جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسنی

حوزه/ اندیشمند دینی با بیان این که برخی روایات خودش، سند خودش است همانطور که دعای کمیل محال است جز از زبان معصوم بیرون آمده باشد و این خود دلالت بر اعتبار خود دارد، گفت: اعراض شهرت حتی روایت صحیح را از اعتبار خود ساقط می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله حاج شیخ محمد آصف محسنی، در چهلمین نشست رجال پژوهی با عنوان «الگوهای توثیق اخبار ضعیف السند با نگاه ویژه به احادیث بحار الانوار و جامع احادیث الشیعه» که به همت گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان و با همکاری مدیریت مدرسه ایت الله العظمی خوئی ره برگزار شد، با اشاره به کتاب معجم الأحادیث المعتبرة عنوان کرد: این کتاب در مجموع شامل بیش از 12 هزار روایت دارای سند معتبر صحیح، حسن و موثق می باشد که از 26 کتاب متقدم حدیثی شیعه انتخاب و گزینش شده‌اند.

این عالم جهادی افغانستان با بیان اینکه در این کتاب برای شمار شایان توجهی از روایات، توضیحات رجالی و فقه الحدیثی آمده، بیان کرد: مقداری از این کتاب را در قم، پاکستان و افغانستان تدوین کردم و آن چیزهایی که امروز چاپ شده مشتمل بر 12 هزار روایت از کتب حدیثی معتبر همچون الکافی و دیگر کتب حدیثی است.

آیت الله آصف محسنی با بیان این که شاید در جامع الاحادیث بتوان حدود 3 هزار حدیث پیدا کرد که موثق الصدور باشند، تصریح کرد: ما علاقه فراوانی به صدور روایت از پیامبر(ص) و اهل بیت داریم و می خواهیم مطمئن شویم که این از زبان ائمه صادر شده و حقیقتا ارزش این بالاتر از ان خبری می باشد که سندش معتبر نیست و یا در اعتبار آن تردید وجود دارد.

وی در ادامه به بخش دیگری از تشخیص صحیح السند بودن روایات اشاره و ابراز کرد: اگر محتوایی، متنش یکی بوده و سه سند داشته باشد، معتبر است و اگر هشت سند با محتوای متفاوت داشت، بازهم می شود فهمید که معتبر است.

این عالم جهادی افغانستان با بیان این که برخی چیزها خودش سند خودش است همانطور که دعای کمیل محال است جز از زبان معصوم بیرون آمده باشد و این خودش دلالت بر اعتبار خودش دارد، بیان کرد: از سوی دیگر شهرت مشهور سندی بر خود آن است و در برخی موارد اعراض شهرت حتی روایت صحیح را نیز از اعتبار خود ساقط می کند.

شایان ذکر است؛ گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان تا به حال دوره ها و نشست های متعددی در موضوعات رجالی و علوم حدیث برگزار کرده و همچنین ضمن استقبال از فعالیت های همه پژوهشگران علاقمند به اعتبار سنجی احادیث اهل البیت(ع)، از مقالات علمی پژوهشی مرتبط برای چاپ در فصلنامه "مطالعات اعتبار سنجی حدیث" نیز حمایت می کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha