پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اختتامیه سومین جشنواره علامه حلی استان گلستان

حوزه/ در اختتامیه سومین جشنواره استانی علامه حلی گلستان بر ضرورت انجام پژوهش های متناسب با نیازهای روز و گره گشایی از مشکلات جامعه و مردم تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیین اختتامیه سومین جشنواره علامه حلی در استان گلستان، امروز با حضور مسئولان حوزوی، اساتید و طلاب، در موسسه فرهنگی میرداماد گرگان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، حجت الاسلام عباسعلی رضایی، دبیر جشنواره استانی علامه حلی ضمن خیر مقدم به حاضرین، به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت.

در ادامه دو نفر از طلاب حوزه علمیه برادران و حوزه خواهران مختصری از مقاله ارائه شده خود را قرائت کردند.

پس از آن، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ملکی، رئیس شورای جشنواره علامه حلی، در سخنانی گفت: هدف اصلی پژوهش تولید علم و ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات است.

مدیر حوزه علمیه استان گلستان ادامه داد: سال هاست کشورهای پیشرفته از فاصله بین پژوهش و تولید علم عبور کرده‌اند. حتما خروجی پژوهش باید به درد جامعه بخورد.

رئیس شورای جشنواره علامه حلی استان گلستان خاطر نشان کرد: تقویت فرهنگ پژوهش در مراکز علمی و توجه به زیرساخت های آن، مدیریت و ارزیابی خروجی و کارکرد عملی پژوهش می تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: حوزه علمیه یک نهاد زیربنا و موثر در دانش پژوهش است. در هر عصری که می نگریم شخصیت های بزرگ و نخبگان حوزه های علمیه وجود داشته اند که نقش اساسی و اصلی را در پژوهش و تولید علم ایفا کرده اند. یکی از این نخبگان مرحوم علامه حلی است که در عمر پر برکت 80 ساله خود آثار متعدد فقهی، اصولی، تفسیری و کلامی به جای گذاشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: بزرگانی همچون شیخ مفید، محقق حلی و در عصر معاصر شیخ انصاری، آخوند خراسانی، علامه طباطبایی، امام خمینی و... هر کدام مانند خورشیدی درخشان بر بالای قله علم و پژوهش قرار داشتند.

عضو شورای حوزه علمیه استان گلستان با اشاره به همت بالای حوزه های علمیه در راستای تحقیق و پژوهش گفت: حوزه های علمیه برنامه های متعددی در جهت تقویت کاروان پژوهش دارند که نوید آینده روشن تر را خواهد داد. ما باید در کنار به روز بودن از سنت های موثری که از علما به ما رسیده است مانند مباحثه، حاشیه نویسی، نشست های علمی و ارزیابی های تخصصی استفاده کنیم.

مدیر حوزه علمیه گلستان تصریح کرد: بر اساس آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»(الزمر/17) نباید از برگزاری مذاکرات علمی، مناظرات تخصصی و کرسی های آزاد اندیشی بهراسیم. این آیه بشارت نتایج تکوینی این سبک را می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: غنای علمی که در اسلام وجود دارد در هیچ جای دنیا دیده نمی شود و ما به آن تکیه می کنیم و در مجامع علمی وارد می شویم.

وی با اشاره به طرح تحول حوزه های علمیه گفت: تحول حوزه های علمیه آن چنان که مدنظر مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه است با تغییرات شکلی محقق نمی شود و این تغییرات باید ابتدا از مرحله فکر و ذهن شروع شود.

رئیس شورای جشنواره استانی علامه حلی در ادامه برخی بایسته های تحول در پژوهش را برشمرد و گفت: حق محوری، انصاف،‌ صداقت، تخصص گرایی، جامعه محوری و هدفمند بودن از جمله الزامات یک پژوهش مفید است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان چند عنوان پژوهشی را برشمرد و گفت: طلاب محقق در زمینه نیازهای روز به تحقیق و پژوهش بپردازند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha