جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست

حوزه/ مسئول حسینیه اندیشه با بیان این که مقیاس دین باید در برنامه توسعه، سند چشم انداز و الگو توسعه یابد، گفت: همه شما ترکیب دین و کارآمدی را در دوران شیخ بهایی می دانید و باید بدانید هر ابزاری تمدن متناسب با خودش را می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام روح الله صدوق، در جلسه نقد و بررسی سند پایه الگوی اسلامی پیشرفت، در باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی مشهد با بیان این که مقام معظم رهبری از سال 72 در رابطه با سیاست های کلان برنامه دوم توسعه دستور العمل هایی را مطرح کردند و به تعبیر ما حضور ادبیات انقلاب در عرصه برنامه ریزی آغاز شد، گفت: بعد از آن در سال 84 با تدوین سند چشم انداز مقیاسش از برنامه توسعه پنج ساله به برنامه بیست ساله تغییر کرد.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری در سفر بعدی به خراسان شمالی این چنین می فرمایند که تمدن دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری دارد، تصریح کرد: علی رغم تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری، هرچه در بعد سخت افزاری پیشرفت کردیم، در بعد نرم افزاری پیشرفتی نداشته ایم که این عدم پیشرفت در بعد نرم افزاری به سبب همان تغییر سبک زندگی است.

مسئول حسینیه اندیشه با بیان این که اسلام نمونه های مختلفی از مسائل زندگی اجتماعی را مطرح می کند، ابراز کرد: در اولین نشست راهبردی بحث شد که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیاز داریم و همه این ها هم ارتقای مقیاس محسوب می شوند یعنی ظرفیت ادبیات انقلاب در طول این چندین ساله رشد و تکامل یافته و با فضای پیشین خود متفاوت شده است.

حجت الاسلام صدوق با بیان این که در سند چشم انداز این چنین آمده که ایران کشوری توسعه یافته با هویت اسلامی انقلابی تاثیرگذار در منطقه جهان اسلام و بین الملل می باشد، ابراز کرد: علی رغم این، در نشست راهبردی الگو تعمدا تعبیر به پیشرفت شده و تعارض میان مفاهیم ارائه شده از پیشرفت در سند چشم انداز از یک سو و نشست راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی از سوی دیگر مبین آن است که میان فرهنگ اسلامی انقلابی با معنای توسعه یافتگی باید هماهنگی بیش از این باشد. 

وی با بیان این که اگر بنا باشد توسعه یافتگی با هویت اسلام و انقلاب همراه شود، باید از فرهنگ اسلام و انقلاب تاثیر بپذیرد، خاطر نشان کرد: امروز نگاه های به مساله برنامه ریزی و تدوین الگو می تواند از مبادی روشی متفاوتی اتفاق بیافتد؛ در حقیقت در زمینه تدوین الگوی پیشرفت اسلامی کار ذوقی و سلیقه ای نیست، بلکه کاربردی و حساب شده با چندین مبادی می باشد.

مسئول حسینیه اندیشه ضمن ارائه مثالی، با بیان این که ماشینی را در نظر بگیرید که از لحاظ ظرفیت مسافر به اندازه یک ملت باشد و اینان را سوار کند و در برنامه های 5 ساله ای آنان را پیاده کند، اظهار کرد: برنامه حرکت باید متناسب با زمان و مکان خاصی بوده و نمی تواند زمانی و یا مکانی در کار نباشد؛ تدوین الگو نیز یک کار زمانبر اما حساب شده و راهبردی است.

حجت الاسلام صدوق با بیان این که در سال های بعد از جنگ کوچکترین آواهای موسیقی برای همه حساسیت زا بود و بعد از آن با روندی تدریجی، امروزه انواع موسیقی در شئون مختلف استفاده شده و حساسیت ها نیز از بین رفته است، بیان کرد: این هم یک روند داشته و بی ارتباط با بقیه ساحت ها نیست؛ یعنی ساحت فیلم، شعر، پوشاک و خوراک به هم تنیده است و وقتی باهم ارتباط برقرار کنند این حرکت را نتیجه می دهد لذا تمدن مجموعه به هم پیوسته، هماهنگ و در حال حرکت است و به آن نرم افزاری که بناست به عنوان وسیله، ملت را حرکت دهد و گامهای آنان را به نتیجه برساند، تعبیر به الگو می شود.

وی با بیان این که  اجزا و روابط ماشین هماهنگی قاعده مند دارند، تصریح کرد: روش و منطق برای الگو ضروری است و این روش ومنظق نمی تواند نسبت به زیربنایی ترین معنایی که مورد نظر است توصیف نداشته باشد و از اهداف هم بریده باشد.

مسئول حسینیه اندیشه با بیان این که باید دید چه توصیفاتی می تواند ما را به الگو برساند، عنوان کرد: منطق هایی که در جامعه ما وجود داشته و راهکار در زندگی بشر می داده باید این ها را در حوزه رصد کرد و از اجزای آن در تدوین الگوی پیشرفت اسلامی استفاده کرد چراکه حوزه، توصیفاتش توصیفات کلی است و می خواهد بین اجزا موجودات رابطه برقرار کند. 

حجت الاسلام صدوق با بیان این که به تعبیر دیگر در حوزه موضوعات کلی بررسی می شوند که بر مصادیق مختلف تطبیق می کند و روش کار این است که کلیات را بشناسید و با مصادیق نیز تطبیق و طبقه بندی کنید، ابراز کرد: بر این اساس همه هستی در نظامی طبقه بندی می شود و بر اساس این روش، اصل هست و نیست موجودات در طبقه بندی ها بحث و بررسی می شود.

وی با بیان این که از سوی دیگر منطق سیستمی چندان ارتباطی با آنکه موضوع کلی را توانستید بسازید یا نه، ندارد، گفت: در این منطق هر پدیده به صورت کل و مجموعه دیده می شود که از اجزایی تشکیل شده و بدنه و موتور و چرخ دارد و هر چیزی را به اجزا و روابطی می بینند که مجموعه آن وحدتی را شکل می دهد و اسم آن را نیز کل می گذارند.

مسئول حسینیه اندیشه با بیان این که غرض از ورود به دوگانه روشی این است که بگوییم اینان چه حضوری در مساله الگوی پیشرفت اسلامی می توانند داشته باشند، عنوان کرد: منطق کلی گویی از حضور در شی متغیر عاجز بوده و به طور کلی منطق شناسایی کلی در قالب شناسایی طبقه بندی ها، از ورود به عینیت عاجز است و عینیت ها را نیز کلی می بیند.

حجت الاسلام صدوق با بیان این که مجموعه تغییرات می تواند سیستمی را بسازد که به سمت تکامل باشد و می تواند ترکیبات را منسجم تر و یا تجزیه ها را زیادتر کند، یادآور شد: همه تغییرات صورت گرفته باید انسجام سیستم را در راستای رسیدن به الگوی پیشرفت اسلامی ارتقا دهد و اینگونه میتوان روش شناخت و حرکت به سمت هدف را کسب کرد.

وی با بیان این که منطقی در سند الگوی پیشرفت اسلامی باید وارد شود که اساسا جهان شمول باشد و همه اجزاء هستی را نیز توصیف کند و به هر شرائطی تعمیم داده شود، خاطر نشان کرد: اتفاقی که در مساله الگو افتاده و این مساله را در پیشینه الگو و مدیریت نظام نیز وجود دارد، این بود که می خواستید اعتقادگرا باشید اما ابزار آن ناظر به کاربرد نبوده است.

مسئول حسینیه اندیشه با بیان این که از سوی دیگر اداره حکومت کار علمی بوده و برای تدوین سند الگوی پیشرفت اسلامی، این حرکت علمی نباید متکی بر بلوک شرق و غرب باشد، عنوان کرد: در جریان تکامل تمدن و در مدیریت اجرا می بینید که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری می خواهند جریان اعتقادات را ناظر به کاربرد در مدیریت و برنامه ریزی اجرایی کنند.

حجت الاسلام صدوق با بیان این که تحول بعد نرم افزاری در کنار سخت افزاری نیز دارد، اما به نظر می رسد در سندی که مرکز الگو ارائه کرده نوعی دوگانگی وجود دارد، اظهار کرد: در این سند تلاش شده اعتقاد و کاربرد را از دو منطق جدا به صورت تلفیقی نه روشمند در کنار هم قرار دهد و این چالش و دوگانگی به نتیجه خوبی در تدوین سند منجر نشده است.

وی با بیان این که دین باید در برنامه توسعه، سند چشم انداز و الگو نیز حاضر باشد و باید مقیاس دین نیز توسعه یابد، گفت: باید دید این الگو با کدام روش و منطق بیاید؛ همه شما ترکیب دین و کارامدی را در دوران شیخ بهایی دیده اید و باید بدانید هر ابزاری تمدن متناسب با خودش را می تواند داشته باشد و امروز هم در سخت افزار و هم نرم افزار نیاز به الگو دارید.

مسئول حسینیه اندیشه با بیان این که بین جریان علم و فقاهتی که امروز وجود دارد و فعل شیخ بهایی و شیخ مفید یک نخ تسبیح فاصله و اختلاف است، گفت: اگر بنا باشد این چنین بگویید که فعل آنان در زمان خود درست نبوده این شایسته نیست اما به طور کلی اکتفا به روش آن زمان و ماندن در ابزار و مقیاس ابزار ان روز نباید باشد.

حجت الاسلام صدوق با بیان این که  باید دید امروز چه نیازهای وجود دارد و بر همین اساس ارتقا ظرفیت و رشد و تکامل متناسب با الگوهای جدید داشت، اظهار کرد: باید مبانی، آرمان، رسالت و افق و تدابیر را در این الگو به دقت مورد ارزیابی قرار داد.

وی با بیان این که در سال 95 نخستین پیش نویس الگو بیرون آمد و در قالب کتاب به نقد گذاشته شد که به عنوان تنها کتابی در زمینه نقد الگوی پایه پیشرفت نیز نوشته شده، تصریح کرد: در این کتاب نسبت به برخی اصول مطالبی اورده شده اما همه باید الگو را به صورت کلی ببینند و در همه اجزا و روابط نظریات دیده شوند و بعد از ان طرح را با کتبی همچون مبانی فلسفه تاریخ متناظر با تاریخ تمدن ویلدرانت، تکامل ادوار در جریان تمدن و دیگر کتب پیش بردیم تا نقدهای دیگری نیز بر سند الگوی پیشرفت ارائه شود و بتوان خروجی شایسته ای در زمینه تدوین این الگو به دست آورد. 

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha