شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر

حوزه/ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید براینکه نباید اجازه دهیم نقش مردم و بسیج در جامعه کم رنگ شود، تصریح کرد: نقش بسیج به عنوان یک نقش برجسته باید در انقلاب حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، در مراسم گرامیداشت هفته بسیج در جمع بسیجیان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، حضور مردم درصحنه را عامل پیروزی انقلاب اسلامی و شکست دشمن در جنگ تحمیلی توصیف و تاکید کرد: باید به مردم بها داد و نباید نقش مردم در جامعه کم رنگ شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امام امت(ره) از بسیج به عنوان لشکر مخلص خدا یاد می کرد، نقش بسیج در پاسداری از انقلاب اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: کم رنگ شدن نقش مردم و بسیج ، برای جامعه ما خطرناک است، نخبگان و خواص به این مهم توجه داشته باشند که مردم انقلاب را نگاه داشته و آن را تا امروز بیمه کرده اند.

وی بر لزوم حفظ صلابت بسیج و پرهیز از وارد شدن به درگیری های سیاسی تاکید و خاطرنشان کرد: بسیج از خود مردم است و در میان مردم عزت پیدا کرده است، بسیج باید همه جا حضور داشته و با چشم بینا، نظارت همگانی داشته باشد و مراقب باشد که دشمن از کجا قصد نفوذ دارد و با آن بموقع مقابله کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر وضعیت کشور در ابتدای انقلاب را یادآور شد و با اشاره به اینکه در آن دوران ، ارتش و یا نیروی دیگری که بتواند در برابر هجوم بیگانه مقاومت کند وجود نداشت و دشمن نیز با اشغال برخی شهرها حتی طمع تصرف تهران در چند روز را داشت، گفت: وقتی مردم درقالب بسیج در میدان جنگ حضور یافتند با دستان خالی و سلاح های قدیمی در مقابل دشمن تا دندان مسلح که از سوی قدرتهای بزرگ دنیا حمایت می شد، ایستادگی کردند و بعد از 8 سال مقاومت به پیروزی رسیدند.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) خدا و مردم را باور داشت و حضور و اخلاص مردم باعث شد که شکست نخوریم و در جنگ پیروز شویم. وی همچنین به خاطرات خود از جبهه های جنگ تحمیلی و روحیه ی ایثار و ازخودگذشتی رزمندگان اسلام اشاره کرد و افزود: اگر این روحیه حفظ می شد امروز در تمامی زمینه ها شرایط بهتری داشتیم.   

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار حفظ نقش بسیج بعنوان یک نقش برجسته در انقلاب شد و با تاکید براینکه باید در تمام زمینه ها به مردم میدان داد، اظهار داشت: بخشی از اقتصاد ما امروز دچار بحران است بخاطراین که به حرف امام و رهبری گوش نداده و بخش خصوصی را تقویت نکردیم و اجازه ندادیم که مردم و بخش خصوصی میدان دارمسایل اقتصادی شوند و با نظارت دولت چرخه اقتصاد به گردش در آید و رشد کند.

وی درادامه درباره واجب امر به معروف و نهی از منکر سخن گفت و با اشاره به اینکه نباید از امر به معروف و نهی از منکر برداشت خشونت صورت گیرد، افزود: اسلام با این فریضه مهم نظارت همگانی برای جامعه ایجاد کرده است چون مردم همه جا حضور دارند و خود را صاحب انقلاب و نظام می دانند و هرجا خللی در وضعیت جامعه مشاهده کنند مراقبت نموده و با اصول امر به معروف ، جلو منکر را می گیرند و جامعه را درمسیر درست قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین نقش مردم در خنثی کردن فتنه ها و توطئه های بعد از پیروزی انقلاب را در نقاط مختلف کشور یادآور شد و افزود: حضور مردم در صحنه های مختلف و دفاع از انقلاب موجب شده است که نظام اسلامی حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه مردم ساده زیستی امام امت را مشاهده و از ایشان اطاعت  می کردند، اظهار داشت: امام ساده زندگی می کرد و تشریفاتی برای خود قائل نبود و نزدیکان امام نیز که برای انقلاب تلاش می کردند هیچ ادعایی نداشتند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: مردم زندگی، رفتار و اخلاص امام را دیدند و امروز نیز همان خصوصیات را درمقام معظم رهبری مشاهده می کنند و شیفته ایشان هستند و اگر می خواهیم انقلاب اسلامی تداوم پیدا کند باید مردم را که صاحبان اصلی انقلاب هستند حفظ کنیم و آنها را به آینده امیدوار نماییم.

وی از حوادث دو سه سال اخیر که موجب دلسردی  ونگرانی مردم شد بعنوان خطربرای انقلاب یاد کرد و گفت: در نهج البلاغه موارد فراوانی وجود دارد که امیر مومنان تذکر می دهند مراقب خطرها باشید.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه در حدیث آمده است " لا تَسْتَصْغِرَنَّ عَدُوّک وَ إِنْ ضَعُفَ - دشمن را، هر چند کوچک ، ضعیف مشمارید " گفت: ما باید با چشمان بیدار، گوش به فرمان رهبری بوده و مراقب باشیم که این انقلاب به دست نا اهلان نیفتد.

وی، برخی از حوادثی را که در دنیا رخ می دهد نوعی  امتحان کردن انسان ها دانست و افزود: خداوند در قرآن با تاکید یاد کرده است که همه ما هر روز و شب در حال امتحان شدن هستیم و حوادثی هم که رخ می دهد امتحانات الهی است برای اینکه رویش و ریزش انسان ها را بسنجند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: دراین امتحانات انسان های متدین و انقلابیس رویش وانسان های ضعیف النفس ریزش پیدا می کنند.

وی در ادامه سخنان خود از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران به عنوان صاحبان انقلاب یاد کرد و با تاکید براینکه در تمام حوزه ها تنها راه موفقیت، توجه به خدا و تکیه به مردم است، گفت: نقش مردم در اسلام یک نقش مورد توجه و برجسته است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه خطاب قرآن مجید متوجه یک قشر و یا طبقه خاص نیست، تصریح کرد: قرآن وسیله هدایت برای عموم مردم است و مخاطب پیامبر نیز تمام مردم کره زمین بوده و ایشان برای تمامی عالمیان رحمت است.

وی افزود: این از نکات برجسته اسلام است که مخاطب خود را نه یک قشر خاص بلکه عموم مردم در همه جای دنیا قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اسلام برقراری قسط و عدالت را هم به عهده خود مردم گذاشته است، به آیه 25 سوره حدید " لقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ " اشاره کرد و گفت: خداوند پیامبران و کتاب و میزان را فرستاد برای اینکه خود مردم برای ایجاد قسط و عدالت بپا خیزند.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که خداوند از آسمان فرشتگان را بفرستد و آنها راه را باز کنند و انسانها بر سر سفره آماده بنشینند؛ به عنوان نمونه در قضیه بنی اسراییل هم چنین اتفاقی افتاد و آنها به نتیجه نرسیدند«آنها به حضرت موسی گفتند شما بروید جنک کنید و هر زمان راه را باز و دشمن را سرکوب کردید ما هم می آئیم »؛ اما قرآن کریم می گوید سنت ما این چنین نیست لذا40 سال بنی اسراییل در روی زمین گرفتار وسرگردان شدند چرا که خود آنها وارد میدان نشده و دشمن را از صحنه بیرون نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه خداوند تعیین سرنوشت انسان ها را به عهده خود مردم گذاشته است، گفت: خداوند حتی پذیرش دین را به عهده خود انسان قرار داده است؛ " انَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً " باریتعالی راه را نشان میدهد و پذیرفتن و نپذیرفتن آن به خواست انسان است.

وی با استناد به آیه " إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ " افزود: اسلام براین نکته تاکید دارد که اگر می خواهید تغییری در جامعه ایجاد شود باید عموم مردم بپا خیرند و اگر این تغییر اتفاق نیفتد، نمی توان به نتیجه دست یافت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: اسلام به تمام مردم خطاب می کند و می گوید " کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عَن رَعِیَّتِه" یعنی همه مردم مسئولیت دارند و اینگونه نیست که یک عده خاصی فقط مسئولیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ازنظر پیامبر بهترین مردم کسی است که نفعش به مردم برسد، اظهارداشت: خدمت به مردم و جامعه جایگاه مهمی در فرهنگ اسلامی دارد و هرگونه تلاش، تغییر، رشد ، پیشرفت یا عقب گردی مرهون اعمال مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه مردم ژاپن با وجود اعتقاد نداشتن به خدا بدلیل کار زیاد پیشرفت    می کنند، افزود: قرآن کریم صراحتاً می فرماید: هرکس تلاش کند نتیجه کوشش خود را  می برد و اگر تلاش نکند جامعه به رشد و تعالی نمی رسد؛ این سنت خداست وهمه افراد بشر را شامل می شود.

بر پایه این گزارش، دراین مراسم آقای فولادوند، رئیس مرکز مقاومت بسیج بین الملل سازمان حج و زیارت از فعالیت ها و برنامه های این مرکز گزارشی ارائه کرد و از ده تن از اعضای نمونه بسیج حج وزیارت نیز تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha