جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افتتاح مدرسه علمیه جعفریه در سامرا بعد از بازسازی

حوزه/ مدرسه علمیه جعفریه سامرا که به دستور مستقیم حضرت آیت الله سیستانی با باز سازی شده بود، طی مراسمی افتتاح شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» مدرسه علمیه جعفریه سامرا که به دستور مستقیم حضرت آیت الله سیستانی، باز سازی شده بود، طی مراسمی افتتاح شد.

سید محمد حسین العمیدی در این مراسم به نمایندگی از حضرت آیت الله سیستانی سخنرانی کرد و به تاریخ این مدرسه و دلیل بسته شدن آن پرداخت و گفت: در ایام میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) مدرسه علمیه جعفریه که به دستور آیت الله سیستانی تجدید بنا شد، افتتاح گردید.

سید العمیدی اشاره کرد: این مدرسه آخرین مدرسه ای است که در شهر سامرا به حضرت آیت الله سید میرزا محمد حسن حسینی شیرازی (میرزای شیرازی) منتسب است. به گفته مورخین آیت الله میرزای شیرازی در سال 1291هجری قمری به جوار حرم امامین عسکریین (ع) نقل مکان کرد و در آنجا حوزه علمیه خود را بنا نهاد و سپس بازار بزرگ، خانه ها، حمام جداگانه برای مردان و زنان و اماکنی برای اسکان زائران ساخت.

وی ادامه داد: آیت الله میرزای شیرازی در سال 1308 هجری قمری مدرسه علمیه بزرگی به مساحت سه هزار متر مربع برای اسکان طلاب بنا نهاد که دارای دو حیاط بزرگ و کوچک بود و در هر حیاط دو طبقه ساختمان متشکل از 95 اتاق بود.

سید العمیدی افزود: این مدرسه ده ها سال فعالیت داشت تا این که در سال 1969 میلادی دولت خیابانی در کنار مدرسه احداث و حدود دو هزار از آن را خراب کرد. در سال 1991 میلادی عده ای از جاهلان و مغرضین از حوادث آن سال سوء استفاده کرده و به این مدرسه هجوم برده و آن را غارت و ویران کردند.

وی اشاره کرد: در سال  2015 میلادی این مدرسه در دیوان وقف شیعی به ثبت رسید و سپس به دستور آیت الله سیستانی بازسازی شد.

سید العمیدی تصریح کرد: آیت الله میرازی شیرازی در حفظ حرمت ها و رعایت مقتضیات برادری اسلامی میان اتباع مذاهب مختلف الگو بود و اجازه نمی داد هیچ فرد بیگانه ای در امور مسلمانان دخالت کند، مراجع بعد از ایشان نیز از راه میرزای شیرازی تبعیت کرده که از جمله آن ها آیت الله سیستانی است که در عصر حاضر بر ضرورت وحدت و دوری از تفرقه، اختلاف و فتنه های مذهبی تاکید دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha