سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اخبار سیاسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

الریاحی موج کودتا در تونس را فاش کرد

سلیم الریاحی دبیرکل حزب ندای تونس، یوسف الشاهد نخست وزیر این کشور را به تلاش برای کودتا علیه رئیس جمهوری متهم کرد.الریاحی پیشتر نیز ترمیم کابینه از سوی نخست وزیر را که برخاسته از حزب خودش بوده، کودتا توصیف و اعلام کرد که جنبش ندای تونس به مقابله با چنین اقدامی می پردازد و بر اساس قانون اساسی نخست وزیر باید با رئیس جمهوری در چنین مواردی مشورت کند، زیرا اینجا بحث تغییر محدود وزیران نیست.الشاهد اخیرا برای دومین بار در طول مسئولیت دوساله اش، اقدام به ترمیم کابینه کرد و در این چارچوب یک شهروند یهودی به نام «رونیه الطرابلسی» را به عنوان وزیر جدید گردشگری این کشور تعیین کرد.نخست وزیر تونس دوشنبه (14 آبان ماه) 13 وزیر جدید را وارد کابینه کرد.رئیس جمهوری تونس سوم اوت 2016میلادی (12 مرداد 1395) الشاهد 43 ساله را که جوانترین نخست وزیر در تاریخ این کشور و برخاسته از حزب 'ندای تونس' است، مامور تشکیل کابینه کرد. آن زمان از مجموع 194 نماینده مجلس تونس حاضر در جلسه رای گیری، 167 نماینده به او رای اعتماد دادند، در حالی که تنها 22 نماینده با او مخالف بودند و پنج نماینده نیز رای ممتنع دادند.

 

دیوار بزرگ دولت فدرال آمریکا را تهدید کرد

«دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا گفت بدون کمک عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی به مشکلات بزرگی برمی‌خورد و باید از منطقه رخت بربندد.ترامپ توضیح داد: «عربستان سعودی برای خاورمیانه بسیار مفید است. اگر عربستان سعودی را نداشتیم، آنگاه یک پایگاه بزرگ هم (در منطقه) نداشتیم».به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» وی با بیان اینکه اسرائیل بدون عربستان سعودی در مشکل بزرگی خواهد بود، افزود: «این چه معنایی دارد. اینکه اسرائیل (بدون سعودی‌ها) مجبور بود (منطقه را) ترک کند».ترامپ همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مشکلات امنیتی در مرز آمریکا با مکزیک، هشدار داد که احتمال تعطیلی مجدد دولت فدرال این کشور وجود دارد.وی با اعلام احتمال تعطیل شدن دولت آمریکا به خاطر عدم تکمیل دیوار مرزی با مکزیک و نزدیک شدن کاروان مهاجران به این کشور، گفت که اگر از واشنگتن یا مکزیکوسیتی بودجه ساخت دیوار تامین نشود، او مناقصه‌ای برای تامین مالی آن به‌راه می‌اندازد.

 

پیغام خطرناک ترامپ به حکام مستبد ،آمریکا را شوکه کرد

سردبیر ارشد تحریریه روزنامه واشنگتن پست معتقد است که مواضع رئیس‌جمهور آمریکا درباره قتل «جمال خاشقجی» نشان‌دهنده شکست رهبری اوست و از کنگره آمریکا خواسته، پا پیش بگذارد.«فرد رایان» به دنبال اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از عربستان سعودی و کم اهمیت خواندن قتل جمال خاشقجی ستون نویس مقتول روزنامه واشنگتن پست یادداشتی با این عنوان منتشر کرده است: پیغام خطرناک ترامپ به حاکمان مستبد: پولو رد کن بیاد و قسر در رو.رایان نوشت: یک پیغام واضح و خطرناک به سراسر حاکمان مستبد جهان با این مضمون ارسال شده است: اگر به اندازه کافی پول به رئیس‌جمهور آمریکا بدهید، در این صورت شما به معنای واقعی می‌توانید از [مسئولیت] جنایت هم قسر در بروید.این عضو ارشد روزنامه واشنگتن پست معتقد است که رئیس‌جمهور ترامپ، قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار را ماستمالی کرد.رایان همچنین از کنگره آمریکا خواسته با توجه به شکست رهبری ترامپ، برای ترویج ارزش‌های مقدس و منافع پایدار آمریکا بپا خیزد.

 

اکونومیست از دکترین امنیتی ایران علیه تحریم ها پرده برداشت

هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی تصریح کرد: دکترین امنیتی ایران زیر فشار تحریم‌ها تغییر نمی‌کند.ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای که آن را «بدترین توافقی که تا به حال امضا شده» خوانده است؛ تحریم‌های ایران را بازگرداند. مهمترین جزء این تحریم‌ها؛ تحریم‌ نفتی است.اکونومیست در ادامه می‌نویسد: «مایک پمپئو» وزیرخارجه ترامپ فهرستی بلندبالا از پیش‌شرط‌هایی را برای هر مذاکره‌ای تهیه کرده است. شروطی که پمپئو آنها را مقرر کرده؛ فقط مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود؛ بلکه توقف آزمایش موشک‌های بالستیک، عقب‌نشینی نیروها از سوریه و قطع حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی در سطح منطقه نظیر «حزب‌الله» را هم شامل می‌شود.اصلا برآیند تمام این درخواست‌ها و این تمهیدات و برنامه‌ها، این است که جمهوری اسلامی تغییر دکترین بدهد. اما ایران هرگز دکترین امنیتی خود را که ناظر بر فرهنگ شیعی و حمایت از مقاومت در منطقه است تغییر نمی‌دهد. این واقعیت را تجارب گذشته نشان می‌دهد. در پایان این گزارش آمده است: روحانی دو سال دیگر پستش را تحویل می‌دهد. اگر ایران همچنان زیر فشار سنگین تحریم‌های فلج‌کننده بماند؛ یک فرد مقابل در ایران به قدرت خواهد رسید. اگر نفتی در ایران تولید نشود، سانتریفیوژها بازخواهند گشت.

 

شورای حکام آژانس از برجام حمایت قاطبه کردند

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز پنج‌شنبه، مورخ 1 آذرماه 1397 برای بررسی سیزدهمین گزارش مدیرکل آژانس درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام، برگزار شد.قاطبه حاضران در این نشست، از برجام حمایت و بر اجرای کامل تعهدات تمامی طرف ها تاکید کردند.نماینده اتریش بیان داشت: بر همین اساس، اتحادیه اروپایی عمیقاً از خروج آمریکا از برجام متاسف است. همانطور که 13 گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کنند، ایران به تعهداتش پایبند بوده است. اتحادیه اروپا یادآور می‌شود مادامی که ایران به تمامی تعهداتش پایبند باشد، اتحادیه نیز به ادامه اجرای کامل و موثر برجام پایبند خواهد بود. ما از تمامی طرف‌های برجام می‌خواهیم که تمامی بخش‌های برجام را به طور کامل و موثر، اجراء کنند.

 

انصارالله آماده صلح شد

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن امروز جمعه 2 آذر 1397 به منظور دیدار با چند تن از رهبران جنبش انصارالله وارد شهر "الحدیدة" یمن شد.وی پس از ورود به الحدیدة، در کنفرانسی مطبوعاتی ادعا کرد: رهبران انصارالله آمادگی خود برای صلح را نشان داده‌اند.وی افزود: ما امروز به این خاطر در الحدیدة هستیم تا از اوضاع این منطقه مطلع شویم و ما با تمامی طرف‌ها تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مانع از ویرانی‌های جنگ در حدیده شویم.مارتین گریفیتس هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود: طرفین درگیری تأکید کردند که برای گفتگوهای صلح در نشستی که امیدواریم قبل از پایان میلادی در سوئد برگزار می شود، حاضر خواهند شد.گفتنی است تهاجم ناجوانمردانه ائتلاف آمریکایی ـ سعودی به یمن تاکنون باعث ایجاد بحران های انسانی بزرگی در این کشور فقیر اسلامی شده است.نهادهای بین المللی تاکنون بارها درباره سوء تغذیه کودکان یمنی و گرسنگی فراگیر در این کشور هشدار داده اند.

 

ترور اسلام آباد را سیاه پوش کرد

در حمله تروریستی به بازاری شلوغ در یک منطقه شیعه نشین ایالت "خیبرپختون‌خوا" در شمال غرب پاکستان، بیش از 30 تن شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.این تهاجم وحشیانه در شهر شیعه نشین "کلایه" واقع در منطقه قبائلی "اورکزئی" از ایالت فوق الذکر رخ داد. حمله در جمعه بازار شهر کلایه، در مقابل مدرسه علمیه "انوار المدارس" این شهر انجام شد و مردم بیگناه را هدف قرار داد. این جمعه بازار، هر هفته در مقابل انوار المدارس تشکیل می شود.بر اثر این جنایت فجیع، حداقل 30 نفر شهید و 50 تن زخمی شده‌اند. سه تن از شهداء کودک هستند.منابع شیعی می گویند که بمب در یک خودروی حامل سبزی کار گذاشته شده بود؛ اما منابع دولتی اعلام کرده اند که تروریستها از موتور سیکلت استفاده کرده و آن را در جمعه بازار منفجر کرده اند.مدرسه علمیه "انوار المدارس" به وسیله رهبر شهید شیعیان پاکستان علامه «سید عارف حسین حسینی» در شهر کلایه تأسیس شده است.هنوز هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است.

 

عفو بین الملل از آل خلیفه به ستوه آمد

سازمان عفو بین الملل مراتب نگرانی عمیق خود را از اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه ابراز داشت.این سازمان اعلام کرد که از اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در بحرین نگران است.سازمان عفو بین الملل بیان کرد: ما از مقامات بحرین می خواهیم که اقدامات سرکوبگرانه مستمر و رو به افزایش را متوقف کند و به معارضان آزادی بیان بدهد.

 

سندرز به کنگره آمریکا هشدار داد

«برنی سندرز» سناتور مستقل از ايالت ورمونت آمريکا در حساب توئيتري خود با اشاره به جان باختن 85 هزار کودک یمنی بر اثر گرسنگی نوشت: آمریکا نباید بخشی از سیاست خارجی مخرب عربستان باشد.وی افزود: در طول مدت مداخله (به اصطلاح) ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن 85000 کودک از گرسنگی جان باخته‌اند.سندرز همچنين نوشت: کنگره باید به مشارکت ما در این جنگ پایان دهد و به تامین فوری کمک های بشردوستانه برای نجات جان انسانها کمک کند.

 

مالدیو از ایران نرفته برگشت

وزارت خارجه مالدیو امروز پنجشنبه اول آذر 1397 در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت جدید این کشور مذاکرات برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران و قطر را آغاز کرده است.مالدیو در سال 2016 به همراه چند کشور حامی آل سعود روابط دیپلماتیک خود با تهران و بعد از قطع روابط کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر با کشور قطر در سال 2017 ، روابط دیپلماتیک خود با دوحه را نیز متوقف کرده بود.عبدالله شاهد وزیر خارجه جدید مالدیو گفت: با تشکیل دولت جدید، مالدیو برای ازسرگیری روابط با کشورهای دوست علاقه‌مند است.عبدالله شاهد که پیش از این سخنگوی پارلمان مالدیو بود گفت: گفت و گوهای از سرگیری روابط میان مالدیو با کشورهای قطر و ایران آغاز شده ‌است.دولت پیشین مالدیو تحت ریاست عبدالله یمین بارها در حمایت از مواضع عربستان سعودی با چندین کشور بین‌الملل از جمله ایران و قطر وارد نزاع سیاسی شد.به گفته مقامات مالدیو، هدف از این سفرها جذب سرمایه برای پرداخت بدهی‌های خارجی است که اکثر حجم این بدهی‌ها به کشور چین است.مالدیو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند واقع در در جنوب غربی هند و پایتخت آن ماله است.

 

امارات متهم به جنایت جنگی شد

همزمان با حضور «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد امارات در پاریس یک گروه حقوق بشری فرانسه با تهیه شکایت‌نامه‌ و طرح دعوا علیه ولیعهد امارات، او را متهم به ارتکاب جنایت جنگی در یمن کرده‌اند.روزنامه «لو فیگارو» فرانسه با انتشار گزارشی از شکایت علیه ولیعهد امارات، گفته است که یک گروه حقوق بشری با عنوان «ائتلاف بین‌المللی برای دفاع از حقوق و آزادی» روز چهارشنبه همزمان با ورود ولیعهد امارات شکایت نامه خود علیه این مقام اماراتی را با طرح اتهاماتی از جمله انجام شکنجه و اقدامات غیرانسانی در یمن منتشر ساخته و در تلاش برای ثبت این شکایت در مراجع رسمی بین‌المللی  برای رسیدگی قضایی به آن است.پیش از این نیز بسیاری از گروه‌های حقوق بشری فرانسه و اتحادیه اروپا خواستار توقف فروش تسلیحات به نیروهای ائتلاف امارات و عربستان در جریان جنگ علیه یمن شده بودند، هرچند معاملات تسلیحاتی سنگین امارات با بسیاری از کشورهای عربی همچنان ادامه دارد.

 

بحرین غافلگیری‌ بزرگ درباره روابط با اسرائیل را رقم زد

روزنامه یدیعوت آحارانوت پیش بینی کرد که پادشاهی آل خلیفه در بحرین سال آینده میلادی با اسرائیل معاهده صلح(سازش) منعقد کند.این روزنامه به نقل از مارک شنیر خاخام آمریکایی که به داشتن روابط نزدیک و مستحکم با برخی رژیم‌های عربی معروف است، نوشته است کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل با هم مسابقه می‌دهند.شنیر که رئیس موسسه تفاهم نژادی است که به نوشته رسانه عبری زبان، طی پانزده سال اخیر بارها در کاخ‌های حاکمان عربستان، بحرین و امارات و عمان مورد استقبال قرار گرفته است، پیش بینی کرد که روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی این منطقه تا پایان سال آینده برقرار شود.چند روز پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که پیش بینی می‌کند غافلگیری‌های بزرگ درباره روابط با کشورهای عربی رخ دهد.هفته گذشته ایوب قرا وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی به دعوت رسمی رژیم آل خلیفه به منامه رفته بود.

 

سیاست فرنسوی ها تب کرد

نتایج تازه ترین نظرسنجی ها در فرانسه نشان می دهد میزان محبوبیت امانوئل مکرون پنجمین ماه پیاپی کاهش داشته و به 26 درصد یعنی پایین ترین سطح از زمان انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور فرانسه رسیده است.براساس نتایج این نظرسنجی که موسسه « BVA » برای نشریه « لاتریبون » و رادیو « RTL » انجام داده، تقریبا از هر چهار نفر شرکت کننده در این نظرسنجی سه نفر یعنی ( 73 درصد ) نظر مثبتی در مورد امانوئل مکرون نداشتند.پس از قدرت خرید، بهداشت و محیط زیست، از مهمترین دغدغه های شرکت کنندگان در این نظرسنجی بوده است.

 

بوکوحرام ارتش نیجریه را قتل عام کرد

عناصر گروه تروریستی «بوکوحرام» با حمله به پایگاه نظامی در شمال شرق نیجریه، دست کم 100 نظامی مستقر در آن از جمله یک افسر عالی رتبه ارتش را کشتند.شاهدان گفته‌اند افراد مسلح نیروهای دولتی را غافلگیر کردند و پس از حمله، پایگاه نظامی را به آتش کشیدند.این حمله یکی از بزرگترین حملات به ارتش نیجریه از سال 2015 محسوب می شود.مجلس سنای نیجریه یک روز عزای عمومی اعلام و جلسات خود را لغو کرده است. در فاصله کمتر از سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیجریه این حمله موجب تشدید نگرانی‌ها درخصوص تامین امنیت انتخابات شده است.

 

فنلاند درب های سلاح را به روی عربستان بست

به نقل از آسوشیتدپرس، فنلاند در بیانیه‌ای با اعلام اینکه این کشور صادرات تجهیزات نظامی را به عربستان سعودی و امارات عربی متحده متوقف می‌کند، تاکید کرد "اوضاع انسانی نگران‌کننده در یمن" علت توقف صادرات تجهیزات نظامی به این دو کشور است.فنلاند همچنین اعلام کرد از ضوابط صادرات جنگ افزار اتحادیه اروپا تبعیت می‌کند که توجهی ویژه به حقوق بشر و محافظت از صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای دارد.پیش از این، آلمان و دانمارک اعلام کردند به علت پرونده قتل خاشقجی و اوضاع یمن، مجوزهای جدیدی برای فروش سلاح به عربستان سعودی صادر نمی‌کنند. وزیر امور خارجه هلند هم گفته کشورش از تحریم‌های تسلیحاتی سعودی حمایت می‌کند. اما فرانسه و انگلیس که بزرگترین کشورهای اروپایی فروشنده سلاح به سعودی‌ ها هستند، تاکنون فروش تسلیحات نظامی خود را متوقف نکرده‌اند.پارلمان اروپا چندی پیش با تاکید بر اینکه تسلیحات اروپایی آتش جنگ در یمن را تشدید کرده، تعلیق فروش سلاح به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی را خواستار شده بود.

 

تونس در اعتصاب فرو رفت

بیش از نیم میلیون کارمند دولتی در تونس به همراه هزاران نفر دیگر امروز در اعتراض به عدم افزایش حقوق‌ها که ناشی از توافق دولت با صندوق بین‌المللی پول است، اعتصاب کردند تا تونس شاهد تنش اقتصادی جدید باشد.«محمد الطرابلسی» وزیر امور اجتماعی تونس از عدم توافق دولت و سندیکای سراسری مشاغل، بر سر افزایش سطح حقوق خبر داد و گفت، طرفین در میزان افزایش و اثر اجرای آن، اختلاف نظر دارند. الطرابلسی به خبرگزاری این کشور گفت، «دولت می‌تواند سطح دستمزد مشاغل عمومی را در سال 2019 افزایش بدهد و هیچ راهکار جایگزینی برای مذاکره با سندیکای سراسری مشاغل با هدف رسیدن به یک توافق، ندارد».دولت تونس در سپتامبر گذشته در پیامی برای مدیر صندوق بین‌المللی پول، از تعهد خود به عدم افزایش سطح دستمزد و حقوق و قصدش برای کنترل میزان دستمزدها در مقایسه با تولید ناخالص داخلی خبر داده بود. هر چند تونس را یکی از کشورهای موفق در انقلاب مردمی از سال 2011 قلمداد می‌کنند، این کشور دچار بحران اقتصادی است و نرخ بیکاری و تورم به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و از طرفی دیگر دینار تونس شاهد کاهش ارزش خود مقابل دلار آمریکاست.

 

شیب دلار در صرافی‌ها کاهشی شد

نرخ فروش دلار در صرافی بانک‌ ملی کاهش یافت و به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.نرخ دلار و یورو در صرافی‌ها از جمله صرافی بانک ملی با کاهش همراه بوده و به این ترتیب این صرافی هر دلار آمریکا را با نرخ ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان می‌خرد و به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشد.همچنین نرخ هر یورو در این صرافی ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان است و در مقابل این صرافی هر یورو را با نرخ ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان می‌خرد.مقایسه نرخ دلار و یورو در صرافی بانک ملی با روزهای گذشته نشان می‌دهد که قیمت دلار و یورو نسبت به روزهای قبل با کاهش همراه بوده است.بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر امروز در بازار غیر رسمی ۲۵۵۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۸۰۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

اصلاحات کاندیدای قطعی ریاست جمهوری 1400را لو داد

مجید بهمن‌زاده رئیس جبهه اصلاح‌طلبان درباره اظهارات الیاس حضرتی مبنی بر اینکه عارف و جهانگیری گزینه قطعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند، گفت: ورود به مباحث انتخاباتی زودهنگام است و امروز باید به معیشت و اقتصاد مردم توجه داشته باشیم.وی افزود: نباید کد انحرافی به جامعه درباره انتخابات بدهیم. ما اطلاع موثق داریم که الیاس حضرتی هم اینک برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند و بنا دارد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود.رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ورود به بحث انتخابات ۱۴۰۰ توسط حضرتی از منظر روانشناسی فردی بیانگر این است که خودش را در قامت نامزد ریاست جمهوری میداند، گفت: بعد از تعاملات و رقابت های حزبی و تصفیه های سیاسی در حزب اعتماد ملی و به کنار گذاشتن منتجب نیا مشخص است که الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند و بنا دارد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود.

 

ایران جزو امن‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفت

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد ایران در کنار کشورهایی مانند انگلیس، اسلوونی، دانمارک و سوئیس، جزو امن‌ترین کشورهای دنیا برای سفر قرار گرفت. موسسه‌های «اینترنشنال SOS» و «کنترل ریسک» گفته‌اند برای تهیه این نقشه عوامل دیگری مانند سالم بودن زیرساخت‌های حمل نقل، وضعیت روابط صنعتی، کارآمدی خدمات امنیتی و اضطراری و آسیب‌پذیری کشور مورد نظر در برابر بلایای طبیعی هم در نظر گرفته شده‌اند.نقشه یاد شده میزان مخاطرات را در پنج دسته تقسیم‌بندی کرده است: «ناملموس، کودک، متوسط، بالا و خطر مفرط». کشورهای بسیار معدودی در دسته «ناملموس» قرار گرفته‌اند. لوکزامبورگ، اسلوونی، سوئیس، نروژ، فنلاند و ایسلند در این طبق جای دارند.عده زیادی از کشورهای اروپایی، از جمله انگلستان در فهرست کشورهای کم‌خطر قرار دارند. در میان کشورهای آسیا، ایران، اردن، عمان، اماراک کویت، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و ازبکستان در این طبقه جا دارند. کانادا، آمریکا، استرالیا و نیوزلند هم همه کم‌خطر هستند.سوریه، یمن، افغانستان، لیبی، سودان جنوبی و سومالی برخی از کشورهایی هستند که در دسته پنجم، یعنی خطر مفرط قرار گرفته‌اند.

 

منبع گرای اشتباه ظریف مشخص شد

پس از مخالفت شورای نگهبان و کارشناسان حقوقی-‌اقتصادی با پیوستن ایران به CFT و پالرمو، محمد‌جواد ظریف با یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت به گفت‌وگو نشست و با طرح ادعایی عجیب گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.» این اظهارات که با موجی از انتقادها همراه بود باعث شد تا نمایندگان مجلس و همچنین سخنگوی قوه قضائیه از وی درخواست کنند تا اگر ادعاهایش مستند است، اسناد مربوطه را ارائه کند و اگر نیست از مردم عذرخواهی کند.در پی این واکنش‌ها اما محمد‌جواد ظریف گفت که «من مسئول مستندات نیستم» و تاکید کرد که «مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی موارد پولشویی را اعلام کرده است.»این اظهارات ظریف به‌خوبی مشخص می‌کند که وی ادعای وجود پولشویی در کشور را با توجه به اسناد مرکزی که مسئولیت آن را میثم نصیری‌احمدآبادی برعهده داشته، ارائه کرده است و حالا اگر کسی به‌دنبال رسیدن به حقیقت و دستیابی به اسناد مربوط به این ادعاست باید با کسی که به‌دنبال گرفتن تابعیت آمریکا و کانادا و خروج از کشور است وارد رایزنی شود. خبرگزاری‌ها اخبار تکمیلی مربوط به نطق محمد دهقان را رسانه‌ای و نام این فرد را فاش کردند. این خبرگزاری فاش کرد: «میثم نصیری‌احمدآبادی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع‌الخروج شد.» این خبرگزاری گفت دلیل ممنوع‌الخروج شدن میثم نصیری‌احمدآبادی این بوده که وی با حضور در کنسولگری آمریکا در کشور امارات درخواست تابعیت برای خود و خانواده‌اش کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha