جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
الزهرا المرضیه

حوزه/ خداوند چهار گوهر به انسان بخشیده که سبب برتری و امتیاز او نسبت به سایر مخلوقات شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه، صبح امروز در نشست اخلاقی با موضوع «گوهر های انسانی»، در مدرسه علمیه خواهران الزهراء المرضیه اصفهان با اشاره به روایتی بیان کرد: خداوند چهار گوهر به انسان بخشیده که سبب برتری و امتیاز او نسبت به سایر مخلوقات شده است.

وی، اولین آن ها را «عقل» برشمرد و گفت: عقل نماینده ی خدا در وجود انسان است و واعظ درونی  و ابزار تشخیص خوبی و بدی او به حساب می آید که دو  دشمن دارد: یکی غضب که عقل را زائل می کند و دیگری خمر است که عقل را می پوشاند و روایات آن را ام الخبائث خوانده اند.

استاد حوزه دومین گوهر در وجود انسان را «ایمان» برشمرد و اظهار کرد: ایمان نیز موعظه گر درونی محسوب می شود و انسان به خاطر وجود این گوهر از اعمال زشت اجتناب می کند.

وی تصریح کرد:تهمت و حسادت دو دشمن اصلی ایمان هستند که حسادت باعث حماقت و شرارت می شود و با غبطه خوردن و شرح صدر قابل درمان است.

حجت الاسلام مرتضوی پناه «عمل صالح» را سومین گوهر وجودی انسان دانست و گفت: خداوند در سوره های عصر و تین، ایمان و عمل صالح را همراه هم آورده، در صورتی که ایمان  حقیقی باشد عمل صالح را به دنبال خواهد داشت.  ولی اگر ایمان ابوسفیانی باشد منهای عمل صالح است.

وی چهارمین و آخرین گوهر وجودی انسان را «حیا» عنوان کرد و اذعان داشت: طبق روایتی از امیر المومنین علیه السلام حیا دارای ده جزء است که تنها یک جزء آن در مردان و نه جزء دیگر آن در زنان است و مردان برای تقویت حیا باید مواظب گفتار خود باشند و زنان برای تقویت حیا باید از حجاب و پوشش خود محافظت نمایند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند: از دنیای شما عطر، نماز و زن ها را دوست دارم. اصحاب از ایشان پرسیدند: چرا زنان را دوست دارید؟ حضرت در پاسخ فرمودند: به دلیل وجود پنج خصوصیت در آن ها که شامل: حیا، آرامش گری برای مردان، داشتن دل های پر محبت و همچنین اگر مادر شوند بهشت زیر پای آنهاست و  اجابت دعای آن ها در حق همسرانشان ، می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha