پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام بابایی

حوزه/ امام جمعه فردوس با اشاره به اهمیت وقف به عنوان صدقه جاریه در جامعه، گفت: اگر وقف به جایگاه واقعی خویش برسد قطعا فقر از جامعه اسلامی ریشه کن می شود و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز در جامعه جلوگیری می شود.

حجت الاسلام محمدرضا بابایی‌ امام جمعه فردوس در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن اشاره به اهمیت وقف در جامعه، اظهارکرد: وقف مسئله‌ای است که اسلام برای آن ارزش زیادی قائل است.

 وی با بیان این‌که اولین واقف در اسلام پیامبراکرم(ص) است، تصریح کرد: اهل بیت(ع) به تاسی از پیامبر(ص) این سنت حسنه را ادامه داده و بر آن تاکید کردند.

امام جمعه فردوس با تاکید بر این‌که بایستی تلاش کنیم که مقداری از مال خود را به صورت صدقه جاریه وقف کنیم تا پس از مرگ نیز ثواب آن به ما برسد، عنوان کرد: بعد از مردن انسانها، سه چیز که در این دنیا از وی بر جای مانده و برای او ثواب نوشته می‌شود که یکی علمی است که جای گذاشته و دیگری فرزند صالح و سومی صدقه جاریه یا وقف که جریان داشته باشد.

حجت الاسلام بابایی‌ با اشاره به این‌که متاسفانه در زمان طاغوت با موقوفات رفتارخوشی نمی‌شد، بیان کرد: خوشبختانه امروز نگاه مردم به اوقاف و وقف مثبت است.

وی با بیان این‌که در گذشته بیشترین وقفیات مردم در بحث مسجد، حسینیه و تکایا بود، یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی جای خالی بسیاری از موضوعات همچون اربعین، بیماری‌ها، ازدواج، نخبگان، مدارس، دانشگاه‌ها و... در بحث وقف خالی است که لازم است واقفین قبل از وقف کردن بر اساس نیازسنجی و همچنین توجه به موضوعات فوق به وقف اموال‌شان بپردازند.

امام جمعه فردوس تبیین کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که بایستی عملکرد اوقاف و اقدامات انجام شده در حوزه وقف برای مردم شفاف‎‌سازی شود، تا ذهنیت مردم نسبت به موقوفات همراه با واقعیت باشد.

امام جمعه فردوس ادامه داد: آنچه مسلم است آن است که اگر وقف به جایگاه واقعی خویش برسد قطعا فقر ازجامعه اسلامی ریشه کن می شود و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز در جامعه جلوگیری می شود.

حجت الاسلام بابایی‌ در پایان کمک در ساخت مسجد، مدرسه، کمک به معلولان، کمک به آزادی زندانیان، جهیزیه دختران، کمک به دانشجویان و دانش آموزان نیازمند، موارد مختلف امور قرآنی و فرهنگی و قرض الحسنه را از جمله مهمترین نیازهای جامعه دانست که باید برای آنها وقف ایجاد شود.

انتهای پیام/ا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha