جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه اموزشي؛ مركز تخصصي زينب كبري(س) تنكابن

حوزه/ کارگاه آموزشی شیوه انتخاب موضوع و نگارش طرح اجمالی ویژه طلاب متقاضی تدوین پایان نامه، در مرکز تخصصی حوزوی زینب کبری(س) تنکابن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگاري «حوزه» در مازندران،حجت الاسلام شاهدی استاد راهنمای حوزه در این کارگاه بیان کرد: پژوهش فرآیند پردازش اطلاعات است که منجر به تولید علم در تاریخ آن علم همراه با نوآوری  بوده که اولین مرحله در هر تحقیق انتخاب موضوع است.

وی افزود: برای انتخاب موضوع باید چند کار انجام دهید که اولین آن خودشناسی است که موضوع انتخابی باید مورد علاقه، سازگار با روحیه و علایق درونی پژوهشگر باشد.

این محقق حوزوی تصریح کرد: موضوع شناسی مرحله بعدی در این فرآیند است که پژوهشگر باید جستجو کند که در زمینه مورد علاقه خود چه موضوعاتی وجود داشته و تا کنون چه کارهایی انجام شده است؛ همچنین کدام موضوع با امکانات موجود و در اختیار محقق همخوانی دارد.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی های موضوع مطلوب این است که  نو، ارزشمند و کاربردی بوده و قابلیت طرح در سطح ملی و یا منطقه ای را داشته باشد؛ همچنین امکان اجرای پژوهش فراهم بوده و بتوان از آن، پایان نامه یا چند مقاله علمی استخراج کرد.

حجت الاسلام شاهدی اضافه کرد: برای انتخاب موضوع با توجه به علاقه مندی خود چندین منبع را مطالعه اجمالی نموده و یا به پایگاههای اطلاع رسانی مراجعه کنید تا دریابید که در این زمینه چه موضوعاتی وجود دارد؛ همچنین می توانید به قسمت پیشنهادات پایان نامه های انجام شده  نیز مراجعه کنید.

وی در تشریح طرح اجمالی گفت: در این طرح در تبیین موضوع، علاوه براین که محقق می داند در پی چیست و فصول و بخش های مورد نیاز کدامند؛ به مخاطب هم این مسائل را می فهماند؛ همچنین در پیشینه تحقیق نیز علاوه بر خاستگاه تاریخی موضوع، منابع مورد نیاز اعم از کتاب، پایان نامه و مقالات را معرفی کرده؛ حداقل چند مورد را توضیح اجمالی داده و سپس امتیاز کار خود را نسبت به دیگران تشریح  می نماید.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha