پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد المنصور کارشناس یمنی

حوزه/ المنصور گفت: با وجود جنایت های عربستان و امارات در طول چهار سال گذشته علیه ملت یمن، کشورهای غربی هیچ اقدامی در راستای متوقف ساختن فروش سلاح به عربستان و امارات انجام ندادند.

محمد المنصور تحلیلگر سیاسی و کارشناس یمنی در گفت‌وگوی اختصاصی با سرویس بین الملل «حوزه» گفت: متاسفانه کشورهای غربی سیاستی یک بام و دو هوا در برخورد با مسائل جهان در پیش گرفته اند و با وجود جنایت ها و کشتارهایی که عربستان و امارات و ائتلاف آمریکایی و جنایتکار آنها در طول چهار سال گذشته علیه ملت یمن مرتکب شده اند، کشورهای غربی با وجود درخواست های متعدد سازمان های بین المللی و حقوق بشری، هیچ اقدامی در راستای متوقف ساختن فروش سلاح به عربستان و امارات انجام نداده اند تا اینکه جنایت قتل روزنامه نگار عربستانی به نام جمال خاشقجی پرده از چهره جنایتکار بن سلمان ولی عهد عربستان در مقابل افکار عمومی جهان برداشت و البته این جنایتی فردی بود که به چشم آمد، اما بن سلمان تا کنون ده ها هزار نفر از مردم یمن را به قتل رسانده است و میلیون ها نفر نیز در یمن مجروح و بیمار و تحت محاصره هستند، اما کسی در کشورهای غربیِ مدعیِ حقوق بشر به آنها اعتنایی ندارد.

وی افزود: البته ما از آمریکا و انگلستان و فرانسه و آلمان انتظار نداریم فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کنند، زیرا آنها منافع خود را برتر از حقوق بشر می دانند، اما باید توجه داشت که درخواست کشورهای غربی برای متوقف ساختن فروش سلاح به عربستان و امارات نیز اقدامی فریبکارانه برای شانه خالی کردن از مسئولیت جنایت ها و قتل عامی است که عربستان در یمن به راه انداخته است به گونه ای که می توان گفت: پایداری مردم یمن و شکست متجاوزان در دست یابی به اهدافشان عاملی اصلی است که باعث شد غربی ها خواستار توقف تجاوز به یمن شوند.

ترجمه گفت‌وگو بدین شرح است:

حوزه: به تازگی یمن از دست یابی خود به تکنولوژی موشک های هوشمند خبر داد و از موشک بالستیک بدر  P1رونمایی کرد. اهمیت این دستاورد چیست؟

طبیعی است که یمن در سایه تجاوز عربستان آمریکا و ائتلاف جنایتکار عربی و محاصره ظالمانه خود دست روی دست نگذاشت و در صدد دفاع از خود برآمد که یکی از ابزارهای یمن برای دفاع از خود، موشک های بالستیک با بردها و انواع مختلف و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین هستند تا بتوانند از این طریق نوعی موازنه قدرت با ائتلاف متجاوز به وجود بیاورد؛ ائتلافی که پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس و فرانسه را در اختیار دارد و بر آسمان و دریای یمن تسلط دارد و با محاصره یمن، مانع ورود کالاهای غذایی و نیازهای ضروری مردم می شود.

 

حوزه: ارتش یمن برای مقابله با متجاوزان عربستان و امارات چه برنامه ای دارد؟ آیا امکان حمله یمن به پایتخت این دو کشور متجاوز وجود دارد؟

ارتش و کمیته های مردمی یمن توانایی خود برای هدف قرار دادن اهداف نظامی در عربستان و امارات را ثابت کرده اند و موشک های پیشرفته برکان2 یمنی به ریاض و ابوظبی رسیده اند و ضربات دردناکی به دشمن وارد کرده اند و البته یمن برای دفاع از خود در برابر متجاوزان از موشک استفاده می کند.

 

حوزه: آیا قتل خاشقجی توسط عربستان می تواند باعث توقف فروش سلاح کشورهای غربی به ریاض بشود؟

متاسفانه کشورهای غربی سیاست یک بام و دو هوا در برخورد با مسائل دارند و با وجود جنایت ها و قتل عام هایی که عربستان و امارات و ائتلاف آمریکایی و جنایتکار آنها در طول 4 سال گذشته علیه مردم یمن انجام داده است، باز هم کشورهای غربی با وجود درخواست های متعدد سازمان های بین المللی و حقوق بشری هیچ اقدامی در راستای متوقف ساختن فروش سلاح به عربستان و امارات انجام نداده اند تا اینکه جنایت قتل روزنامه نگار عربستانی به نام جمال خاشقجی پرده از چهره جنایتکار بن سلمان ولی عهد عربستان در مقابل افکار عمومی جهان برداشت و البته این جنایتی فردی بود که به چشم آمد، اما بن سلمان تا کنون ده ها هزار نفر از مردم یمن را به قتل رسانده است و میلیون ها نفر نیز در یمن مجروح و بیمار و تحت محاصره هستند، اما کسی در کشورهای غربی مدعی حقوق بشر به آنها اعتنایی ندارد.

البته ما از آمریکا و انگلستان و فرانسه و آلمان انتظار نداریم فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کنند، زیرا آنها منافع خود را برتر از حقوق بشر می دانند.

 

حوزه: چرا کشورهای غربی به ویژه آمریکا که سال ها حامی عربستان در تجاوز به یمن بوده اند اکنون در ظاهر خواستار توقف تجاوز به یمن هستند؟!

درخواست کشورهای غربی برای متوقف ساختن فروش سلاح به عربستان و امارات نیز اقدامی فریبکارانه برای شانه خالی کردن از مسئولیت جنایت ها و قتل عامی است که عربستان در یمن به راه انداخته است به گونه ای که می توان گفت: پایداری مردم یمن و شکست متجاوزان در دست یابی به اهدافشان عاملی اصلی است که باعث شد غربی ها خواستار توقف تجاوز به یمن شوند.

 

حوزه: آیا ادعای غربی ها در مورد توقف تجاوز به یمن و آغاز مذاکرات صلح در راستای منافع عربستان و حامیان آن است؟ آیا منافع مردم یمن برای این کشورها مهم است؟

اقدامات و درخواست های کشورهای اروپایی بر اساس منافع خودشان است و البته آنها تلاش می کنند سیاستی کمی تفاوت با سیاست های آمریکا در پیش بگیرند و در ظاهر نشان می دهند که افکار عمومی غربی و مطبوعات آزاد برایشان مهم است در حالی که همین روزنامه های آزاد این روزها گزارش های مستندی از تجاوز به یمن و آثار آن منتشر کرده اند و نقش دولت های غربی در استمرار فروش سلاح به عربستان و امارات و سکوت آنها در برابر تجاوز ظالمانه به یمن را رسوا کرده اند.

 

حوزه: پشت پرده تجاوز عربستان به الحدیده یمن چیست و واکنش یمن به این تجاوز را چگونه ارزیابی می کنید؟

نبرد الحدیده و ساحل غربی یکی از بزرگ ترین نبردهای ائتلاف شرارت و متجاوز ائتلاف سعودی اماراتی آمریکایی و مزدوران آنها علیه ملت یمن و ارتش و کمیته های مردمی بود؛ نبردی سخت که دشمن با تمام توان نظامی و سیاسی و رسانه ای  امنیتی خود وارد آن شد تا به خیال خود به پیروزی دست یابد و به اهداف خود دست یابد و در این راه از هیچ جنایتی نیز دریغ نکرد و در مورد اهداف آنها در این حمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* کامل کردن سیطره استعماری بر ساحل غربی یمن برای اجرای توطئه های آمریکایی صهیونیستی و سیطره بر تنگه باب المندب و جزیره ها و اسکله های یمن و کامل کردن توطئه شیطانی موسوم به قرارداد قرن.

* برپایی رژیمی سیاسی و نظامی و امنیتی در الحدیده و ساحل غربی به ریاست طارق صالح و بقایای گردان های تروریستی عفاش و گروه های تروریستی سلفی شبیه به رژیم موجود حزب اصلاح در استان مأرب برای استمرار محاصره منطقه الهضبة به گونه ای که این رژیم جدید مقدمه ای برای تجزیه یمن و استان های آن و بهانه ای برای حضور نظامی آمریکا و انگلستان و صهیونیست ها در یمن باشد به ویژه اینکه عربستان نیز به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی روی آوره است و خالد الیمانی وزیر امور خارجه دوت غیر قانونی و مزدور یمنی دیدارهایی رسمی با رئیس دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی در نیویورک داشته است.

* یکی ازر اهداف آتی تجاوز به الحدیده نیز محاصره فراگیر یمن از نظر ورود مواد غذایی و کالا بود که این نیز می تواند پیامدهایی اجتماعی برای یمن داشته باشد و دشمنان بتوانند از این طریق شروط خود را به گروه های یمنی تحمیل کنند و آنها را برای به دست آورده لقمه نان زندگی خود به چالش بکشند.

* محمد بن سلمان با ایجاد تنش در الحدیده می خواست به یک پیروزی شخصی نیز برسد تا از این طریق مطمئن شود هنوز زمام امور در عربستان به دست او است و از مسئله قتل خاشقجی تاثیر نپذیرفته است، اما در مورد بن زاید نیز باید گفت اکر می توانست الحدیده را اشغال کند با این کار توانسته بود حتی به صورت موقت کنترل تمام اسکله های یمن را برای اهداف توسعه طلبانه مد در دست بگیرد و سیطره خود بر راه های و بندرهای طرف معامله چین افزایش دهد.

البته باید تاکید کرد که حمله به الحدیده با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت و همانند سایر حمله های عربستان، ابتدا وزارت امور خارجه آمریکا خواستار توقف جنگ ظرف یک ماه شد و بلافاصله حمله عربستان آغاز شد که البته با مقاومت و پاسخ شجاعانه مجاهدان ارتش و کمیته های مردمی یمن روبرو شد.

تمام این اهداف استعماری اشغال یمن و تجزیه آن مورد نظر تصمیم گیران در یمن بود و مردم صبور و پایدار و مقاوم یمن به جز عده اندکی مزدور از آن آگاه بودند و علامت این آگاهی نیز این است که مردم از همان ابتدا در معرکه الحدیده حتی قبل از ارتش یمن وارد میدان شدند، زیرا همه از اهداف و ماهیت این حمله باخبر بودند و بسیار هوشمندانه و مقتدرانه به آن برخورد کردند و خدای متعال نیز در این راه به آنها کمک کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha