پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه، گفت: پژوهشگران حوزوی از نوآوری پژوهشی غفلت نکنند.

​حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از نیازهای ضروری و بایسته که به شدت خلاء آن در حوزه های علمیه کشور احساس می شود، مسئله نوآوری در پژوهش است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: مدارس علمیه به دلیل مرکزیت آموزش علوم دینی و تربیت طلاب باید در مسئله پژوهش نه تنها از سایر مراکز آموزشی عقب نباشد، بلکه سرآمد سایر مراکز آموزشی کشور باشند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش را باید در راس امور حوزوی قرار دهیم، افزود: مقام معظم رهبری درباره اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه می فرمایند:« اگر چه خدمت رسانی کار کم اهمیتی نیست، اما در کنار خدمت رسانی، کارهای دقیق پژوهشی لازم است زیرا بدون آن، حتی خدمت رسانی هم ممکن است به درستی انجام نشود».

حجت الاسلام معصوم خانی ادامه داد: همچنین امام خامنه ای درباره جایگاه پژوهش در مراکز دینی تاکید می کنند:«عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد».

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در بحث نهادینه سازی امر پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه این است که معمولا یک موضوع خاص بارها مورد پژوهش قرار می گیرد که این امر هم باعث اتلاف زمان طلاب و روحانیون می شود و هم اینکه مسئله پژوهش و جایگاه آن را تنزل می بخشد.

این استاد حوزوی ادامه داد: ضروری است که امروز حوزه های علمیه جایگاه تحقیق و پژوهش را در نزد طلاب تثبیت کنند تا شاهد پویایی بیشتر مدارس علمیه در مباحث این چنینی باشیم. البته در این مسیر اساتید حوزوی نیز باید همواره در کنار طلاب علاقمند به مسئله پژوهش و تحقیق باشند.

حجت الاسلام معصوم خانی در پایان گفت: با توجه به پیشرفت علوم ارتباطی به ویژه ابزارهای پژوهشی باید بتوانیم طلاب در بحث تحقیق و پژوهش را با وسایل ارتباط جمعی به روز و پیشرفته آشنا سازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha