جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 نشست علمی متدولوژی حدیث پژوهی

حوزه/ احساس نیاز به احادیث در طلاب کمرنگ شده و حتی مبلغین نیز احساس نیاز به احادیث آنچنانی ندارند و مطالعات حدیثی در همه آمارها بین طلاب و جوانان بسیار کمرنگ می باشد، بدیهی است که نمی توان بدون آشنائی با احادیث زندگی معصومین علیهم السلام، زندگی دینی، ولائی و شیعی بنا کرد و آنرا شناخت.

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، کرسی علمی با عنوان "حدیث پژوهی، چرایی و چگونگی و کاستی ها " با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین  سید محمد کاظم طباطبائی و حضور اساتید و دانش پژوهان در سالن اجتماعات مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم طباطبائی عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث، در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه جلسه برای درک چگونگی ارتباط برقرار کردن با احادیث می‌باشد، گفت: کتاب و سنت و اجماع و عقل جزء ادله اربعه می باشند و البته اجماع هم منبع نیست، بلکه طریق است، لذا اصل منابع همان سه منبع عقل، کتاب و سنت می باشد. و این منابع جایگاه حدیث در فقه را برای ما نشان می دهد.

وی در بیان تفاوت حدیث و سنت گفت: حدیث یک گزارش خبری از سنت می‌باشد و لذا حدیث گزارش گری سنت اهل بیت علهم السلام می‌باشد، از طرفی باید بدانیم که تنها راه ما برای رسیدن به سنت نیز همین احادیث می باشند و موارد اجماع بسیار کم است.

دوری حوزه های عملیه از احادیث اهل بیت علهم السلام

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث، همچنین با ابراز تاسف از فاصله گرفتن حوزه های علمیه از کتب حدیثی بیان کرد: به عنوان مثال کلینی این کتاب اصول کافی را برای این نوشته است که چراغ راه ما شیعیان باشد و  معتبر است، ما در آماری که از شش هزار و پانصد و پنجاه نفر از طلاب گرفتیم فقط شش نفر بودند که این کتاب را خوانده‌اند. یعنی از هر هزار طلبه یک نفر فقط این کتاب را به طور کامل خوانده است.

وی همچنین با اشاره به آمار قرائت نهج البلاغه نیز گفت: در مورد کتاب نهج البلاغه آماری که ما داریم این است که سه درصد از طلاب نهج البلاغه را کامل خوانده اند، این در حالی است که این کتاب می تواند یک کتاب همراه باشد چرا که هم مباحث سیاسی و هم مباحث اقتصادی و هم مباحث اجتماعی و غیره در همه مباحث حرف برای گفتن دارد.

چرائی دوری از احادیث

حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی گفت: احساس نیاز به احادیث در طلاب کمرنگ شده و حتی مبلغین نیز احساس نیاز به احادیث آنچنانی ندارند، ولی این بدیهی است که نمی توان بدون آشنائی با احادیث زندگی معصومین علیهم السلام زندگی دینی ولائی و شیعی بنا کرد و آنرا شناخت.

تقویت حافظه حدیثی

وی ادامه داد: ما چون نوعا سالی چند بار ختم قرآن داریم حافظه قرآنی جامعه و طلاب نسبتا خوب است ولی حافظه حدیثی ضعیف است، ما در مجموع 400 کتاب حدیثی داریم که 100 تا از آنها بسیار مهم است و باز خواندن همه این صد کتاب سخت است ما برای این کار 40 منزل تعریف کرده‌ایم که در این منازل با احادیث همه معصومین علیهم السلام در همه مراحل آشنا شوند. الان در حوزه بناب عده ای تا منزل 23 رفته اند و در حوزه قم تا منزل 10 پیش رفته‌اند. ما در این چهل منزل 25 کتاب معروف حدیثی که بسیار مهم است را کار می کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث، با اشاره به روند حدیث خوانی گفت: درک تفاوت کتب احادیثی باهم یک مطلبی است که خیلی کم در حوزه ها وجود دارد، کتاب شناسی کتب حدیثی که جایگاه هر کتاب را بفهمیم.

وی با بیان این مطلب که باید دید چرا ارتباط ما با کتب حدیثی کمرنگ شده است، افزود: إبن ابی الحدید می گوید خطبه 221 نهج البلاغه را بیش ازهزاربار خوانده‌ام و هربار مطالب جدیدی برای من بروز کرده است. ما که اینقدر افتخار می کنیم که این کتاب نهج البلاغه از ماست تا حالا اصلا این کتاب را تورق کرده‌ایم!!؟

عضو هیئت علمی دانشگاه پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه فرهنگ نهج البلاغه انسان سازی می کند، گفت: چنانچه می بینید شهید مطهری در همه آثارش این فرهنگ را داشته و این تعالی فکری در وی دیده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha