شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
همایش سیمای پیامبر اسلام در شعر و ادبیات فارسی در تونس

حوزه/ به مناسبت میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و هفته وحدت، همایش علمی ـ فرهنگی با عنوان «سیمای پیامبر اسلام(ص) در شعر و ادبیات فارسی» در تونس برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» همایش یک روزه با عنوان «سیمای پیامبر اسلام(ص) در شعر و ادبیات فارسی» به همراه برنامه‌های متنوع فرهنگی، روز دوشنبه پنجم آذرماه در تونس برگزار شد.

در اين همايش جمعی از نخبگان، اندیشمندان، نویسندگان، شاعران، اساتید و علمای دانشگاه تونس، گروهی از دانشجویان زبان فارسی و همچنین سفیر ایران در تونس و تعدادي از ایرانیان مقیم، اعضای سفارت و نهادهای فعال در تونس، حضور داشتند.

در ابتدا این مراسم، محمد اسدی‌موحد، وابسته فرهنگی ایران در تونس با اشاره به آیه‌های «انک لعلی خلق عظیم» و «لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» گفت: رفتار و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) همه مسلمانان را به همبستگی و همدلی دعوت می‌کند.

اسدي‌موحد در ادامه ضرورت حفظ وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان را یادآور شد و آن را قطب‌نمایی دانست که می‌بایست تمام مسلمانان به سمت آن حرکت کنند.

وی افزود: امروزه جهان اسلام با تمسک به قرآن کریم و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) باید به سوی وحدت و همدلی بیشتر گام بردارند.

رايزن فرهنگي كشورمان ادامه داد: با توجه به پیام امام خميني(ره) و نيز بيانات مقام معظم رهبري(حفظه الله)، همگی باید در برابر گسترش افکار شیطانی در جهان اسلام ایستاده و مبدأ اصلی خود را پیام خداوند به ما یعنی «برادری در اسلام» (إنّما المؤمنون إخوة) قرار دهیم.

عالم تونسی: قرآن و اهل بیت(ع) باید الگوی مسلمانان جهان باشند

سخنران بعدی این همایش شیخ محمد بن حموده، از شیوخ بزرگ و امام جمعه مسجد مالک ابن انس در تونس بود. وي با اشاره به سیره پیامبر اسلام‌(ص) و بیان پاره‌ای از اخلاق و صفات پیامبر رحمت(ص) گفت: ما وقتی زندگی پیامبر(ص) را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم که همواره زندگی ایشان با رحمت، عطوف، گذشت و تسامح همراه بوده و سیرت پاک آن حضرت منعکس‌کننده مقام والا و قدسی ایشان دارد.

وي تأكيد كرد: باید پیامبر(ص) را الگوی خود قرار دهیم و با کنارگذاشتن اختلافات جزئی، دست به دست هم داده و در راه تقویت اسلام و امت اسلامی گام‌ برداریم.

شیخ محمد بن حموده در ادامه به جایگاه علمی اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: اهل بیت(ع) از لحاظ علمی و معرفتی جایگاه ویژه‌ای داشتند که نمونه آن را در مذاکره‌ بین امام جواد (ع) و علمای آن زمان در دوره عباسی مشاهده می‌کنیم و این به آن معناست که قرآن و اهل بیت(ع) از نظر علمی باید الگو و اسوه مسلمانان جهان باشند.

جمهوری اسلامی ایران همواره در راه وحدت گام برداشته است

فرید قطاط، استاد زبان فارسی در دانشگاه‌های تونس، دیگر سخنران این همایش بود كه در ابتدا با خواندن ترجمه عربي قصیده‌ای از سعدی شیرازی در وصف حضرت محمد(ص)، به جایگاه و اهمیت ویژه پیامبر اسلام(ص) در اشعار فارسی اشاره کرد و گفت: شعرای ایرانی چه شعرای قدیم و چه شعرای جدید، همواره دیوان خود را با قصائد و اشعاری در مدح پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) مزین كروده‌اند و همیشه بهترین قصیده‌ها و شعرها در وصف ایشان در ادبیات فارسی یافت می‌شود.

وي افزود: براي نمونه حافظ شیرازی، سعدی، مولانا و همچنین شعرای معاصر، قصاید بسیار زیبا و ترجیع‌بندی‌های بسیار ارزشمندی در خصوص صفات پیامبر اسلام(ص) سروده‌اند.

فرید قطاط سپس با اشاره به هفته وحدت، گفت: جمهوری اسلامی ایران و مسئولین ایرانی همواره نه تنها مسلمانان اهل سنت را برادر خود خوانده‌اند؛ بلکه آنها را به عنوان جان و روح خود تلقی می‌كنند و همیشه در راه وحدت، همدلی و یکپارچگی جامعه اسلامی گام برداشته‌اند که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و مسئولین آن در چهل سال اخیر، گویای این مدعاست.

سپس این همایش با شعرخوانی دانشجویان زبان فارسی و دكلمه قصاید در وصف پیامبر اسلام(ص) ادامه یافت. در این بخش از برنامه، سه تن از دانشجویان زبان فارسی قصاید زیبایی از حافظ شیرازی، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و سعدی شیرازی درباره حضرت محمد(ص) به خوانش گرفتند که اجرای بسیار زیباي آنها تشویق حاضران را در برداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha