پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌الله العظمی مظاهری

حوزه/رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کردند: در تحقیق از قلمرو اخلاق و انصاف نباید خارج شد و در ورطه منفی بافی و حیرت پراکنی و تخریب مسلمات افتاد و خلاصه از افراط و تفریط، از جمود و تعصب و خودباختگی و سخن بی مبنا گفتن همواره باید پرهیز کرد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله العظمی حسین مظاهری، در پیامی به  اختتامیه هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) حوزه علمیه اصفهان، که پیش از ظهر امروز در سالن اهل بیت(ع) برگزار شد، آورده اند: برگزاری هشتمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) در حوزه علمیه اصفهان که نشان از زنده بودن روحیه تحقیق و پژوهش و در میان طلاب جوان برادر و خواهر است را گرامی داشته و صمیمانه از همه متصدیان و همه مشارکت کنندگان و علما که به پاس علم و تحقیق گردهم آمدید، تشکر می کنم.

معظم له با تاکید بر این که پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه همیشه همزاد تحصیل و تدریس بوده و یکی از لوازم ضروری پیشرفت علمی و فرهنگی حوزه ها بشمار می آمده است، تصریح کردند: اساسا تحقیق در کنار آموزش و تبلیغ یکی از سه رکن اساسی رسالت ها و وظایف حوزویان بوده و همچنان باید بالنده و سرزنده در متن کار طلاب و فضلا مورد توجه قرار داشته باشد و بدانند که راه تولید علم و توسعه دانش درهمه ابعاد آن از پژوهش و تحقیق می گذرد. به منظور توسعه پژوهش و تحقیق روحیه تحقیق در طلاب جوان باید از ابتدای تحصیلات حوزوی روش های تخصصی تحقیق در هر رشته حوزوی به آنها آموزش داده شود تا به تدریح بتوانند دراین مسیر گام بردارند

ایشان در بخش دیگری از این پیام، رعایت اولویت ها و سنجش نیازهای جامعه و مراکز علمی در انتخاب موضوعات تحقیقی را از ضرورت ها دانستند و  یادآور شدند: نادیده گرفتن موضوعات درجه اول و پرداخت به موضوعات کم فایده، آسیب بزرگی است که همواره  ممکن است در امر تحقیق پدید آید، لذا مسئولان امور تحقیق و پژوهش در حوزه ها در این زمینه برنامه های دقیق تری را برنامه ریزی کنند.

معظم له در ادامه پیام آورده اند: تحقیقات بنیادی و نظری نباید جا را برای تحقیقات کاربردی تنگ کند. باید حلقه های مفقوده بین پژوهشگران و نهادهای مصرف کننده شناسایی شود و پژوهش های به نوعی جهت پیدا کند که در ساحت های اصلی تفسیر، فقه، فسلفه و الهیات و اخلاق خلاء ایجاد نشود، بلکه جنبه های علمی و کاربردی داشته باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم توجه به پژوهش های جمعی، تصریح کردند: با گسترش علم و مسائل علمی، عملا بر سهم و نقش موسسات تحقیق و پژوهش های افزوده می شود، لذا پژوهش ها باید از شخص محوری به سوی جمع محوری حرکت کند تا زاد و ولد علمی و فرهنگی گسترش یابد.

حضرت آیت الله مظاهری، روحیه سطحی نگری و شتابزدگی را با تحقیق و پژوهش واقعی سازگار ندانستند و افزودند: تحقیق علمی راستین با نگرش و تفکر عمیق تولید می شود و ازاین جهت باید بنیه علمی و تحصیلی پژوهشگران همواره تقویت شود.

معظم له  در بخش پایانی این پیام، رعایت اخلاق و آداب پژوهش را امری ضروری دانستند و یادآور شدند: در تحقیق از قلمرو اخلاق و  انصاف نباید خارج شد و در ورطه منفی بافی  و حیرت پراکنی و تخریب مسلمات افتاد و خلاصه از افراط و تفریط، از جمود و تعصب و خودباختگی و سخن بی مبنا گفتن همواره باید پرهیز کرد .

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha