جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهدا

حوزه/شهدا به عنوان کسانی که روزگاری در این شهر و دیار می زیسته اند و برای دفاع از خاک و ناموس وطن به میدان جهاد قدم گذاشتند، دینی به گردن یکایک مردم دارند که کمترین آن زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن دلیرمردان است.

به گزارش خبرگزاری "حوزه" از بیرجند؛ شهدا به همراه پیر فرزانه جماران، جان تازه ای را در کالبد ایران اسلامی که تا آن روز در دست ساحران طاغوت قرار داشت، دمیدند و مسیر کعبه مقصود را برای همگان منور کردند لاله های انقلابند که با اهدا خون خود تاریخ این مرز و بوم را تغییر دادند.

میهن اسلامی لاله های گلگون زیادی را به یاد دارد که در راه اعتلای آرمان های انقلاب و امام(ره)، دست از جان شستند اما جاودانانی در این میان می درخشند که اگر خون آنها نبود شاید انقلاب نیز به ثمر نمی نشست.

یادواره های شهدا صدای بیدارگری است که ما را از خواب غفلت بیدار می کند

حجت الاسلام محمدرضا محمدی امام جمعه طبس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با اشاره به در پیش‌رو بودن برگزاری کنگره 2 هزار شهید خراسان جنوبی در آذرماه سال جاری در شهرستان بیرجند، اظهارکرد: بر کسی پوشیده نیست که شهدا بعد از شهادت خود با ایجاد فضایی معنویی، یادآور مسئولیت های سنگین در جامعه هستند.

وی با اشاره به این‌که برگزاری یادواره و کنگره شهدا کمترین ادای حقی است که ما به شهدا داریم، تصریح کرد: برگزاری اینگونه‌ برنامه‌های فرهنگی، صدای بیدارگری است که ما را از خواب غفلت بیدار می کند، تا به مسئولیت های‌مان در قبال کشور و انقلابمان هوشیارتر عمل کنیم.

امام جمعه طبس ضمن تاکید بر ضرورت تبیین و فرهنگ سازی بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه یادآور شد: آنچه که امروز بایستی در جامعه بسط داده شود همین فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت طلبی است چرا که دشمن از روحیه عاشورایی و شهادت طلبی جوانان انقلابی و متعهد ما هراس دارد.

حجت الاسلام محمدی ضمن اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این‌که "یاد شهدا کمتر از شهادت نیست"، عنوان کرد: برگزاری کنگره شهدا برای نسل سوم انقلاب که شهدا را ندیده‌اند، بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راه‌های انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید، برگزاری کنگره‌های شهدا در استان‌های مختلف کشور و از جمله خراسان‌جنوبی هست که بایستی به آن توجه ویژه شود.

امام جمعه طبس ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در کنار کنگره ۲هزار شهید خراسان‌جنوبی، متذکر شد: در قالب این نمایشگاه‌ها و همچنین کنگره بخش اعظمی از رشادت‌های شهدای والامقام به همگان نمایش داده می‌شود.

حجت الاسلام محمدی ضمن اشاره به سخنی از امام راحل(ره)مبنی بر "شهدا مظهر قدرت ایران هستند"، ابراز کرد: از همه هم‌استانی‌ها تقاضا می‌شود که در راستای برگزاری هرچه بهتر این کنگره، در این برنامه حماسی و بزرگ شرکت کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به شهدای مدافع حرم و خدمات ارزنده آنان در جامعه، تبیین کرد: شهدای مدافع حرم، قلب تپنده ملت ایران و هم حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و با تمام وجود به دفاع از حرم اهل بیت(ع)پرداخته‌اند.

امام جمعه طبس با بیان این‌که بر اساس فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، "اگر شهدای مدافع حرم نبودند ما باید در همدان و کرمانشاه می‌جنگیدیم"، مطرح کرد: این عزیزان با تمام وجود از آرمان‌ها و اهداف امام حسین(ع) دفاع کرده و به مبارزه با تروریسم‌ پرداختند چرا که دشمن قصد داشت که شرارت را به داخل کشور هدایت کند.

استکبارستیزی شهدا

حجت الاسلام محمد شمس‌الدین امام جمعه شهرستان بشرویه نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در‌ بیرجند با بیان این‌که شهدا در حقیقت دنباله‌رو قیام امام حسین(ع) بوده‌اند، گفت: استکبارستیزی‌ و اعتلای اسلام از مهمترین اهداف شهدا بوده است.

وی با اشاره به این‌که جایگاه شهيد و شهادت در نزد خداوند ارزش و اعتبار بي‌نظيری دارد كه انسان‌ها از درک آن عاجز هستند، تصریح کرد: در واقع زندگان واقعی شهدا هستند.

امام جمعه بشرويه ادامه داد: بين شهدا نيز در مقام و رتبه تفاوت‌هايی وجود دارد كه به‌ عنوان مثال شهادت در دريا، قرب بيشتری دارد.

هدف از جنگ های نیابتی، از پای درآوردن ملت ایران بوده است

حجت الاسلام شمس‌الدین با بیان‌ این‌که رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی یاد و خاطره شهدا را کمتر از شهادت ندانسته‌اند، بیان کرد: پویایی تفکر انقلاب اسلامی را مدیون این بزرگواران هستیم‌.

امام جمعه بشرویه با اشاره به این‌که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی در راستای براندازی این نظام از ۴۰ سال پیش تاکنون با تمام توان تلاش می‌کنند، یادآور شد: ۸ سال جنگ تحمیلی، غائله‌های جنوب کشور و ایجاد‌ ناامنی در کردستان و‌...‌همه گواه این مدعا است.

حجت الاسلام شمس‌الدین اضافه کرد: دشمن از هر روزنه‌ای می‌خواهد نفوذ کند و هدف اصلی دشمن از حمله به سوریه و همچنین جنگ نیابتی، از پای درآوردن ملت ایران بوده است.

وی با اشاره به جنایت‌های داعش‌ و با بیان این مهم که خط مقدم داعش براندازی‌ نظام بود، ابراز کرد: حمایت‌های آمریکا از داعش بر احدی پوشیده نیست؛ آمریکایی‌ها با صراحت و به دفعات متعدد فرماندهان داعش را جابجا کرده‌اند و برای آنها کمک‌های تسلیحاتی فرستاده‌اند و این گفته مقامات آمریکایی است که داعش دست‌پرورده آنهاست.

اگر ایران نبود، امروز عراق نیز وجود نداشت

امام جمعه بشرویه با تاکید بر این‌که ملت ایران هرگز مجاهدت‌های شهدای والامقام و بویژه شهدای حرم را فراموش نخواهند کرد، اذعان داشت: امروزه در بحث اربعین و امنیت این همایش معنوی، مدیون شهدای مدافع حرم هستیم.

حجت الاسلام شمس‌الدین ادامه داد: خود عراقی‌ها بارها ادعا کرده‌اند که "اگر ایران نبود، امروز عراق نداشتیم"‌ و "حاج قاسم سلیمانی در چشم و قلب ما قرار دارد".

وی اضافه کرد: بسیار مفتخریم که ایران آنقدر ابهت داشته که توانسته آمریکا و اسرائیل را بلرزاند؛ بایستی قدر میهن اسلامی و ولایت فقیه را بدانیم.

حجت الاسلام شمس‌الدین تبعیت از رهبر معظم انقلاب را، تنها راه رسیدن به اهداف کلان انقلاب اسلامی اعلام کرد و افزود: شهدای گرانقدر ما هر جا که تصمیم گیری کلان می شد وظیفه خود را به بهترین شکل عمل می کردند.

وی ضمن اشاره به نقش تاثیرگذار روحانیت در جامعه، اظهار داشت: روحانیون و مبلغین امور دینی تلاش کنند که بیشتر از گذشته به تبیین آرمان‌ و اهداف شهدا در جامعه بپردازند.

حیات طیبه بالاترین سطح از حیات است

حجت الاسلام ناصر احترامی مدیر سابق مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) شهر خضری نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در‌ بیرجند ضمن اشاره به جایگاه رفیع شهدا، یادآور شد: خدای متعال در سوره بقره فرموده " نه تنها مپندارید آنهایی که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده هستند بلکه حق ندارید در فکر و خیالتان نیز تصور کنید که آنها مرده‌اند."

وی در ادامه گفت: شهدا کسانی بودند که دعوت خدا و رسول (ص) را اجابت کردند و به حیات طیبه دست پیدا کردند و این حیات معنوی و حیات طیبه بالاترین سطح از حیات است.

مسئول تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت میثم مشهد با بیان این‌که شهدا اقامه‌کنندگان نماز اول وقت بودند، متذکر شد: بایستی کاری کنیم تا همه آحاد جامعه تحت تأثیر آرمان‌ها و اهداف شهدا قرار گیرند.

حجت الاسلام احترامی به چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و همچنین دشمنان قسم خورده این مرز و بوم اشاره‌ای داشت و گفت: چهلمین سال انقلاب، سال بلوغ انقلاب است که تبدیل به شجره طبیه پرثمر و بالنده شده است و خوشبختانه علی‌رغم همه شیطنت‌ها انقلاب در حال صدور است.

ترسیم آینده ای روشن با تمسک به راه شهدا

وی با بیان این‌که شهیدان چراغ راه هدایت برای جامعه ما و بهترین الگو برای نسل آینده هستند، عنوان کرد: آنچه مسلم است آن است که با تمسک به رفتار شهدا می توان آینده‌ای پر از امید و موفقیت برای کشور ترسیم کرد.

مسئول تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت میثم مشهد تبیین کرد: بصیرت و آگاهی شهدا مایه عزت و سرفرازی کنونی ایران اسلامی بوده و زمینه سازی و تربیت نیروهای انسانی متعهد و متناسب با اهداف و آرمان های شهدا و انقلاب به خصوص در حوزه های دفاعی از ضروریات است.

حجت الاسلام احترامی تاکید کرد:اگر راه و سیره شهدا فراموش شود قطعا تقوا، فضیلت، حجاب و عفاف، نماز، روزه، حج و زکات هم فراموش خواهد شد چون شهدا پرچمدار این ویژگی های شاخص در جامعه هستند.

مدیر سابق مدرسه علمیه خضری ادامه داد: اگر انسان در اين موارد از شهدا الگو بگيرد و از مكتب اهل بيت (ع) اطاعت كند به طور یقین سعادت دنيا و آخرت خود را رقم زده است.

حجت الاسلام احترامی با اشاره به برگزاری کنگره ۲هزار شهید خراسان‌جنوبی در آذرماه امسال در بیرجند مطرح کرد: برگزاری این کنگره، حداقل کاری است که در مقابل رشادت‌های شهدای والامقام در جامعه می‌توان انجام داد.

وی با بیان این مهم که شهدا بر گردن همه ما حق دارند، افزود: در قالب برگزاری یادواره‌ها و کنگره‌های شهدا است که می‌توان پیام شهدا را که همانا تبعیت محض از ولایت فقیه است به همگان و از جمله نسل جوان منتقل کرد.

گزارش : فرزانه احمدی

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha