جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اصفهان

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «شبیه ترین افراد به پیامبر(ص)»، در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

   به گزارش خبرگزاري حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه، در نشست اخلاقی با موضوع «شبیه ترین افراد به پیامبر(ص)»، در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، با استناد به روایت پیامبر(ص) «اشبهکم بی خُلقا: اعظمکم حلما، اشدکم انصافا، أبَرَّکم بقرابته، احسنکم خُلقا، اشدکم حُبّاً» گفت: حضرت فرمودند: در میان شما پنج گروه از نظر خُلق شبیه ترین افراد به من هستند: گروه اول کسانی هستند که «حلم» بیشتری دارند.

استاد حوزه افزود: در لسان روایات حلم با صبر متفاوت است. حلم در برابر غضب که منشاء درونی دارد و صبر در برابر مصائب بیرونی به کار می رود.

وی در ادامه «انصاف داشتن» را دومین ویژگی برای شبیه شدن به پیامبر(ص) برشمرد و ادامه داد: انصاف در مصادیقی همانند انجام معاملات با دیگران و در زندگی زناشویی و حتی در نوع پارک کردن ماشین نیز نمود پیدا می کند. رعایت انصاف باعث می شود محبت او در دل دیگران ایجاد شود و حتی توان پاسخ گویی به سوال قبر را نیز پیدا کند.

حجتالاسلام مرتضوی پناه، سومین خصوصیت برای شبیه شدن به پیامبر(ص) را «نیکی کردن به خویشاوندان» عنوان کرد و افزود: طبق حدیث پیامبر(ص) انجام صله رحم دارای برکات فراوانی است که تضمین کننده دوستی او در بین خاندانش، کثرت مال، طول عمر و ورود به بهشت برای شخص را به ارمغان می آورد.

وی به طلاب سفارش کرد: به بهانه اهل بیت(ع) خصوصا امام حسین علیه السلام در منازل خود روضه برپا کنند و ادعیه های معتبر و نقل شده از جانب معصومین(ع) را قرائت و بستگان خود را دعوت کنید و آنان را اطعام نمایید تا خداوند به جان، مال و زندگی شما برکت بدهد.

استاد حوزه  «خوش خلقی» را ویژگی چهارم دانست و اظهار داشت: در قرآن خداوند به این ویژگی پیامبر(ص) اشاره کرده است. "إنّک لعلی خلق عظیم" پس هر چه خلق انسان نیکوتر باشد شباهت بیشتری به پیامبر دارد.

وی، «محبت شدید نسبت به ائمه(ع)» را آخرین صفت برشمرد و گفت: یکی از وظایف ما نسبت به اهل بیت علیهم السلام، این است که دل های مردم را به ایشان متمایل کنیم و محبت ایشان را در دل مردم  با بیان سخنان، معرفی سیره و رفتارشان افزایش دهیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha