چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ همایش ملی فلسفه کلام در قم

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حریم عقاید شیعه امروز بیشتر از هر زمان دیگری آماج حمله دشمنان است، گاهی احساس می شود اصل و فرع جای هم دیگر را می گیرند و مطالبی بیان می شود که اساس دین مورد حمله قرار می گیرد، ولی از کسانی که انتظار می رود مقابله کنند حرکتی دیده نمی شود؛ ما طلبه ها احساس بی پشتوانگی می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد علی اکبر رشاد پیش از ظهر امروز در همایش ملی فلسفه کلام که در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، آیت الله العظمی سبحانی را از مراجع بزرگی خواند که برکات بسیاری برای جامعه مسلمین و شیعیان داشته و دارد؛ اگر حوزه علمیه شخصیت های برجسته و بزرگی چون ایشان را نداشت دستش خالی و فقیر بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به موضوع فلسفه کلام و علوم انسانی اسلامی پرداخت و اظهار کرد: کلام، دانش استنباط عقاید دینی و دفاع از دین است و فلسفه نیز دانش مولد عقاید بنیادی عقلی می باشد.

استاد رشاد گفت: فلسفه کلام علم مطالعه فرانگرعقلانی دانش کلام برای دستیابی به احکام کلی این دستگاه معرفتی است و بنابراین فلسفه دین کاری به دانش کلام ندارد.

وی با اشاره به اینکه فلسفه کلام جزئی از فلسفه معرفتی و دینی است، افزود: فلسفه کلام با فلسفه دین رابطه طولی دارد و معرفت دینی متأثر از پیش فرض هایی است که در فلسفه دین می پذیریم؛ فلسفه دین نوعی معرفت به دین است و فلسفه دین رابطه عرضی با کلام دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه علوم انسانی از قضایای تبیینی اخباری، تکمیلی الزامی و تحسینی ارزشی تشکیل می شود، گفت: کلام مولد مبادی نظری قضایای تبیینی اخباری علوم انسانی اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه دغدغه قدسیت ندارد اظهار کرد: کلام، ذاتا علم دینی است و باید برایندش دینی باشد، گرچه منکر خطا نیستیم و نقص و ضعف در کاربر، مفسر و متکلم می تواند اتفاق افتد، ولی باید برایند دینی باشد و کلام ضد دینی و غیر دینی وجود ندارد، وقتی فعل خدا را می بریم علم دینی است و نمی تواند غیر دینی باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه فلسفه، عهده دار تأمین مبانی است، بسته به اینکه کدام فلسفه را مبنا قرار بدهیم، گفت: معیارعلم دین پرسشی است که پاسخ آن به وحدت و تمایز علم برمی گردد.

وی در پایان مطرح کرد: حریم عقاید شیعه امروز  بیشتر از هر زمان دیگری آماج حمله دشمنان است و فقیهان، مفسران، حکیمان و علما باید راهنمایی و کمک کنند.

استاد حوزه علمیه تهران گفت: گاهی احساس می شود اصل و فرع جای هم دیگر را می گیرند و مطالبی بیان می شود که اساس دین مورد حمله قرار می گیرد، ولی از کسانی که انتظار می رود مقابله کنند حرکتی دیده نمی شود؛ ما طلبه ها احساس بی پشتوانگی می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha