جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)

حوزه/ آیت الله العظمی فاضل لنکرانی معتقد بود جمع قرآن چند مرحله ای است و مرحله واحدی ندارد. ایشان قرائت شیعه را اصل قرار می دهد و به گونه ای جمع آوری قرآن را در زمان پیامبر(ص) VH برطرف می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در ششمین پیش نشست همایش دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درقم برگزار شد، با اشاره به موضوع جمع قرآنی گفت: موضوع جمع قرآن درضمن علوم قرآنی مطرح می شود. اما به دلیل اتفاقی که در دوره حاجی نوری شکل گرفت، مسئله تاریخ قرآن به سلسله مباحث کلامی و اصولی حوزه های علم راه پیدا کرد. ایشان به وسیله تحریف بحث ظواهر حجیت را به چالش کشیدند و اصولین تلاش کردند این چالش را پاسخ دهند.

مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: چون حاجی نوری 12دلیل بر مسئله تحریف نقیصه و تاریخ قرآن بیان کرد. قرائتی وجود دارد که می گوید ما قرائت قرآن راجمع آوری شده نمی دانیم؛ بلکه در سینه بوده که به وسیله خلفاء توصیه به جمع آوری شده بود.

وی عنوان کرد: هر کسی چنین تاریخ و قرآئتی را قبول کند در ذهنش مسئله به تحریف نقیصه رسوخ پیدا می کرد. استاد مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی تلاش کرد پاسخ به تحریف نقیصه را بدهد و در همین رابطه تاریخ قرآن جمع آوری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: استاد معتقد بودند؛ اگر بخواهیم به گزارشات تاریخی قرآن توجه کنیم که این مجموعه گزارشات متن استواری ندارد و متن قوی نیست و همچنین معتقد بودند که اخبار دیگری داریم که جمع آوری قرآن را به دوره پیامبر(ص) نسبت داده است.

وی عنوان کرد: آیاتی داریم که قرآن قابل تحریف نیست، وقتی این دلایل داریم چطورمی شود، روایات را دلیل بر جمع آوری قرائت قرآن بدانید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: استاد معتقدند که جمع قرآن چند مرحله است و مرحله واحدی ندارد. ایشان قرائت شیعه را اصل قرار می دهد و به گونه ای جمع آوری قرآن را در زمان پیامبر(ص) برطرف می کند. معتقد است در زمان پیامبر(ص) آیات در سوره ها منظم شده بود و سوره ها از نظر ترتیب تعیین شده و صحابه پیامبر(ص) را در تدوین قرآن کامل همراهی کردند.

مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: ولی این همراهی دو شأن داشت، تدوین مصحفی که همراه تفسیر و تأویل بود و یکی مصحف همراه با تاویل بود. آن اولی به وسیله حضرت علی(ع)  انجام شد.

وی عنوان کرد: اشکال این بود مواردی که قرآن روی آن نوشته بود متعدد بود. قضیه گرد آوری منظم مربوط به دوره خلفاء است. پس کاری که دربین اهل سنت مطرح شده به عنوان جمع آوری قرآن تنها مربوط به جمع آوری روی کاغذ است. یعنی اصل جریان جمع در زمان پیامبر(ص) بوده است فقط در دوره خلفاء نظم پیدا کرده بود و مردم را به قرائت واحد توجه دادند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: دربرابر قرائت شیعه که حتی سعی می کرد منکرشود، استاد معتقد است خلفاء نقشی نداشتند، تنها کارشان تنظیم و نظم دادن به قرآن بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: درمسئله قرآن رویکردهایی است که مربوط به شیعه است. کارجمع آوری در زمان شیعه تمام شد. رویکرد دوم این است جمع آوری در زمان خلفاء بوده و رویکرد سوم  نگاه مستشرقین است که معتقدند جمع آوری قرآن مربوط به چند سال بعد از پیامبر(ص) است.

وی عنوان کرد: چطور می شود این قرائت ها را به هم نزدیک کرد باید پاسخ داد که  مصحف حضرت علی(ع)  همان مصحفی بود که ایشان گرد آوری کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: برای مسئله جمع آوری قرآن متغیرهایی می شود در نظر گرفت. مثل اینکه  آیا می توان تصور کرد که صحابه مصاحفی را شخصی پیش خود جمع کردند. پیامبر(ص) آیات را که می خواندند صحابه مصحفی را از پیش خود می نوشتند. آیا می توانیم فکر کنیم که مصحف حضرت علی(ع) همین بودکه 3 یا 6 روزه نوشتند یا مصحفی تعلیمی تفسیری بوده است. آیا می توانیم فکر کنیم که دوره خلفاء مصحفی که جمع آوری شد، قابل اعتناء  و صحیح است.

313/40

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha