جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد یوسفی غروی

حوزه/ عضو انجمن تاریخ پژوهان کشور گفت: صلوات مشتمل بر سه اصل توحید، نبوت و امامت بوده و تا قبل از تجهیز لشکر صد هزار نفره عثمانی ها برای ریشه کردن تشیع صفوی، فرستادن صلوات به صورت دسته جمعی و بلند رایج نبود؛ اما پس از آنکه ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی در جلسه طلاب و فضلای دزفولی مقیم قم که در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت رسول گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع)، اظهار داشت: در هفته وحدت قرار داریم و کلمه درستی که باید برای این هفته استفاده کرد، «تقریب» است؛ اما چون تلفظ این کلمه در فارسی آنچنان راحت نبود، کلمه «وحدت» جایگزین آن شد.

وی ابراز داشت: هفته وحدت پیشنهاد مناسبی بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران به امام راحل، ارائه و از سوی ایشان تأیید شد.

عضو انجمن تاریخ پژوهان کشور در ادامه به این سوال که از چه زمانی بلند فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد رایج شد، پاسخ داد و خاطرنشان ساخت: صلوات مشتمل بر سه اصل توحید، نبوت و امامت بوده و تا قبل از تجهیز لشکر صد هزار نفره عثمانی ها برای ریشه کردن تشیع صفوی، فرستادن صلوات به صورت بلند و دسته جمعی رایج نبود؛ اما پس از آنکه تشیع صفوی را متهم کرده بودند که آنان فقط «هو یا علی» می گویند و به پیامبر(ص) کاری ندارند، تصمیم گرفتند که صلوات را شعار خود قرار داده و به صورت دسته جمعی و بلند بیان کنند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: حضرت فرمود: کان رسول الله یحمد الله فی کل یوم ثلاث مأه و ستین مره/ رسول خدا صلی الله علیه و آله هر روز سیصد و شصت بار خدا را حمد می کردند.

وی به روایت دیگری از پیشوای ششم شیعیان اشاره کرد و اظهار داشت: این امام معصوم فرمودند: «کان رسول الله صلی الله علیه و آله یستغفر الله عز و جل فی کل یوم سبعین مره و یتوب الی الله عز و جل سبعین مره قال: قلت: کان یقول: استغفرالله و اتوب الیه؟ قال: کان یقول: استغفرالله، استغفرالله سبعین مره و یقول: و اتوب الی الله و اتوب الی الله سبعین مره/ رسول خدا اینگونه بود که روزی هفتاد بار از خداوند آمرزش می طلبید و هفتاد بار به درگاه او توبه می کرد. راوی می گوید: از امام سوال کردم آیا مقصود شما انی است که پیامبر صلی الله علیه و آله هفتاد بار می فرمود: استغفرالله و اتوب الیه، یعنی این دو جمله را باهم هفتاد بار می گفت؟ فرمود: نه، بلکه هفتاد بار می گفت: استغفرالله و هفتاد بار می گفت اتوب الی الله.

عضو انجمن تاریخ پژوهان کشور در پایان، روایت سوم از امام جعفر صادق(ع) را اینگونه مطرح کرد و گفت: حضرت فرمود: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قَالَ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أَحْیَا وَ بِاسْمِكَ أَمُوتُ فَإِذَا قَامَ مِنْ نَوْمِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَحْیَانِی بَعْدَ مَا أَمَاتَنِی وَ إِلَیْهِ النُّشُورُ/ حضرت صادق(ع) فرمود: رسم رسول خدا(ص) این بود كه چون در بستر خواب مى رفت مى فرمود: «اللهم باسمك أموت» و چون برمى خاست مى فرمود: «الحمدللّه الذى احیانى بعد ما اماتنى و الیه النشور».

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha