چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ درس اخلاق آیت الله اراکی در مدرسه علمیه معصومیه

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: انسان باید برای خدا، سخن بگوید و سکوت کند، بعضی در جامعه جایی که باید حرف بزنند، ساکت هستند، جای که نباید بگویند، حرف می زنند، آنجایی که دین نیاز به تبیین و سخن دارد، ساکت هستند. خیلی ها درایام جنگ، کاری به جهاد و جنگ نداشتند، بی تفاوت بودند، اینها خیلی بدبخت اند.

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی در درس اخلاق این هفته مدرسه علمیه معصومیه قم که با حضور اساتید و طلاب برگزارشد، گفت: این که آدمی در دنیا بتواند به سمت خدا حرکت کند و همه حرکت های او براساس برنامه دین باشد، موضوعی است که در قرآن و سخنان اهل بیت(ع) بیان شده است.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: تلاش آدمی باید این باشد در همه حال در خدمت خدا باشد؛ طلبه لازم است چنین شأنی داشته باشد و طوری زندگی کند، که همه اعمالش ذکر خدا باشد. علما و بزرگان مقید به چنین برنامه ای بودند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: انسان باید برای خدا، سخن بگوید و سکوت کند،  بعضی در جامعه جایی که باید حرف بزنند، ساکت هستند، جای که نباید بگویند، حرف می زنند، آنجایی که دین نیاز به تبیین و سخن دارد، ساکت هستند. خیلی ها درایام جنگ کاری به جهاد و جنگ نداشتند، بی تفاوت بودند، اینها خیلی بدبخت اند.

آیت الله اراکی گفت: همین افراد بعد از جنگ، زبانشان در جهت خلاف آنچه درباره آن سخن می گفتند، باز شد. باید آدم این قدر بدبخت باشد که این گونه رفتارکند. اراده اهل بیت(ع) صددرصد وابسته به خدا بود، هر کاری می کردند برای خدا بود، برای غیر خدا قدمی برنمی داشتند، به همین دلیل ذاتشان و اعمالشان مقیاس می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: این موازین قسط، آن قدر دقیق اند که هر چیزی در کنار آن قراردهند معلوم می شود چه قدر خلأ دارد. دو نوع ترازو داریم، تراوزی اشیاء و اعمال. اعمال انسان را با میزان اهل بیت(ع) می سنجند. شیعیان هم اگر به حضرت علی (ع)ملحق شوند، این گونه حق می شوند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: امروز عمده درگیری هایی که در دنیا هست بین حق و باطل است، تشخیص آن خیلی مشکل نیست، آنها که دعوت به بصیرت و استقامت می کنند درکنار ولایت قرار دارند.

آیت الله اراکی گفت:. ما میزان اکبر داریم که حضرت علی(ع) است که عین وجود پیامبر(ص) است و این اتحاد حقیقی است. ببینیم این شخصیت ها در کدام جبهه قرار دارند، آیا این عمل که می گوید باید تسلیم دشمن شد و همه چیز را باید تسیلم کرد، این عمل به حضرت علی(ع) نزدیک است یا عملی که می گوید باید در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت کرد. حضرت از روز اول تسلیم ظلم نشدند، ما باید این گونه عمل کنیم.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: می گویند چرا در اذان شیعه «اشهد ان علی(ع)ولی الله» گفته می شود، باید گفت، این ظلمی که به حضرت شده  به همه بشریت شده؛ ما در اذان داد بزنیم که حضرت ولی مظلوم است. فریاد داد خواهی ما است. این دادخواهی همه بشریت است. کجا این داد را بزنیم که همه بشنوند، در وسط اذان، تا بشر تسلیم ظلم نشود. بدانند حق و باطل کدام است. این روشی است که اهل بیت(ع) داشتند، آنچنان زندگی کردند که راه و روش آنها میزان شده است.

آیت الله اراکی گفت: باید ناله ما این باشد، چرا نمی توانیم در آغوش محبت خدا و اهل بیت(ع) قرار بگیریم، نباید ناله ما این باشد که فلان چیز را چرا از دست دادیم، در روایت دارد که شهید نظر به وجه الله می کند، یعنی درهمان حالت خدا این شهید را در آغوش می گیرد البته منظور آغوش جسمانی نیست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بابیان اینکه سجده بسیار کارساز است و برکات زیادی دارد، گفت: سجده خاصیتش این است انسان با تمام وجود در پیشگاه خدا به سجده می افتد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha