جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شورای پژوهش آذربایجان شرقی

حوزه/ قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در امور استان ها با انتقاد از بی‌توجهی به نیازسنجی موضوعی مشکلات و مسائل روز، گفت: مسائل فقهی که در جامعه با آن روبرو هستیم، باید در قالب طرح‌های پژوهشی شناسایی شده و از این طریق برای استفاده در پایان‌نامه‌ها و دیگر طرح‌ها ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز،‌ جلسه‌ی شورای پژوهش حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی، شامگاه یکشنبه با حضور قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها، در سالن جلسات این مدیریت برگزار شد.

حجت‌الاسلام اسحاقی،‌ قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها در این جلسه با بیان اینکه احساس نیاز شدیدی در استان‌ها برای ایجاد شورای پژوهش ایجاد می‌شد،‌ گفت: اعضای شورا باید سنت‌شکنی کرده و با خلاقیت و نوآوری، آورده‌های جدیدی به مدارس ارائه داده و آن‌ها را احیا کنند.

وی پیشنهاد داد: شوراهای پژوهش استانی برای تاثیرگذاری بیشتر، همایش‌ها و جلسات هم‌اندیشی را با حضور نهادهای همسو و مسئولیت‌دار برگزار کرده و فرهیختگان استانی به این جلسات دعوت شوند.

قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌ در امور استان‌ها به فقدان نشریه علمی،‌ پژوهشی و ترویجی در استان آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و افزود: با وجود ظرفیت و پتانسیل عظیمی که در این استان وجود دارد، باید بتوانیم مجوز انتشار یک نشریه علمی و ترویجی را اخذ کنیم، چنین نشریاتی برای آموزش و پژوهش اعتبار قابل توجهی هستند.

حجت‌الاسلام اسحاقی خاطرنشان کرد: خروجی یک کار پژوهشی می‌تواند در قالب‌های مختلف ارائه شود و حتما نباید به نگارش مقاله بیانجامد. همچنین توجه به موضوع پژوهش‌های گروهی ضروری است و برای این مهم ظرفیت‌های لازم در استان آذربایجان‌شرقی و به خصوص مدرسه علمیه بناب وجود دارد.

وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی به نیازشناسی موضوعی مشکلات و مسائل روز، اظهار کرد: مسائل فقهی که در جامعه با آن درگیر هستیم، باید در قالب طرح‌های پژوهشی شناسایی شده و از طریق آموزش برای استفاده در پایان‌نامه‌ها و دیگر طرح‌ها ارائه شود.

قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌ در امور استان‌ها بیان کرد: اگر بتوانیم پژوهش‌های میدانی را اجرایی کنیم،‌ مأموریت‌ها و پروژه‌های زیادی قابل جذب و به کارگیری هستند و می‌توان از این طریق نسبت به جذب اعتبار نیز اقدام کرد.

حجت‌الاسلام تأکید کرد: این انتظار از حوزه‌های علمیه وجود دارد که در خصوص مسائل مختلف حکومتی قابلیت پاسخگویی و تبیین را داشته باشد. دستاوردهای های انقلاب اسلامی باید احصاء شده و به مردم ارائه شود تا امید را در پی داشته باشد.

وی در ادامه، راه‌اندازی انجمن‌های علمی استانی را ضروری دانست و افزود: راهکارهای لازم برای این منظور اتخاذ شود و موانع برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی برطرف شوند.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام مهدی فیروزی،‌ معاون پژوهش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ضمن ارائه گزارش از برگزاری جلسات این شورا، گزارشی از وضعیت پژوهشی مدارس و مشکلات موجود ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha