پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی

حوزه/ نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: شناسایی مشکلات و ارایه راهکار برای حل آن ها برپایه منابع دینی از رسالت های مهم حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که نکات و محورهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در یادداشت اخیر خطاب به برنامه سازان و سریال سازان صدا و سیما، برای همه نخبگان در عرصه های مختلف، بسیار مفید و کاربردی است، اظهار داشت: هر کسی که در هر عرصه و رشته ای فعال و به نوعی نخبه است باید یک نوع تعهدی به جامعه خود داشته باشد چرا که از منظر آموزه های دینی و اصول انقلابی، حس مسئولیت پذیری در جامعه دارای اهمیت بسیار زیادی است.

وی افزود: در این یادداشت به طور خاص، رهبر معظم انقلاب بر حس وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری تاکید کرده و خاطرنشان فرمودند که جنگ نرم یک واقعیت انکارناپذیر است و همین که عده ای جنگ نرم را باور ندارند، خودش مصداقی از وجود و قدرت جنگ نرم است.

این استاد حوزه همچنین گفت: یکی از عرصه های بسیار مهم در هر جامعه ای ناظر به مساله سبک زندگی است که به خصوص در روزگار کنونی اهمیت بیش از پیشی پیدا کرده و نیز یک بخش مهم دیگر مباحث اعتقادی و اخلاقی است که ما در این عرصه ها باید به شکل دقیق ، علمی و کارشناسی ، آسیب شناسی کنیم.

وی اضافه کرد: البته بررسی آسیب ها و یافتن پاسخ برای آن ها باید از منظر کارشناسی و توسط کسانی صورت گیرد که درباره آن موضوع سررشته و تخصص دارند، ضمن آن که نباید از نظر دور داشت که پایه همه این فعالیت ها باید پایه های معرفتی باشد.

وی گفت: وقتی جامعه ای به عنوان جامعه دینی مطرح شد، حتماً باید پایه های آن بر اساس معرفت باشد و اگر مبتنی بر جهان بینی توحیدی شد، در این صورت جامعه چه در امور مادی و چه در امور معنوی قطعاً موفق خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی همچنین ابراز داشت: از سویی این وظیفه حوزه های علمیه است که بر پایه منابع دینی به دنبال ارایه راه حل ها برای جامعه باشد و قبل از آن نیز البته با رصد و اشراف خود، به شناسایی مشکلات و علت ها و ریشه های آن ها بپردازند.

وی تاکید کرد: واقعیت آن است که ما در حوزه ، موسسات و مراکز و افراد نخبه ای در عرصه های گوناگون داریم اما این فعالیت ها به نظر می رسد که تاثیرگذاری لازم و موثر را در بر نداشته است و این در حالی است که بسیاری از نخبگان ما و به خصوص فرهیختگان حوزوی، یک برآورد صحیح و واقعی در رابطه با ایران در جهان امروز و نیازهای جمهوری اسلامی در جامعه جهانی ندارند.

نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در رابطه با انقلاب اسلامی پیام ها و محتواهای بسیار مهمی داریم اما نسبت به معادلات و محاسبات جهانی نمی توانیم آن برآورد صحیح داشته باشیم و لذا گاهی محدود می شویم و قلمروها و افق های بالاتر را نمی بینیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در ضمن این یادداشت ، ماموریت های مهمی را به دوش نخبگان از جمله نخبگان حوزوی انداختند که نسبت به جامعه حساسیت داشته و با رصد مشکلات و مسایل و ارایه راهکار و محتوای مناسب برای حل مشکلات در پی رشد و سازندگی جامعه باشند.

وی اضافه کرد: در واقع تاکید و خواسته مقام معظم رهبری این است که نخبگان و فرهیختگان به خصوص نسل جوان وارد گود شده و ضمن ارایه نقش مهم خویش از مسئولان مربوطه در زمینه های گوناگون دست به مطالبه گری بزنند.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی همچنین با تاکید بر این که زبان هنر، زبان بسیار مهمی است و هنر و رسانه امروز اصلی ترین جریان سازهای دنیای بشری به شمار می روند، گفت: در دنیای امروز، رسانه ها مرجع فکری مردم شده اند و هر فکر و اندیشه ای که آن ها القا کنند به جریانی در جامعه تبدیل می شود و لذا در چنین فضایی اگر کسی با بیان صحیح و بهره گیری از هنر اصیل و متعهدانه و بر اساس داشته های قوی خودمان کار کند ، قطعاً در جذب مخاطب موفق خواهد بود.

وی یادآور شد: مساله مهم دیگر این است که باید این پیام ها را در پهنای گسترده رسانه ها منتشر کنیم و قطعاً اثرگذار خواهد بود، به ویژه اگر روح هنر ما ، یک روح معنوی باشد، یعنی درون کالبد جریان هنری ما روح معنوی مشهود باشد.

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که توجه به سبک زندگی دینی ، یکی از مهم ترین الزامات روزگار کنونی ماست، گفت: مسلم است که معنویتی که برآمده از توحید باشد با فطرت انسان سازگار است و از آن سو هنری که برآمده از حقیقت انسان باشد مخاطبش فطرت انسان است و ما باید با ابزار هنر و رسانه انقلابی و دینی، این بُعد را همواره حفظ و تقویت کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha