جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مفید

حوزه/ شیخ مفید از نوابغ روزگار بود و صاحب بیش از ۲۰۰ جلد کتاب در حوزه های کلام، فقه، اصول و علوم قرآنی می باشد که از جمله این آثار می توان به اوائل المقالات، مختصرالتذکره الاصول، الاکلام فی دلایل القرآن اشاره کرد.

 خبرگزاری «حوزه» - اصفهان،  نهم آذر ماه مصادف با روز بزرگداشت شیخ مفید عالم برجسته جهان اسلام و تشیع بود؛ ابوعبدالله محمدبن محمدبن نعمان بن عبدالسلام معروف به شیخ مفید و ابن المعلم از تاثیرگذارترین دانشمندان قرن چهارم هجری است.

او از نوابغ روزگار بود و صاحب بیش از 200 جلد کتاب در حوزه های کلام، فقه، اصول و علوم قرآنی می باشد که از جمله این آثار می توان به اوائل المقالات، مختصرالتذکره الاصول، الاکلام فی دلایل القرآن اشاره کرد.

این عالم برجسته عالم تشیع شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از نامدارترین آنها می توان به سیدمرتضی، شیخ طوسی و علامه حلی اشاره کرد که بر سر سفره علمی شیخ مفید ارتزاق کرده اند.

 به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با حجت الاسلام محمدعلی نیازی پژوهشگر حوزوی که پیرامون شخصیت شیخ مفید صاحب مقاله بوده و علاوه برآن پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد او در این باره می باشد، به گفتگو نشسته است.

حجت الاسلام نیازی  با اشاره به ابعاد شخصیتی، علمی و معنوی شیخ مفید، اظهار کرد: ابوعبدالله محمدبن محمدبن نعمان بن عبدالسلام معروف به شیخ مفید و ابن المعلم از تاثیرگذارترین دانشمندان قرن چهارم هجری است که در ایام زادروز این عالم بزرگ قرار داریم.

وی افزود: این دانشمند شیعه از نوابغ روزگار بود و صاحب بیش از 200 جلد کتاب در حوزه های کلام، فقه، اصول و علوم قرآنی می باشد که از جمله این آثار می توان به اوائل المقالات، مختصرالتذکره الاصول، الاکلام فی دلایل القرآن اشاره کرد.

این پژوهشگر حوزوی به اساتید و شاگردان بارز شیخ مفید اشاره کرد و گفت: از جمله اساتید شیخ مفید ابن ولید قمی، شیخ صدوق و ابن جنید بوده و همچنین این عالم برجسته شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از نامدارترین آنها می توان به سیدمرتضی، شیخ طوسی و علامه حلی اشاره کرد که بر سر سفره علمی شیخ مفید ارتزاق کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: از ویژگی های بارز شیخ مفید و از تاکیدات ایشان به شاگرد خود شیخ طوسی اهتمام ویژه بر امر پژوهش و تالیف است، هم چنان که پیرامون شخصیت علمی شیخ مفید علامه حلی می فرماید" او موثق ترین و داناترین علمای عصر خود بوده و ریاست علمی و دینی تاریخ شیعه در زمان به او منتهی می شود".

حجت الاسلام نیازی با تاکید بر شخصیت علمی و نگاه پژوهش محور شیخ مفید تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز درباره شخصیت علمی ایشان می فرماید "ایشان در سلسله علمای امامیه فقط یک متکلم فقیه نیست، بلکه فراتر از این، موسس حلقه جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته فقه و کلام تا به امروز در حوزه های علمیه شیعه امتداد یافته و ویژگی های اصلی و خطوط اساسی هم چنان بر آن پابرجا مانده است".

وی با اشاره به الگوگیری از نظام تربیتی شیخ مفید در کرسی دروس حوزوی تاکید کرد: آنچه که باید از نظام تربیتی شیخ مفید به عنوان الگو در حوزه های علمیه امروز به عنوان یک تابلو راه مدنظر داشت؛ تاکید بر امر پژوهش، تحقیق و تالیف در بین طلاب علوم دینی است.

وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی های بارز ایشان تقریب عملی بین مذاهب اسلامی است، هم چنان علامه شیخ مفید به طور عملی در دنیای اسلام بر اصول امر تقریب بین مذاهب و عدم تفرقه بین مسلمین تاکید داشتند و امروز نیز بر اساس پیروی از این نگاه تقریبی شیخ، حوزه های علمیه پرچمدار تقریب در دنیای اسلام هستند و روز به روز نیز با حمایت مقام عظمای ولایت شاهد اثرگذاری این تفکر عالم بزرگ شیعی می باشیم.

این پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: آنچه که امروز حوزه های علمیه ما باید بر آن تاکید داشته باشند فراهم سازی عرصه تحقیق و پژوهش با الگوگیری از نهضت علمی شیخ مفید است.

وی با تاکید بر لزوم الگوگیری طلاب و حوزه های علمیه از شیخ مفید، تصریح کرد: یکی از خلأهایی که در بین طلاب در این مورد می توان به آن اشاره کرد، شاید تاخیر در امر ورود به پژوهش است که امید می رود با الگوگیری از آثار علمی شیخ مفید همه طلاب در این عرصه ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام نیازی اضافه کرد: لازمه ورود طلاب به این عرصه حمایت مسئولان، زمینه سازی تحقیق و پژوهش، تاکید بر آن و اجرای آن از سوی اساتید مکرم و تاکید بر این سنت دیرینه در حوزه است.

وی افزود: از دیگر ویژگی های بارز شخصیتی شیخ مفید تهذیب نفس، زهد و پارسایی ایشان است که امروزه با برگزاری دورس اخلاق و تاکید بیش از پیش بر آن از ضروریات حال حاضر بین طلاب می باشد.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha