پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درس اخلاق

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان به فضاهای مجازی و آثار مخرب آن بر ایمان انسان اشاره کرد و اظهار داشت: امروز برخی افراد ساعت ها در فضاهای مجازی سیر می‌کنند و آنچنان غرق می‌شوند که ایمان و دین آنان متزلزل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان، امروز در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به ادامه بحث تکمیل و تقویت ایمان پرداخت و اظهار داشت: برای اینکه ایمان انسان کامل شود، هم باید از فطرت و هم از عقل کمک بگیرد و این دو راه برای معرفت خداوند، برای  انسان کافی است.  

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر انسان،  فطرت خود را سالم نگه دارد، از اعماق جان و درون خود صدای خداوند متعال را می شنود، چنانچه خداوند در آیه ۱۹۳ سوره آل عمران می فرماید: « رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا؛ پروردگارا! ما صدای منادی(تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت می کرد که: «به پروردگار خود ، ایمان بیاورید!» و ما ایمان آوردیم».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان اینکه برای تقویت ایمان باید از عقل کمک بگیریم، گفت: خداوند در آیه ۵۳ سوره فصلت می فرماید: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ؛ به زودی نشانه‌های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می‌دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است».

وی در ادامه یادآور شد: برای تکمیل ایمان انسان، عمل صالح هم لازم است؛ وقتی ایمان، انسان را نجات می دهد و منجی انسان است که در زندگی انسان تأثیر بگذارد، خداوند در این باره می فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید اگر می خواهید ایمان شما را نجات دهد باید توأم با عمل صالح باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم برای عمل، موضوعیت قائل است، افزود: در روایات اسلامی نیز به این موضوع اشاره می‌شود که کسی که مؤمن به خدا و روز قیامت است، چه کارهایی باید انجام دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان ادامه داد: شیخ کلینی(ره) در کتاب شریف اصول کافی در باب کفر و ایمان، بخش عظیمی از روایات را به ایمان و عمل صالح اختصاص داده است.

وی به روایاتی درباره ایمان و راه های تقویت آن بیان کرد و گفت: هر چیزی در این عالم، آفت دارد، ایمان و دین انسان هم مانند بسیاری از موجودات عالم آفت دارد، اما عیب ما این است که به آفات دین و ایمان اهمیت نمی‌دهیم.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز بشر با صرف هزینه های زیاد و زمان تلاش می‌کند تا آفات جسم خود را بشناسد و درمان کند، اما این دغدغه و حساسیت، نباید تنها درباره آفات جسم باشد و این دغدغه را باید نسبت به روح خود نیز داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان بیان داشت: امروز بخش عظیمی از وقت یک کشاورز برای شناسایی آفات گیاهان صورت می گیرد، اما انسان گرفتار کج فهمی و کج فکری شده و از بخش عظیمی از خلقت و وجود خود غافل است.

وی با تصریح بر اینکه ما باید آفات ایمان را بشناسیم و برای تقویت و شفافیت ایمان تلاش کنیم،تأکید کرد: قرآن مجید، روایات و انبیا و اولیای الهی به حراست از جان انسان تحت عنوان تقوا اهمیت داده‌اند و درباره رفع امراض روحی روایاتی وجود دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: امام علی علیه‌السلام در چند جای نهج البلاغه فرمودند همانطور که جسم انسان خسته و پژمرده می‌شود روح انسان نیز خسته و پژمرده می‌شود، روح انسان هم می میرد؛ حضرت می فرمایند: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الاَْبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ؛ اين دل ها همانند تن ها، خسته و افسرده مى شوند. براى رفع ملالت و افسردگى آنها سخنان حكمت آميز و زيبا و ظريف انتخاب كنيد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان به برخی از آفات ایمان اشاره کرد و افزود: امام علی علیه‌السلام در خطبه ۸۶ برخی آفات ایمان را بیان می فرمایند.

وی ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرمایند: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ يَسِيرَ الرِّيَاءِ شِرْكٌ وَ مُجَالَسَةَ أَهْلِ الْهَوَى مَنْسَاةٌ لِلْإِيمَانِ وَ مَحْضَرَةٌ لِلشَّيْطَانِ، جَانِبُوا الْكَذِبَ فَإِنَّهُ مُجَانِبٌ لِلْإِيمَانِ الصَّادِقُ عَلَى شَفَا مَنْجَاةٍ وَ كَرَامَةٍ وَ الْكَاذِبُ عَلَى شَرَفِ مَهْوَاةٍ وَ مَهَانَةٍ، وَ لَا تَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ، وَ لَا تَبَاغَضُوا فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ، وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَمَلَ يُسْهِي الْعَقْلَ وَ يُنْسِي الذِّكْرَ فَأَكْذِبُوا الْأَمَلَ فَإِنَّهُ غُرُورٌ وَ صَاحِبُهُ مَغْرُورٌ؛ بدانيد كه رياكارى هر چند اندك بود شرك است و همنشينى با اهل هوا و هوس ايمان را به فراموشى سپارد و چنان مجلسى، مجلس شيطان است. از دروغ حذر كنيد كه دروغ از ايمان دور است. راستگو بر آستانه نجات و كرامت است و دروغگو بر پرتگاه سرنگونى و خوارى. حسد مورزيد كه حسد ايمان را مى خورد آنسان كه آتش، هيزم را. با يكديگر دشمنى مكنيد كه دشمنى هر خير و بركتى را تباه می‌کند و خدا را از ياد مى برد. پس به آرزوها كه موجب سبكى عقل و فراموشى ياد خداست ميدان مدهيد كه اين خود گونه اى فريب است و كسى كه چنان كند، فريب خورده است».

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شرک آفت و خراب کننده بنیان ایمان است، عنوان کرد: ما هر روز و هر ساعت باید به دل خود مراجعه کنیم تا عارضه ای پیدا نکرده باشد، نشست و برخاست با هواپرستان و حضور در فضاهایی که انسان های هواپرست و لاابالی زندگی می‌کنند، محل فراموش کردن ایمان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان همچنین به فضاهای مجازی و آثار مخرب آن بر ایمان انسان اشاره کرد و اظهار داشت: امروز برخی افراد ساعت ها در فضاهای مجازی سیر می‌کنند و آنچنان غرق می‌شوند که ایمان و دین آنان متزلزل می‌شود.

وی با اشاره به این سخن امام علی علیه‌السلام به موضوع حسد که از دیگر آفات ایمان است، اشاره کرد و افزود: انسان حسود هیچگاه سود و بهره ای نمی برد، بر همین اساس قرآن مجید و اهل بیت علیهم‌السلام به انسان ها می گویند که که از شر حسد به خداوند متعال پناه ببریم، زیرا حسد ایمان را می خورد و انسان را از دورن فاسد می‌کند، همچنان که آتش، هیزم را می سوزاند.

استاد حوزه علمیه به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که می فرمایند: «آفَةُ الدِّينِ : الحَسدُ و العُجْبُ و الفَخْرُ؛ آفت دين ، حسد و خودپسندى و فخر فروشى است»؛  گاهی انسان به پاره ای فلز و یا مادیات دیگر افتخار می‌کند و باعث می‌شود که نگاه ها هر روز مانند یک افعی به جان انسان بیفتد و انسان را ببلعد که این مسئله از دردهای جدی جامعه ما است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان همچنین دروغ را از دیگر آفات ایمان برشمرد و گفت: انسان مزه ایمان را نمی چشد مگر اینکه دروغ را ترک کند، چه این دروغ به جدی و یا به شوخی باشد.

وی به حدیثی از امام موسی کاظم علیه‌السلام اشاره کرد و بیان داشت: آن حضرت می فرمایند: «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِيَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ؛ علم انسان را در چهار محور یافتم؛ اول آنها این که بشناسی ربّت کیست؛ و دوم آنها این که بشناسی چگونه ساخته شدی؛ و سوم آنها این که بشناسی اراده (هدف) از خلقت تو چه بوده و چهارم آنها این که بشناسی چه چیزی تو را از دینت خارج می‌کند؟».

استاد حوزه علمیه همچنین به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که فرمودند: «زمانی بر امت من بیاید که همچنان که گوسفند از گرگ فرار می کند، مردم از علما فرار کنند، اگر چنین شد خداوند آنها را به سه بلا مبتلا می‌کند؛ برکت از مال و نعمت آنها بر می دارد، بر آنها پادشاه ظالمی را مسلط می‌کند و بی ایمان از دنیا بیرون می روند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان بیان کرد: مصداق علما در این روایت، اهل بیت علیهم‌السلام هستند و اگر تعمیم دهیم، علمای دین هستند که اگر ارتباط با علما و بزرگان دین و حوزه های علمیه قطع شود و فاصله ایجاد شود، جای آن را فیلم ها، سریال ها و مسائل کذایی می گیرد، زیرا خداوند آنان را گرفتار می‌کند و بلا بر آنان نازل می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که نظام جمهوری اسلامی ایران را که خونبهای هزاران شهید است با حکومت منحط شاهنشاهی مقایسه می‌کنند یا نادان هستند یا خائن؛ اگر آن جریانی که در دوران رضا شاه و محمدرضا شاه ادامه پیدا کرده بود، امروز وضعیت جامعه ما مشخص نبود.

وی عنوان کرد: امروز در جامعه ما میلیون ها جوان مؤمن، انقلابی و پرشور و دختران باعفت حضور دارند که در مراسم مختلف از جمله اعتکاف، راهپیمایی اربعین و حرکت های دیگر مشارکت می‌کنند.  

 استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: ما باید دستاوردهای انقلاب و این همه بهایی که برای انقلاب اسلامی، امام و رهبری دادیم حفظ کنیم و مراقب باشیم که انقلاب ما دچار آفت نشود.

وی در پایان به یکی دیگر از آفات ایمان اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه‌السلام به نقل از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «الْغَضَبُ یُفْسِدُ الْإِیمَانَ کَمَا یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ؛ خشم ایمان را فاسد می کند؛ همچنان که سرکه عسل را از بین می برد».

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحیم IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    خب آقای همتایان وقتی شما ها و امثال شماها تلویزیون سریال را کنار بگذارید افرادی میان اونجارو رهبری مکنن ک خواست شما نیس امام رحمت الله فرموده تلویزیون آموزنده است شما میگین این موجب این همه فساد شده؟