جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
۱

حوزه/ در نشست پژوهشی طلاب و اساتید مدارس علمیه ارومیه با بر ضرورت تربیت طلاب پژوهشگر و توجه به پژوهش های قرآنی در مدارس تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام اسحاقی، در نشست پژوهشی طلاب و اساتید مدارس علمیه ارومیه که عصر امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد اظهار داشت: افرادی که در حوزه به عنوان پژوهشگر دینی شناخته شده‌اند مثل مرحوم شهید مطهری و علامه عسکری، به قدری به اهمیت پژوهش پی برده بودند که به عنوان نمونه مرحوم مطهری در مقابل مناصب‌های بالای دنیا حاضر نمی‌شود دست از پژوهش بکشد.

مسئول امور استان ها معاونت پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: اوج یادگیری طلبه در دورانی است که در حوزه مشغول به تحصیل می باشد و این زمان فرصت خوبی است تا زبان دوم را هم یاد بگیرید، در عصر حاضر ما کمبود مبلغ داریم مخصوصا در کشورهای مختلف، برای انتقال معارف اسلامی به ملت‌های دیگر کشورها لازم است، امروز زبان آنها را بدانیم و به زبان آنها سخن بگوییم و درکنار آن تبدیل به کارشناس خبره در دین شویم، یعنی هم معارف دینی را و هم زبان‌های بین‌المللی را در خودمان تقویت کنیم.

وی ادامه داد: تا جایی که می‌توانید در حوزه‌ها در دوران تحصیل به اندوخته‌های خودتان بیافزایید کسانی می‌توانند در اقیانوس‌های بزرگ شنا کنند که بتوانند دریاها را فتح کنند، بزرگانی که در مورد دین و اهل بیت کتاب نوشتند و یا در پیشرفت اسللام مؤثر بودند از کمترین دقایق خود هم به درستی استفاده کرده‌اند و گاهی شب‌ها بی‌خوابی کشیدند.

حجت الاسلام اسحاقی افزود: خطبه‌ فدکیه حضرت زهرا(س) باید در حوزه‌های علمیه کشور در جریان باشد و به تبع آن در خانواده‌ها مورد بحث قرار گیرد و همچنین باید قرآن در چهار سال اول طلبگی به عنوان مفاهیم قرآنی مورد توجه جدی قرار گیرد و طلبه یک دوره کامل با مفاهیم قرآن آشنا باشد.

وی بیان داشت: از فرصت‌های خود به درستی استفاده کنید، قرار است در آینده از علمای شهر و استان خود باشید، اگر دچار روزمرگی شوید، ضرر خواهید کرد، در هر زمینه‌ای که گرایش و استعداد دارید از الان شناسایی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید، از جمله مواردی که باید در دستور کار خود قرار دهید تبلیغ در فضای مجازی است که نباید از آن غفلت شود.

توجه به نیازهای جامعه در عرصه پژوهش

در ادامه این نشست، ابوالحسن حسنی از اساتید پژوهش با اشاره به پیشنیه پژوهش در حوزه‌های شیعی، گفت: پژوهش در حوزه از قدیم به صورت نظام‌مند نبوده و اگر در حوزه پژوهش‌هایی صورت گرفته در 20 سال گذشته، بنابر استعدادهای افراد بوده است.

وی بیان داشت: لازمه پژوهش‌گر بودن یک طلبه چندین چیز است که باید به شدت مورد توجه قرار دهد؛ باید به این سؤال پاسخ دهد که هدف از طلبگی چه بوده و جواب دادن برای تقوا و خود سازی کافی نیست و در امر پژوهش کمکی نمی‌کند، باید از الان مشخص کند که برای چه منظور و هدفی به حوزه آمده است که این اولین قدم برای امر پژوهش است.

حجت الاسلام حسنی تاکید کرد: مسئله بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بر اساس هدف خود کتاب‌ها را مورد مطالعه قرار دهد و به تبع ذائقه و هدف خود در آن امر پژوهش انجام دهد

وی گفت: مسئله بعدی که در امر پژوهش توجه به نیازهای جامعه است که باید در نیازهای جامعه قلم زنی کند، مطالبی را مورد کنکاش و پژوهش قرار دهید که در جامعه مغفول مانده است، از همین امروز شبهات را یاداشت کنید و به تبع آن با علمی که دارید به آنها پاسخ قانع کننده دهید

پژوهشگر حوزوی در پایان گفت: دنبال مقصر نباشید که چه کسانی ما را در این امر یاری نمی‌کنند، بلکه دنبال راه حل باشید تا مشکلات را حل کنید و این برای یک طلبه که می‌خواهد در راه پژوهش قدم بگذارد و در این امر موفق باشد، مفید است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha