جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی شاهچراغی، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاهچراغی گفت: متأسفانه نماز در جامعه امر سخت و مشکلی شده و ما نتوانستیم تفهیم کنیم که نماز رفع مشکل است، اگر این نکته برای جوان و نوجوانی که وظیفه نماز را بر عهده دارد، به‌طور عمیق مطرح شود، بسیاری از مشکلات در سایه نماز حل می‌شود.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان، بیست و هفتمین اجلاس سراسری با موضوع «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» ، با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی رئیس جمهور و همچنین با حضور شخصیت های کشوری، از سوی ستاد اقامه نماز کشور، در روزهای آتی به میزبانی استان سمنان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی شاهچراغی، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و امام‌جمعه شهرری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ابعاد مختلف اهمیت برگزاری اجلاس سراسری نماز، جایگاه نماز در جامعه امروزی و آسیبهایی که امروزه نماز و جامعه مسجدی را تهدید میکند پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، با توجه به برگزاری اجلاس سراسری نماز طبق برنامه هرساله از سوی ستاد اقامه نماز کشور، جایگاه نماز در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اقامه نماز موضوعی است که در قرآن، روایات، ادعیه و زیارات بر آن تأکید شده است، به پا داشتن نماز وظیفه تمام آحاد مردم جامعه است و هرکسی باید تلاش کند که نماز به پا داشته شود.

در بسیاری از آیات قرآن و حتی در زیارت‌نامه‌ها به‌ویژه زیارت‌نامه‌های منسوب به سیدالشهدا(ع) بر اقامه نماز تأکید شده است که آمده «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاةَ» و اولین چیزی که در خصوص آن نسبت به سیدالشهدا(ع) شهادت میدهیم، اقامه نماز است.

وقتی حضرت ولی‌عصر(عج) تشریف بیاورند، اولین کاری که انجام میدهند، «الَّذینَ إِن مَکنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» برپایی نماز است.

این به پا داشتن نماز حداقل دو خاصیت دارد که در دو آیه قرآن آمده است، یکی از آن‌ها میفرماید «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» از نماز کمک بگیرید، متأسفانه ما نتوانستیم به جامعه تفهیم کنیم که نماز مشکل نیست، برخی آن را سخت میپندارند، ما باید این نکته را به جامعه تفهیم کنیم که نماز مشکل را حل میکند، در سایه نماز باید مشکلات حل شود، اگر دانشآموز ما بداند که نماز او را در درس و زندگی کمک میکند و در سایه نماز میتواند به راه‌حل مشکلاتش پی ببرد، به نماز جذب خواهد شد.

متأسفانه نماز در جامعه امر سخت و مشکلی شده است و ما نتوانستیم تفهیم کنیم که نماز رفع مشکل است، اگر این نکته برای جوان و نوجوانی که وظیفه نماز را به عهده دارد، به‌طور عمیق مطرح شود، بسیاری از مشکلات در سایه نماز حل میشود.

در آیه دوم قرآن میفرماید «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ» ما اگر به‌درستی نماز را در جامعه اقامه کنیم بسیاری از منکرات و مفاسد حل خواهد شد و فساد از بین خواهد رفت؛ اما شرط این است که نماز با شرایطی که دارد اقامه شود.

در روایت است که فردی به محضر پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت جوانی دارم که گناه میکند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: نماز میخواند؟ پاسخ داد: بله؛ حضرت فرمودند همین نماز او را از فساد و گناه دور خواهد کرد؛ بنابراین اگر ما به همین دو آیه قرآن بتوانیم عمل کنیم و آن را به شکل درستی در جامعه برای مردم بیان کنیم، هم عشق به نماز زیاد میشود و هم در سایه نماز بسیاری از منکرات و مفاسد حل خواهد شد.

* مهمترین آسیبهایی که امروزه جایگاه رفیع نماز را تهدید میکند چیست؟

متأسفانه نماز به‌گونه‌ای تبلیغ میشود که جاذبه ندارد؛ یعنی در حال حاضر مساجد هم جاذبهای برای اقامه نماز ندارد، اگر این جاذبههای مربوط به نماز و اقامه نماز موردتوجه قرار بگیرد، قطعاً گرایش به نماز سبب میشود آسیبهایی که ما در سایه همین قصه داریم برطرف شود.

آسیبهای زیادی وجود دارد، خانواده به‌درستی تبلیغ نکردهاند و نماز مسئله اول زندگی‌شان نیست، اگر نماز در خانه حرف اول را بزند، بسیاری از آسیبهایی که امروزه ما گرفتار آن هستیم برطرف خواهد شد.

* نکته پایانی درباره اجلاس سراسری نماز

در طی این سالها، آنچه از همه مهمتر است پیامهای حضرت آقا است که اگر مجموع آن‌ها به‌عنوان راه‌حل در مدارس و مکانهای مختلف تبیین و تفسیر شود، بسیار اثرگذار خواهد بود. پیامهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حاوی نکات گوناگونی پیرامون نماز، مساجد و وظایف افراد نسبت به اقامه نماز است که جامه عمل پوشاندن به این رهنمودها باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha