پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اجلاسیه شهدا

حوزه/ خراسان جنوبی امروز هوایی تازه و پاک استشمام کرد و با یک نوای عاشقانه جانی تازه گرفت، امروز معنای شهادت دوباره تعریف شد و مفهوم ایثار، مروری دوباره گشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، بدیهی است آنچه امروز از انقلاب اسلامی نصیب کشور شده است، فارغ از مشکلات اقتصادی و سیاسی که دشمنان برای ما تحمیل کرده و البته با برخی سوء مدیریتها فشار آن بر مردم بیشتر شده اما به نظر می رسد هر از گاهی همه ما مردم و مسئولان نیاز داریم تا با تلنگری به خود آییم و بدور از مسائل مادی و دنیایی در خود تفکر کنیم، روزهای انقلاب و دوران دفاع مقدس را به یادآوریم، وحدت و انسجام روزهای سخت گذشته را مرور کنیم و با نگاهی به زندگی و وصایای شهدا که همه انسان‌هایی پاک و مومن و پاکباخته بودند مسیر درست را بشناسیم و در راه ارزش‌ها پای نهیم.

بدون شک اگر در زندگی شهدا و رزمندگان تفکر و اندیشه کرده و زندگی جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا را در مقابل چشمان ژرف اندیش خود مرور کنیم شاید کمی شرمنده شده و همراهی ما با انقلاب بیشتر شده و از خطا و انحراف و کج روی فاصله بگیریم.

نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص شهدای روحانیت

روحانیّت در عرصه‌ی مبارزه و میدان مبارزه حضور جدّی و گسترده داشته؛ این خیلی چیز مهمّی است. یکی از آفاتی که ما مجموعه‌های روحانی، در بخشهایی از زمان به آن دچار بودیم، دور ماندن از مبارزه‌ی با دشمنان دین و دشمنان استقلال و دشمنان خارجی و مستبدّین و مستعمرین بوده است.

اگر روحانیّت نبود، جنبه‌ی دینی این مبارزه و این مجاهدت پنهان میماند و مطرح نمیشد. اگر جنبه‌ی دینی مطرح نمیشد، این‌همه شهید، این‌همه مخلصِ فی‌سبیل‌الله‌، این‌همه مادر و پدر ایثارگر که فرزندانشان را مثل دسته‌ی گل تربیت کردند و به جوانی رساندند و فرستادند به میدان جنگ و شهادت آنها را تحمّل کردند، تحقّق پیدا نمیکرد و به وجود نمی‌آمد. بنابراین حضور روحانیّت در میدان مبارزه، یک پدیده‌ی بسیار مهمّ تاریخی است و این شهادت، نشانه‌ی آن حضور است. بنابراین، خود شهادت، ارزش است؛ توأم شدنش با روحانیّت و حضور علمی و دینی و مانند اینها، یک ارزش مضاعف است؛ اخلاصی که در مجموعه‌ی طلّاب جوانی که به جبهه رفتند هست، مثل اخلاص خیلی از جوانهای دیگر، یک ارزش است."

تعریف دوباره معنای شهادت در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی امروز هوایی تازه استشمام کرد و با نوای عاشقانه جانی تازه گرفت، امروز معنای شهادت دوباره تعریف شد و مفهوم ایثار، مروری دوباره گشت.

امروز ملت شهید پرور استان به عشق شهدای والا مقام این منطقه، رویداد فرهنگی با شکوهی را در این روزهای پاییزی به نمایش گذاشتند تا باری دیگر نام بزرگ مردان ممتاز این دیار به یاد آورده شود.

امروز حسینیه جماران بیرجند حال و هوای دگری داشت، حضور اقشار مختلف از جای‌جای استان شهیدپرور و ولایی خراسان جنوبی نشان می‌داد که قرار است اینجا عشق به خدای متعال روایت شود، روایتی از ایستادگی 72 پرستوی عاشق که دفاع مقدس را وعده‌گاه رسیدن به معشوق قراردادند.

خراسان جنوبی 53 روحانی و طلبه شهید و بیش از یک هزار و 800 شهید انقلاب، دفاع مقدس، ترور، مدافع حرم و گمنام دارد، استانی که با شهادت و شهیدپروری بیگانه نیست، استانی که با ایستادگی عجین است و  با شانزده مدرسه و حوزه علمیه در شهرستان ها و شهر هایش فعالیت گسترده فرهنگی دارد، امروز یاد عامری، مظفری، ادریس آبادی، صاحبی، محمدی و ده‌ها شهید روحانی و طلبه دیگر را گرامی داشت.

گسترش روحیه انقلابی در جامعه

حجت الاسلام دلدار، مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) در گفت و گو  با خبرنگار «حوزه» در  بیرجند، گفت: هدف از برگزاری اجلاسیه شهدا ایجاد روحیه انقلابی‌گری و حفظ روحیه انقلابی در جامعه است.

وی افزود: روحیه انقلابی را باید در جامعه حفظ و گسترش دهیم، چراکه دشمنان در تلاش هستند این روحیه را در جامعه حذف کنند تا زمینه برای  تضعیف انقلاب فراهم شود.

مدیر مدرسه ی علمیه امام حسن مجتبی (ع) با بیان نقش روحانیت در جبهه های جنگ تحمیلی تصریح کرد: روحانیون علاوه بر اینکه به رزمندگان در جنگ روحیه می دادند، بدنبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز بودند.

حجت الاسلام دلدار ادامه داد: روحانیون مردم را به شهادت ترغیب نمی‌کردند بلکه مردم را برای رسیدن به سعادتمندی در دنیا و جهان تشویق می کردند تا با استفاده از معرفت الهی، از یک انسان معمولی، یک شهید والامقام بسازند.

عدم تفاوت قشر روحانی با دیگر اقشار

وی قشر روحانی را جدا از سایر اقشار جامعه ندانست و تصریح کرد: روحانیون با بقیه شهدا از هر قشر و صنفی تفاوت ندارند، بلکه ذات برگزاری جلسه شهیدان، جریان ساز است؛ چرا که خون شهید جریان ساز است و می تواند تحول فرهنگی پدید آورد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) امنیت امروز را حاصل از خون شهدا دانست و خاطرنشان کرد: شهدا حق بزرگی به گردن مردم و نظام اسلامی ایران دارند و حرکتی که آنان در آن دوره کردند باعث شده که ما امروز  با آرامش و امنیت در این جلسه ها شرکت کنیم.

اجلاسیه ها، جریان فکری شهدا را زنده نگه می دارد

حجت الاسلام محمدی، مدیر مدرسه  علمیه امام صادق(ع) در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، گفت: یکی از معجزات قرآن این است که اگر اندیشه و جریان فکری را مطرح می کند، این جریان تا قیام قیامت ادامه پیدا می کند.

وی افزود: هر کس وارد این جریان شود سربلند و سعادتمند است و هرکس از آن روی گردان شود به ذلت و خواری خواهد افتاد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) با بیان گسترش جریان شهادت و شهادت طلبی در جامعه، تصریح کرد: امام راحل و شهدا، بنیانگذار این جریان فکری در ایران بودند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اثر گذاری این اجلاسیه ها در جامعه، خاطرنشان کرد: برگزاری این گونه اجلاسیه ها برای این است که جریان فکری و اندیشه شهدا زنده و پایدار بماند که در این صورت جبهه حق همیشه پیروز خواهد بود و پیروزی جبهه حق به گونه ای است که چه بکشیم و چه کشته شویم پیروز خواهیم بود.

شهدای روحانی؛ افتخار حوزه و روحانیت

حجت الاسلام علیزاده، مدیر مدرسه ی امام محمد باقر(ع) خضری نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار کرد: شهدا سرمایه های بزرگ معنوی کشور محسوب می شوند  و در کنار اقشار شهدای دیگر، شهدای روحانی نیز در راس این سرمایه های معنوی و جاودانی نظام اسلامی ایران قرار دارند.

وی افزود: اگر نسبت آماری میان جمعیت و شهدای هر قشر و صنفی گرفته شود، طلاب و روحانیون بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند که این موضوع باعث افتخار و سربلندی است.

مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری با بیان اینکه شهدا برای دفاع از ناموس و وطن خود به جنگ حق علیه باطل شتافتند تصریح کرد: شهدا با تشخیص راه و مسیر دفاع از ارزش‌های انقلابی و اسلامی به میدان جبهه و جهاد اکبر رفتند و از این رو شناخت شهدا و تبیین اهداف آنان از حضور در جبهه‌های حق علیه باطل از ضروریات است.

ترویج فرهنگ شهادت طلبی توسط مردم

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به نهادینه کردن فرهنگ شهادت‌طلبی  در جامعه خاطرنشان کرد: فرهنگ شهادت طلبی باید توسط همه مردم نهادینه شود، چراکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروز نیز شاهد هستیم که حتی نوجوانان هم آرزوی شهادت دارند با اینکه  آنها دوران انقلاب و جنگ را ندیده‌اند، از این رو استکبار جهانی در تلاش است، که این فرهنگ را از بین ببرد .

وی  افزود: امروز به برکت نام شهدا شاهد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم و امام خمینی(ره) با تدابیر حکیمانه خود سبب شدند ملت ایران بهترین بهره‌برداری را از فرهنگ شهادت حسینی و حرکت امام حسین(ع) داشته باشند.

مدیر مدرسه ی علمیه امام محمد باقر(ع) خضری با بیان نقش طلاب و روحانیون عصر حاضر در ایستادگی در برابر جنگ نرم دشمنان، تاکید کرد: امروز روحانیون و طلاب در میدان جنگ نرم، وظیفه‌ای سنگینی را بر دوش  خود دارند و باید در جامعه به تبیین فرمایشات رهبری که توجه ویژه ای به مقابله با جنگ نرم دشمنان دارند، بپردازند.

سخن پایانی

یادواره دو هزار شهید استان خراسان جنوبی که به زودی برگزار خواهد شد، فارغ از همه برنامه های فرهنگی و عقیدتی که در آن تدارک دیده شده، فارغ از همه میهمانان مسئول و غیرمسئول که در آن حضور می یابند و فارغ از هزینه های اجتناب ناپذیر آن، باید ما را به فکر وادارد تا در مسئولیتهایی که داریم و در هر پست و مقام و شغلی که هستیم کمی به فکر آخرت باشیم، شهدا را یاد کنیم و ببینیم روش زندگی و مدیریت ما تا چه حد با مرام و مسلک و راه شهدا منطبق است.

برگزاری اجلاسیه شهدای طلبه و روحانی خراسان جنوبی نیز تلنگری در باورها، راه و روش‌ها و سبک زندگی همه ماست، باشد تا از این اجلاسیه با هم بودن، سالم زیستن و پاک بودن را بار دیگر تجربه و امتحان کنیم، آن وقت دیگر دشمن هر که باشد و تحریم ها هر مدت که باشد، با اتحاد و زندگی جهادی و ساده زیستی مردم و مسئولان قابل تحمل خواهد بود.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha