندانپزشک هم ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد که با محاسبات انجام شده به این ارقام می رسیم: پزشک متخصص ۱۷ هزار میلیارد، پزشک عمومی   ۳۶۰۰ هزار میلیارد و  دندانپزشک ۸۸۰۰ میلیارد تومان در سال درآمد خواهند داشت.وی گفت: حال بر اساس این درآمدها میزان مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده را نیز بررسی می کنیم که سهم متخصصان از مالیات می بایست ۴۳۰۰ میلیارد تومان ، سهم پزشکان عمومی ۷۲۰ میلیارد تومان و سهم دندانپزشکان ۲۲۰۰ میلیارد تومان باشد. وی با بیان اینکه در صورت وصول این میزان مالیات بخشی از مسائل و معضلات کشور نیز حل می شود، گفت: با ۷۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کشوری می توان یارانه ۱۲ میلیون ایرانی را به مدت یکسال پرداخت کرد یا وام ازدواج ۴۵۰ هزار زوج جوان را تامین کرد و یا در صورت ورود آن به بازار سکه می توان  ۱۲ تن سکه با قیمت فعلی (۴۲۰۰ هزار تومان) جابجا کرد.بانکی در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر صرف ۷۰ درصد هزینه های نظام سلامت برای نیروی انسانی در این بخش گفت: هزینه نظام سلامت در آخرین سالی که منتشر شد (سال ۹۴)، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد و ۷۰ درصد این هزینه می شود ۷۷ هزار میلیارد تومان. فرض کنیم ۵۰ درصد این رقم به پزشکان تعلق بگیرد که می شود ۳۸ هزار میلیارد تومان که نشان دهنده حدود درآمد سالیانه پزشکان است.وی افزود: اگر ۲۰ درصدی هم که برای مالیات پزشکان درنظر گرفته شده است را هم برای مالیات در نظر بگیریم به عدد ۷۶۰۰ میلیارد تومان می رسیم. بنابراین به این نتیجه می رسیم که مالیات سالیانه پزشکان درحدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان است. یعنی ۱۰ برابر چیزی که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند.

 

ترکیه به ضرب‌الاجل آمریکا علیه ایران "نه" گفت

وزیر خارجه ترکیه با درخواست دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای قطع واردات محصولات نفتی از ایران در ضرب‌الاجل ۶ ماهه موافقت نکرده است.«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه بعد از دیدار با «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن گفت: «من نمی‌توانم منابع انرژی‌ام را ظرف ۶ ماه یا دو سال متنوع کنم.»به نوشته بلومبرگ، وزیر خارجه ترکیه در ادامه همچنین تصریح کرد: «هیچ‌کس حامی این تحریم‌ها نیست. این تصمیم یکجانبه ایالات متحده است.»ترکیه یکی از ۸ کشوری است که بعد از بازاعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بخش انرژی و بانکی، از معافیت‌های تحریمی برخوردار شده است.دولت آمریکا از این ۸ کشور خواسته واردات نفت خود از ایران را ظرف یک دوره ۶ ماهه به طرز محسوس کاهش دهند. چاووش‌ اوغلو گفت آمریکا جزئیات مربوط به میزان مدنظر برای کاهش واردات را مشخص نکرده است.پیش از این، وزیر انرژی ترکیه گفته بود معافیت‌های آمریکا تنها یک چهارم واردات نفت ترکیه از جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود. این رقم به معنای آن است که ترکیه خرید نفت خام از ایران را از ۱۱.۵ میلیون تن در سال گذشته به حدود ۳ میلیون تن برساند.

 

بورس قرمز پوش پایتخت قرمز تر شد

براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان معاملات شاخص کل بورس اوراق بهادار با 745 واحد افت به رقم 175 هزار و 713 واحد رسید.شاخص کل با معیار هم‌وزن 187 واحد رشد کرده و به 28 هزار و 164 واحد رسید.ارزش روز بازار به بیش از 668 هزار میلیارد تومان رسیده است.امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از یک میلیارد و 844 میلیون برگ بهادار سهام، حق تقدم و اوراق در قالب 161 هزار و 848 نوبت معامله و به ارزش 592 میلیارد تومان داد و ستد کردند.امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با کاهش 217 واحد به رقم 51 هزار و  172 واحد رسید.شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 132 واحد رشد کرده و به 19 هزار و 857 واحد رسید، شاخص آزاد شناور با 144 واحد افت به رقم 187 هزار و 484 واحد رسید، شاخص بازار اول با 330 واحد کاهش به رقم 129 هزار و 960 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 2 هزار و 546 واحد کاهش به رقم 347 هزار و 557 واحد رسید.

 

بازارهای ملتهب آبان را با شیب کاهشی تمام کردند

امروز هم همچون روزهای گذشته قیمت سکه، طلا و ارز روند کاهشی خود را به صورت نسبی ادامه داد تا پرونده بازار در آبان‌ماه با شیب کاهشی بسته شود.قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۸۰ هزار تومان قیمت دارد.از سوی دیگر، قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار در حال حاضر معادل یک میلیون و ۶۵۵ هزار تومان قیمت دارد و هر گرم طلای ۱۸ عیار قیمتی معادل ۳۸۰ هزار تومان دارد.قیمت سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶۷۰ هزار تومان است.همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۲۲۴ دلار رسیده است.عضو اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در تشریح وضعیت امروز بازار طلا و سکه اعلام کرد که قیمت طلا و سکه در بازار امروز روند کاهشی خود را ادامه داده و پیش‌بینی می‌شود با این وضعیت بخشی از ارز و سکه‌های خانگی به بازار برگردد که اگر این اتفاق بیافتد حباب سکه به حداقل خواهد رسید.

 

روحانی دست بازنشسته ها را بوسید

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهوری ایران در پیامی از یک عمر تلاش و خدمت خالصانه و صادقانه مدیران عالی و کارشناسان مبرز و مجرب بازنشسته به عنوان فرزندان انقلاب و نظام در سراسر کشور تقدیر کرد. متن پیام رئیس جمهوری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ اِن لَیسَ لِلاِنسانِ اِلَّا ما سَعی‌»

چه غرور آفرینند آن عزیزانی که در کمال صداقت و درستکاری، بیش از سی‌سال از بهترین سال‌های عمر خود را در سنگر خدمت به ملت و کشور گذراندند و در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران، خالصانه از هیچ کوششی دریغ نورزیدند و با توکل به ایزد منّان در کنار همسنگران از تلاش صادقانه دست برنداشته و با کوله باری از تجربه، سنگر را به دیگران می‌سپارند.اکنون که به حکم قانون، دولت از ادامه همکاری با بسیاری از مدیران عالی و کارشناسان مبرز و مجرب بازمانده است، وظیفه می‌دانم که از یک عمر تلاش صادقانه و موثر این فرزندان انقلاب و نظام در سراسر کشور صمیمانه تقدیر کنم و از خداوند بزرگ بخواهم که در ادامه زندگی نیز، داوطلبانه خدمات جدیدی را به ملت شریف ایران ارزانی دارند.

 

قوه قضاییه پولشویی را عملا تایید کرد

اظهارات رسمی مقامات قوه قضاییه حاکی از ارتکاب جرم پولشویی در استان‌های مختلف کشور است، به‌طوری که در هشت ماهه سال جاری دست‌کم 33 نفر در هفت استان‌ به اتهام پولشویی محاکمه شده‌اند. اظهارات رسمی مقامات قوه قضاییه حاکی از ارتکاب این جرم در استان‌های مختلف کشور ازجمله خراسان شمالی، فارس، کرمان، کردستان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و تهران است. بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری قوه قضاییه از ابتدای سال 1396 تا امروز حداقل 40 نفر به اتهام پولشویی محاکمه شده‌اند که مجموع ارقام ذکر شده در پرونده‌ها بیش از 450 میلیارد تومان است.بر اساس اظهارات مقامات مختلف قوه قضاییه تنها در هشت‌ماهه سال جاری، حداقل 33 نفر در هفت استان‌ به اتهام پولشویی محاکمه شده‌اند که ارزش مبالغ یاد شده در پرونده‌های آن‌ها به بیش از 447 میلیارد تومان می‌رسد. حداقل هشت مسئول قوه قضاییه در سال 1396 و 10 مسئول این قوه در سال جاری در اظهارات خود بر وقوع جرم پولشویی در کشور صحه گذاشته‌اند که شامل آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران و رؤسای کل دادگستری استان‌ها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha