پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رئیس جامعة‌المصطفی در دیدار «پروفسور ماهرخ‌ خان میرزا»، رئیس دانشگاه خواجه معین‌الدین هندوستان

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، ضمن تأکید بر ظرفیت‌های فرهنگی ملت ایران و هندوستان، به قرابت‌های تاریخی، زبانی و فرهنگی دو ملت اشاره و خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی همواره آماده گسترش همکاری علمی با مجامع بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعة‌المصطفی در دیدار «پروفسور ماهرخ‌ خان میرزا»، رئیس دانشگاه خواجه معین‌الدین هندوستان، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های بین‌المللی جامعة‌المصطفی‌ العالمیة، خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی با راه‌اندازی مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی متعدد در کشورهای مختلف جهان، میزبان پنجاه‌هزار دانش‌پژوه از 130 ملیت جهان است.

رئیس جامعة‌المصطفی در ادامه، علوم اسلامی، علوم انسانی و فرهنگ و زبان را از مهم‌ترین دانش‌های ارائه‌شده در جامعة‌المصطفی برشمرد و یادآور شد: جامعة‌المصطفی ضمن راه‌اندازی مجموعه‌های مختلف پژوهشی، تحقیقات گسترده‌ای در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی رقم زده است.

وی جامعة‌المصطفی را مرکزی مهم در ارائه زبان و ادب فارسی به ملت های مختلف جهان دانست و خاطرنشان کرد: اشتراکات گسترده و عمیق فرهنگی ملت ایران و هندوستان، زمینه فعال‌سازی عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی را هموارتر نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به تمایزات جامعة‌المصطفی با دیگر مراکز اسلامی نیز اشاره نمود و ابراز داشت: برخورداری از نگاه تقریبی و وحدت‌آفرین به امت اسلامی به عنوان سرلوحه راهبردهای المصطفی، از مهم‌ترین تمایزات جامعه‌المصطفی با دیگر نهادهای اسلامی به شمار می‌رود.

وی به راه‌اندازی مرکز بزرگ آموزش اسلامی ویژه مذاهب اسلامی در استان گلستان اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه‌المصطفی با نگاه وحدت به امت اسلامی، ضمن پذیرش دانش‌آموختگانی از مذاهب مختلف اسلامی، همکاری‌های گسترده‌ای با مراکز علمی جهان اسلام رقم زده است.

رئیس جامعة‌المصطفی نهادینه‌سازی نگاه جهان‌شمول پیام اسلام به جهانیان را از دیگر ظرفیت‌های تمایزی جامعة‌المصطفی برشمرد و گفت: جامعة‌المصطفی با راه‌اندازی مراکز مختلف آموزشی، ضمن برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، میزبان اندیشمندانی از پیروان ادیان ابراهیمی و شرقی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه، به برخی از زمینه‌های همکاری دانشگاهی اشاره نمود و ابراز داشت: به منظور پویایی هر چه بیشتر تفاهم‌نامه‌های همکاری، لازم است نمایندگانی از طرفین معرفی و با برگزاری جلسات متعدد و شناسایی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری، تفاهم‌نامه نهایی را تنظیم نمایند.

وی با اشاره به این که دوره کوتاه‌مدت، از فرصت‌های تعاملی میان‌دانشگاهی با شمار می‌رود، یادآور شد: استادان و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف جهان، می‌توانند ضمن حضور در دوره‌های کوتاه‌مدت، از نزدیک با مبانی اسلام در حوزه‌های مختلف دانشی آشنا شوند.

رئیس جامعة‌المصطفی برگزاری فرصت‌های مطالعاتی، دوره‌های کوتاه‌مدت، اجرای پروژه‌های مشترک پژوهشی و برپایی همایش‌ها و نشست‌های پژوهشی را از دیگر بسترهای همکاری مشترک دانست و خاطرنشان کرد: تعریف رشته‌های مشترک دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو، ظرفیت‌های فراوانی به منظور تعمیق تعاملات علمی فراهم خواهد نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، ضمن تأکید بر ظرفیت‌های فرهنگی ملت ایران و هندوستان، به قرابت‌های تاریخی، زبانی و فرهنگی دو ملت اشاره و خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی همواره آماده گسترش همکاری علمی با مجامع بین‌المللی است.

پروفسور ماهرخ خان میرزا نیز در بخش پایانی این دیدار، ضمن تبریک انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی به ریاست جامعة‌المصطفی، اجرای مشترک رشته زبان و ادب فارسی را بستری مهم برای تعمیق روابط دانشگاه‌های ایران و هند دانست.

رئیس دانشگاه خواجه معین‌الدین هندوستان، در پایان، به ظرفیت‌های زبانی و فرهنگی ایران و هندوستان اشاره و استفاده از بنیه‌های دانشی انجمن‌ها، گروه‌ها و اعضای هیئت علمی را بسیار مهم ارزیابی نمود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha