پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شبهات وهابیت فارس

حوزه/ نخستین نشست علمی همراه با پاسخ به شبهات وهابیت، به همت موسسه دارالاعلام شعبه شیراز و با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه فارس، در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شیراز برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، نخستین نشست علمی همراه با پاسخ به شبهات وهابیت، به همت موسسه دارالاعلام شعبه شیراز و با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه فارس، در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شیراز برگزار شد.

حجت الاسلام سید محمد یزدانی، کارشناس شبکه جهانی ولایت در این نشست که در راستای تبیین ریشه پیدایش وهابیت برگزار شد، اظهار داشت: محمد بن عبدالوهاب در حدود ۲۸۰ سال پیش فرقه جعلی وهابیت را ایجاد کرد.

وی در ادامه به مهمترین اختلاف شیعه با وهابیت در حول محور توسل، تبرک، شفاعت و استغاثه پرداخت و افزود: توسل طبق تقسیم بندی علما به چند قسمت از جمله توسل به اسماء و صفات الهی، توسل به ایمان و اطاعت خدا و پیامبر(ص) و توسل به عمل صالح تقسیم می شود.

وی ادامه داد: توسل به محبت و صلوات و سلام به رسول خدا(ص)، توسل به دعای مومن زنده (التماس دعا) و  واسطه قرار دادن شخص صالح که از دنیا رفته از جمله دیگر تقسیمات توسل است.

استاد حوزه تصریح کرد: وهابیت انواع این توسلات را قبول دارد(خصوصا ابن تیمیه) به جز موردی که در ششمین قسمت یعنی واسطه قرار دادن شخص صالح که از دنیا رفته، آمده است.

حجت الاسلام  یزدانی به تقسیمات ذیل قسمت ششم از دیدگاه علما وهابیت اشاره و خاطرنشان کرد: توسل به شخص صالح از نظر وهابیت نیز به چند قسمت از جمله توسل به ذات فرد صالح، توسل به جاه و مقام فرد صالح، توسل به حرمت فرد صالح، توسل به حق فرد صالح، که وهابیت همه اینها را حرام می‌دانند در واقع برخی را شرک و برخی را بدعت می‌دانند، تقسیم می شود.

وی به برخی از انواع دیگر توسل به شخص صالح از نگاهی دیگر اشاره و عنوان کرد: توسل به شخصی که هنوز به دنیا نیامده مثل توسل حضرت آدم به اهل بیت(ع)، توسل عندالحضور(التماس دعا)، توسل حین البرزخ مثل توسل به انبیاء که الان در برزخ هستند که این خود دو نوع دارد، درخواست از خداوند و واسطه قرار دادن فرد صالح و درخواست مستقیم از شخص صالح که الان در برزخ است (استغاثه)، توسل در قیامت وهابیت مورد اول و سوم را قبول ندارند و فقط مورد دوم و چهارم را قبول دارند.

 این کارشناس فرق و ادیان در ادامه روایاتی از متون کتب روایی وهابیت که توسل را مورد تائید قرار می‌دهند را مورد توجه قرار داد و به تقسیم بندی انواع شفاعت پرداخت و بیان کرد: وهابیت فی الجمله شفاعت را قبول دارد، امّا برخی از موارد شفاعت را قبول ندارد.

وی به انواع شفاعت از دیدگاه علماء وهابیت اشاره و ابراز کرد: درخواست از خود خداوند برای شفیع قرار دادن انبیا، درخواست شفاعت از شخص زنده، درخواست شفاعت از فرد صالح که فوت شده و درخواست از شخص صالح در قیامت از انواع شفاعت از دیدگاه علمای وهابیت به شمار می رود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha