جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اجلاسیه شهدای کشاورز در حسینیه جماران بیرجند

حوزه/ اینجا روایت عشق و دلدادگی است. روایت چشمان منتظر پدران و مادران شهدایی است که پسران و همسران خود را از سر مزرعه ها و باغ هایشان به دفاع از اسلام، انقلاب و وطنشان روانه کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، اینجا روایت عشق و دلدادگی است. روایت چشمان منتظر پدران و مادران شهدایی است که پسران و همسران خود را از سر مزرعه ها و باغ هایشان به دفاع از اسلام، انقلاب و وطنشان روانه کردند.

 روایت آنهایی که رفتند و آسمانی شدند. اینجا نقطه وصل خانواده ها و نسل های بعد از انقلاب برای درک عظمت کسانی است که از بهترین سرمایه زندگی شان برای ناموس وطن خود گذشتند تا ما امروز پرچم علمداری آنان را در جبهه های حق علیه باطل بر افشانیم.

آری اینجا دیار عاشقی است، رهرو راه حقیقت و مردانگی که هر لحظه بودن، اندیشه ها و رفتارهای سرشار از مفاهیم و آموزه های انسانی و سازنده ای را داشتند و در دریای عشق بازی با معبود و همنوع ذوب شده بودند.

اینجا محلی برای یادآوری خاطرات جبهه است، دیار آفتاب و کارزاری از تقابل حق و باطل، هر گام، بر خاک تفتیده اینجا تداعی رسالتی آمیخته با خون و گلوله برای پاسداشت وطن و میثاقی با داستان سرخ حسینی است .

آری، امروز افرادی که همانند برادرانم ، میزبانان جلسه بودند، بی هیچ ادعایی بر قطار ایثار و شهادت سوار شده اند، آنانی که پر می گشایند به حریم نور با لبخندی به بلندای جاودانگی و تنها پلاکی از آنها برجاست ، اگرچه تکه فلزی بیش نیست اما نشانی است از مردانی که تاریخ سازند و در قاب تصویر انسانیت همواره خواهند درخشید.

آذرماه سال 97 در اجلاسیه شهدای کشاورز خراسان جنوبی، معنای شهادت و مفهوم ایثار دوباره تعریف شد   و بار دیگر خاطراتی از شهدا در تنش مشکلات زندگی غرق شده و نمی گذارد دستی از نیاز به دانستن به سویشان دراز کنیم و از اسطوره هایی بپرسیم که جان دادند تا جانانشان ماندگار شود.

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره یاد و خاطره شهدا

شهید، چیز عظیم و حقیقت شگفت‌آوری است. ما چون به مشاهده شهدا عادت کرده‌ایم و گذشته ها و ایثارها و عظمت ها و وصایا و راهی که آنها را به شهادت رساند، زیاد دیده‌ایم، عظمت این حقیقت نورانی و بهشتی برایمان مخفی می ماند؛ مثل عظمت خورشید و آفتاب که از شدّت ظهور، برای کسانی که دائم در آفتابند، مخفی می ماند.

گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست.

شهیدان نباید در جامعه‌ی ما از ذهنیت ها خارج شود، شهیدان را باید زنده نگه داشت. یاد شهیدان را باید گرامی بدارید و زنده نگه دارید؛ در همه‌ استانهای کشور این معنا وجود دارد، نگذارید غبارهای فراموشی  که عمداً گاهی این غبارها را می خواهند بر روی این خاطره‌های گرامی بپاشند و قرار بدهند، روی این خاطره‌های گرامی را بگیرد؛ زنده نگه دارید.

یاد شهدا، افتخارات شهدا، عزت شهدا را همه باید نصب‌العین خودشان قرار بدهند؛ نگذارید فراموش بشود. شما غفلت کنید، نیروهای انقلاب غفلت کنند، نیروهای مؤمن غفلت کنند، نفوذی های دشمن از آن طرف وارد می شوند و چیزی هم طلبکار می شوند.

بالاترین درجه  مرگ را شهادت است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری، رئیس موسسه روایت سیره شهدا، در حاشیه اجلاسیه شهدای کشاورز خراسان جنوبی، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، گفت: در هر جامعه ای برای اینکه موفقین تکرار بشوند، می روند سراغ فرمول موفقیت، ما هم اعتقاد داریم در نظام ما موفق ترین آدم ها به تبیین قرآن، شهدا هستند لذا ما معتقدیم پروژه شهدا قابل تکرار است.

وی ادامه داد: هر چقدر این اجلاسیه ها و یادواره های شهدا یادی از کسانی که جانشان را برای دین و وطن خود گذاشتن آورده شود، نسل چهارم که انقلاب و دفاع مقدس را ندیدند می توانند با بهره گیری از این فرمول، ادامه دهنده راه شهدا باشند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا بالاترین درجه مرگ را شهادت دانست و تصریح کرد: شهدا حجت خداوند هستند تا انسان‌ها با الگوگیری از آنان در انجام تکالیف الهی سهل انگاری نکنند از این رو شهید اتمام حجت خداوند با انسان است.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه شهدا پیروان راستین اولیای الهی هستند، خاطرنشان کرد: شبیه شدن به اهل بیت علیهم السلام نتیجه پیروی کردن از فرامین و دستورات آنان است شهدا شباهت بسیاری به اولیای الهی دارند.

وی اضافه کرد: ما باید بعد فکری و سیاسی شهدا را به خوبی درک کنیم و با نوشتار و ساخت فیلم و سریال ها ،آن را به نسل جوان ما منتقل کنیم.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا  گفت: یادواره شهدا  فرصتی برای تفکر است باعث می شود،اندک دقایقی انسان را از انجام معصیت  و لذائذ دنیایی گذشت کنند و نماز را اول وقت اقامه و  بر همین اساس شهدا به اهل بیت علیهم السلام شبیه‌تر هستند.

یاد شهدا غبار فراموشی فرهنگ شهادت را از خاطرات مردم پاک می کند

حجت الاسلام نجمی پور، امام جمعه سرایان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» از بیرجند، با اشاره به سخنان رهبری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند " یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست" بنابر این وظیفه دینی و انقلابی و شرعی همه ملت هست که قدردان خون همه شهدا و ایثارگری همه ی شهدای عزیز ما هستند که عمل بکنیم.

وی ادامه داد: دشمن خیلی در تلاش است برای اینکه ارزش ها و اصول انقلاب را از ما بگیرد ولی کنگره های شهدا امروز حرکتی که باعث شده تا ما مقاومت و ایستادگی بکنیم، فرهنگ ایثار و شهادت و درس بزرگ ولایت مداری است که شهدا به جامعه داده اند.

امام جمعه سرایان با اشاره به سنگین بودن مسئولیت مسئولین برای ادامه دادن راه شهدا تصریح کرد: هرکس در مقام و مسئولیتی هست باید بداند که امروز آسایش و امنیت کشور ما به برکت خون شهدایی است که برای ناموس وطنشان جان خود را فدا کرده اند.

حجت الاسلام نجمی پور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اگر تاریخ صدر اسلام را شما ورق بزنید، دقیقا یاد خاطره شهدا را زنده نگه می داشتند.

وی ادامه داد: یادمان باید باشد که رنج و زحمت و خون شهدا برای استقرار این نظام کشیده اند و لذا مقام معظم رهبری نیز خیلی تاکید دارند، نگذارید که غبار فراموشی روی خاطره مردم بیافتد.

امام جمعه سرایان با اشاره به اجلاسیه شهدای جهاد کشاورزی عنوان کرد: در 8سال دفاع مقدس از همه اقشار حضور داشتند ولی شهدای کشاورز ما با عشق و اخلاصی که داشتند و پشت پا زدند به همه ی زیبایی های هستی در این عالم تا از مردمشان حمایت کنند.

حجت الاسلام نجمی پور با تاکید بر هجمه های دشمنان علیه نظام عنوان کرد: دشمن همیشه تلاش می کند که نامی از جمهوری اسلامی نباشد و یاد و خاطره ی شهید برگزار می شود به بصیرت مردم کمک می کند و دنبال این هستند که یاد و خاطره شان  از یاد های مردم ما فراموش شود.

امام جمعه سرایان رمز حفظ انقلاب را پشتیبانی مردم از نظام دانست و یادآوری کرد: حضور مردم در همه ی عرصه ها و وجود ولایت فقیه و توجه به ارزش هاست که موجب استحکام انقلاب است و هر کدام از این سه پایه تزلزل پیدا کند موجب تزلزل در انقلاب می شود.

شهادت پایان کار نیست ، بلکه شروعی بزرگ به همراه دارد

رهبر انقلاب درباره اهمیت کار کشاورزان فرموده اند "کشاورزی یکی از اساسی ترین محورهای توسعه در کشور ماست؛ یک چیز حاشیه ای نیست، در نظام جمهوری اسلامی و به برکت انقلاب اسلامی، همه تلاش ها سرعت و کاراییِ مضاعفی پیدا می کند.

 آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد، فرهنگ جهادی بود، فرهنگ جهادی در همه صحنه ها و عرصه ها به کار می آید و در زمینه کارهای زیربنایی کشاورزی و دامداری و امثال اینها هم از اول انقلاب، روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد."

امروز همه زحمت کشان عرصه کشاورزی از راه های دور و نزدیک آمده بودند تا راهی که هم صنفان آنان آمده بودند را یاد کنند تا با نیرویی که از این حضور می یابند، با تمام قوا گام هایشان را برای سربلندی کشور بردارند.

کشاورزان امروز وظیفه سنگینی بر دوش دارند تا با وجود تحریم های اقتصادی دشمن، آنان باید با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب پرچمداران مقابله و ایستادگی در برابر دشمنان باشند.

گزارش : مسعود نوفرستی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha