چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کریم بهرامی‌پور

مسئول اداره امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۵۰ استاد مشغول تدریس در حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی می‌باشند که حدود ۸۰ درصد آنها بومی هستند.

کریم بهرامی‌پور، مسئول اداره امور واحدهای آموزشی حوزه آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، اظهار داشت: تعداد اساتید حوزه استان از 60 نفر در سال 1390، به بیش از 150 استاد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای مدون برای اداره واحدهای اموزشی و مدارس علمیه در سطح کشور تدوین و نگارش شده که این قوانین و آیین‌نامه‌ها هر سال مورد بررسی و تجدید نظر قرار می‌گیرند. در سال های گذشته نظام جامعی برای ارزیابی مستمر و مدون اساتید طراحی شده که مرحله به مرحله در مدارس کشور و استان اجرایی شده است.

کارشناس اداره امور واحدهای آموزشی آذربایجان‌شرقی به ارزیابی سالانه اساتید حوزه این استان اشاره کرد و گفت: طبق قوانین و آیین‌نامه‌های موجود، عملکرد اساتید مدارس استان در هر نیمسال مورد ارزیابی قرار گرفته و از اساتید برتر و موفق تقدیر به عمل می‌آید.

بهرامی‌پور ایجاد هماهنگی اساتید با برنامه‌ها و سیاست‌های نظام آموزشی حوزه را به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته برشمرد و گفت: پیش از این و با روش تدریس سنتی، مشکلاتی از قبیل عدم تعادل میزان تدریس با حجم کتاب‌ها وجود داشت که با تدوین و تصویب ساعات درسی، اساتید موظف به تدریس میزان معینی شدند که موجب برطرف شدن کاستی‌های موجود در این زمینه شد.

وی اضافه کرد: مدیریت حوزه استان اهتمام ویژه‌ای در خصوص ارتقا سطح تحصیلی اساتید دارد و قدم‌های بزرگی در این خصوص برداشته شده، پایه تحصیلی اکثر اساتید بالای سطح دو است و تعداد 40 نفر از اساتید حکم تدریس پایه هفت تا ده را دارند.

مسئول اداره امور واحدهای آموزشی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بومی‌سازی اساتید یکی از دیگر اولویت‌های کاری مدیریت استان است و سعی کرده‌ایم 80 درصد اساتید بومی مدارس شهرستان‌ها باشند. همچنین در راستای سطح علمی و نگرشی اساتید، تاکنون بیش از ده جلسه دانش افزایی و 5 همایش در رابطه با مسائل سیاسی و منطقه‌ای از سوی مدیریت استان برگزار شده است.

وی از فعالیت 18 مدرسه علمیه در سطح استان خبر داد و گفت: تعداد 6 مدرسه علمیه پس از سال 1390 در استان آذربایجان‌شرقی تأسیس شده است.

مسئول اداره امور واحدهای آموزشی آذربایجان‌شرقی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش مسائل مدارس علمیه، اظهار کرد: در راستای برطرف کردن مشکلات، تلاش داریم هیئت امنای مدارس را فعال کنیم تا امورات مختلف از طریق آنان حل شود. هم اکنون هیئت امنای شش مدرسه استان فعال است و مسائل جانبی از این طریق حل و فصل می‌شود.

بهرامی‌پور همچنین به ایجاد کرسی درس خارج در تبریز اشاره کرد و افزود: کرسی درس خارج فقه و اصول به صورت رسمی در تبریز برقرار شده و امکان تحصیل در این درس به صورت حضوری و غیر حضوری برای اساتید فراهم شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش با تأکید بر اینکه در سالهای گذشته پیشرفت محسوسی به‌لحاظ کمی و کیفی در رابطه با سازماندهی اساتید رخ داده، خاطرنشان کرد: امیدواریم اقدامات صورت گرفته به پویاتر شدن حوزه‌ها کمک کرده و منویات مقام معظم رهبری در این خصوص عملیاتی شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha