سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
۱

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی طلاب مدرسه علمیه امام علی (ع) سلماس با موضوعات ذوالقرنین در قرآن و مصحف امام علی ( ع ) برگزار شد.

به گزارس خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه؛ کرسی آزاداندیشی با موضوعات ذوالقرنین در قرآن و مصحف حضرت علی(ع)، صبح امروز در مدرسه علمیه امام علی(ع) سلماس برگزار شد و طلاب درباره این دو موضوع به نقد نظرات هم پرداختند.

در این جلسه درباره ماهیت ذوالقرنین که چه کسی است و اختلافاتی که در این مورد وجود دارد، و همچنین علل نام‌گذاری وی به ذوالقرنین و شباهت‌های وی به کوروش کبیر  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت

ذوالقرنین لقب شخصیتی در قرآن است که اختلاف های اساسی درباره هویت، دوره تاریخی و جزییات سرگذشت او بحث‌های پر دامنه‌ای را در برداشته است.


قرآن مجید در آیه های 83تا 99سوره کهف، ذوالقرنین را فردی یکتاپرست، صالح و انسان دوست و از بندگان شایسته و برگزیده خداوند نام برده و از او به نیکی یاد می‌کند و بیان شد که ذوالقرنین یا پیامبر الهی بود کو یا یک پادشاه دادگر و خداپرست.

ذوالقرنین یکی از ناشناخته ترین و بحث برانگیزترین شخصیت های قصص قرآنی است و در اینکه او چه شخصی است نظرات مختلفی داده شده است.

یکی دیگر از مباحث مورد بحث مصحف امیرالمومنین(ع) بود که بیانگر این مطالب بود که آیا مصحف امیرالمومنین غیر از این قرآن هست؟ که بیان شد مسلما متن و محتوای قرآن حضرت علی(ع) منهای ترتیب سور آن هیچ تفاوتی با قرآن موجود ندارد.

همچنین از ویژگی‌های مصحف حضرت علی(ع) بحث شد که در مصحف علی(ع) قرائت آیات طبق قرائت پیامبر اکرم که اصلی ترین قرائت بود ثبت شده بود و هم چنین مصحف علی(ع) مشتمل بر تنزیل تاویل بود، مورد بحث و تبادل قرار گرفت.
در ادامه این کرسی آزاد اندیشی طلاب به بحث در مورد تدوین قرآن پرداختند و بیان شد: بنابر نظر علمای شیعه و اهل سنت، حضرت علی(ع) آغازگر تدوین قرآن بنابر وصیت پیغمبر اکرم پس از رحلت آن حضرت بود.

بحث دیگری که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، مدت تدوین مصحف علی(ع) بود که روایات مختلفی در این‌باره بیان شد که ابن ندیم قائل است که امیرالمومنین(ع) درخانه نشست و تا سه روز به جمع آوری قرآن مشغول بود و هم چنین ابن عباس نقل می‌کند که خدا قرآن را در قلب علی(ع) جمع کرد و بعداز مرگ پیامبر(ص) در شش ماه جمع آوری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امید IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 0
    سلام- تحقیق علمی دکتر کامبوزیا در مورد ذوالقرنین پاسخی دندان شکن به کسروی ملعون بود که علمای اسلام را در این خصوص به طعنه گرفته و به نوعی به مبارزه می طلبید. با تحقیق ارائه شده از سوی این دانشمند مسلمان، کسروی ملعون عقب نشینی کرد و تحقیق علمی دکتر کامبوزیا را قبول کرد و خودش رسوا شد. این تحقیق علمی نشان می دهد که ذوالقرنین فردی غیر از کوروش بوده است. و ادعای ابوالکلام هندی مبنی بر اینکه کوروش همان ذوالقرنین بوده است، از پایه بی اساس است.