جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ماکرون تسلیم جلیقه زرد ها

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ماکرون تسلیم جلیقه زرد ها  شد

رئیس جمهور فرانسه که هفته گذشته گفته بود از مواضعش عقب نشینی نخواهد کرد، به نخست وزیر کابینه دستور داد با معترضان جلیقه زرد وارد گفت‌وگو و مذاکره شود.ماکرون که روز یک شنبه از آرژانتین به پاریس بازگشت بلافاصله به محل اصلی اعتراضات رفت و از بنای دروازه پیروزی دیدن کرد. تعدادی از معترضان در مسیر بازدید، وی را هو کردند و خواستار استعفای وی از قدرت شدند.براساس گزارش یورو نیوز، ماکرون روز یک شنبه یک نشست اضطراری با اعضای کابینه خود تشکیل داد و بعد از این نشست طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از وزیر کشور خواسته است که نیروهای امنیتی فرانسه را برای اعتراضات احتمالی بیشتر ساماندهی کند و به نخست وزیر کابینه نیز دستور داده ترتیبات مذاکره با رهبران و نمایندگان معترضان را فراهم کند.سخنگوی دولت فرانسه پیش از این از احتمال برقرای شرایط ویژه در این کشور خبر داده بود. طی اعتراضات روز شنبه و یکشنبه حدود 400 نفر بازداشت و دهها نفر نیز مجروح شده‌اند.درخواست ماکرون برای مذاکره با معترضان در حالی صورت گرفته که وی بعد از اعتراضات هفته گذشته گفته بود صدای معترضان را شنیده اما تصمیمش برای افزایش مالیات بر سوخت را لغو نخواهد کرد.

 

محیط زیست بلژیک را به آشوب کشید

همزمان با برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی در لهستان ، پایتخت بلژیک شاهد برگزاری تظاهرات هزاران نفر در حمایت از محیط زیست بود .بیش از 65 هزار نفر با حضور در خیابان های بروکسل و با سر دادن شعارهایی از سیاستمداران کشورهای جهان خواستند تلاش خود را برای مقابله با ورود گازهای گلخانه ای به جو زمین ، اثرات ناشی از آن و ایجاد آینده ای سالم تر برای محیط زیست جهان افزایش دهند.قرار است در نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که با حضور نمایندگانی از دویست کشور جهان در لهستان برگزار می شود راه های مقابله با تغییرات آب و هوایی بررسی شود . در کنفرانس قبلی در پاریس ، مقرر شد کشورها میزان ورود گازهای گلخانه ای خود به جو زمین را کاهش دهند تا از افزایش دمای آن بکاهند ، اما نه تنها این امر محقق نشد ، بلکه دمای زمین افزایش نیز یافت.به گفته کارشناسان محیط زیست ، این موضوع منجر به وقوع شمار قابل ملاحظه فعالیت های آتشفشانی مرگبار ، گرمای شدید هوا ، وقوع طوفان های ویرانگر و افزایش سطح آب دریاها شده است .یکی از نگرانی های امسال این است که رئیس جمهور جدید برزیل ، این کشور را از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج کند . در دوره قبلی ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که تازه به قدرت رسیده بود ؛ با انتقاد از توافق آب و هوایی پاریس از آن خارج شد .

 

نفوذی ها ایران را به پرتگاه پیری هل دادند

بررسی آمارهای رسمی از افزایش جمعیت میانسالان خانوارها حکایت دارد. این آمارها در برخی رده‌های سنی تا دو برابر افزایش داشته است. براساس آمار موجود، در سال ۱۳۹۴، میزان تولد جدید در کشور بیش از یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر بوده است که این رقم با کاهش قریب به ۴۲ هزار نفری در سال ۹۵ به یک میلیون و ۵۲۸ هزار رسید که این رقم در سال ۹۶ به یک میلیون و ۴۷۹ هزار نفر کاهش یافت. از آمار می‌توان نتیجه گرفت هرم جمعیتی ایران در حال حرکت به سمت پیری است و به اندازه‌ای که از جمعیت جوان کشور به سمت میان‌سالی حرکت می‌کنند، جایگزین نمی‌شود که این مسئله به عنوان زنگ خطر و هشداری جدی در مقابل مسئولان قرار دارد. این میزان کاهش پیش از این نیز در آینده‌پژوهی‌هایی که چه در داخل و چه خارج از کشور انجام شده بود قابل پیش‌بینی بود. براساس پژوهشی که سازمان ملل در این خصوص انجام داد، در سال ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت ایران به صفر می‌رسد که با توجه به شرایط فعلی حتی ممکن است زودتر نیز این فاجعه رخ دهد. کارشناسان این حوزه دلایل بسیاری برای این وضعیت نا به سامان جمعیتی کشور مطرح می‌کنند که هر کدام در جای خود قابل بررسی است اما مهم‌ترین عواملی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد عدم همراهی به موقع و اجرای دقیق سیاست‌های جمعیتی توسط مسئولین کشور است که همزمانی آن با فشارهای اقتصادی که این سال ها به واسطه کم‌کاری‌های داخلی و همچنین تحریم‌های خارجی بر ملت ایران تحمیل کرده موجب بخشی از این کاهش جمعیت شده است.از سوی دیگر، تغییر سبک زندگی افراد بخصوص درجوامع شهری و تاثیری که رسانه های جمعی بر طرز فکر مردم می‌گذارند به همراه اطلاعات غلطی که برخی افراد به‌ظاهر کارشناس برای تغییر محاسبات مسئولان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند نیز از دیگر عوامل این بحران است.در این زمینه می‌توان به دستگیری دو نفر از اساتید دانشگاه که در پوشش فعالیت های علمی اقدام به نفوذ در دستگاه های مختلف حاکمیتی و مانع آفرینی در برابر اجرای صحیح سیاست های کلی نظام در زمینه جمعیت نمودند، اشاره کرد.   این عناصر متهم به اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط و همکاری با موسسات برانداز، ایجاد انحراف و اختلال هدفمند در تصمیمات نهادهای سیاستگذار، آمارسازی، خروج اطلاعات از کشور و... می باشند.

 

پول موادی ها هم به پولشویی پیوست

حسن روحانی، رئیس جمهوری درباره پولشویی مواد مخدر گفت: متاسفانه مواد مخدر در کشور وجود دارد و باید با آن مبارزه کنیم؛ وقتی مواد مخدر هست، پول کثیف هم هست؛ این پول کثیف کجا می‌رود، یعنی یک گوشه و کناری پولشویی انجام می‌گیرد و پولشویی ممکن است در افغانستان، ترکیه و اروپا انجام شود.سعید صفاتیان، کارشناس حوزه اعتیاد گفت: اقتصاد مواد مخدر، ستون اصلی پولشویی است و سالانه حدود 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در ایران رخ می دهد که عدد بسیار بالایی است و شاید به اندازه بودجه چند وزارتخانه باشد.اقتصاد مواد مخدر باعث پولشویی شده است و یکی از بحث های کلان پولشویی در دنیا مربوط به قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و قاچاق کالا است. بر اساس گزارش های مختلف، مواد مخدر در دنیا بیش از 1500 میلیارد دلار، گردش مالی دارد و این عدد بسیار بزرگی است. وی گفت: در ایران، طبق جدیدترین اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر سالانه نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان، به اقتصاد کشور ضرر می زند، البته این هزینه تحمیلی به در سال 81 و 82 حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال بود.

 

خاک از حد مجاز رد شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در کشور دو تا سه برابر حد مجاز فرسایش خاک داریم.وی اضافه کرد: برای تهیه آب راه های فراوانی وجود دارد و حتی می توان برای واردات آن اقدام کرد، اما در مورد خاک این امکان وجود ندارد، چراکه هیچ کشوری حاضر به خاک‌فروشی نیست و اگر هم باشد واردات آن به دلیل هزینه بالا امکان پذیر نیست.شهبازی با اشاره به زمان‌بر بودن تشکیل خاک گفت: آمارها نشان می دهد برای تشکیل یک سانتیمتر خاک سالها زمان نیاز است، بگونه ای که حتی می توان گفت عملا خاکسازی نداریم و بیشتر به سمت فرسایش خاک می رویم.شهبازی اضافه کرد: بحران خاک خیلی جدی است، لذا باید برای حفاظت از منابع خاک حساس باشیم.شهبازی با بیان این که آمارها نشان می دهد در کشور دو تا سه برابر حد مجاز فرسایش خاک داریم، گفت: حد مجاز فرسایش خاک سالانه بین سه تا چهار تن است که در کشور ما بر اساس آمارها متفاوت و عددی بین 10 تا 12 و حتی 15 تن در سال است.شهبازی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون هکتار بیابان در کشور داریم، گفت: باید فکری هم برای مقابله با بیابان زایی در کشور بشود، در غیر اینصورت بیابان زایی به معضل تبدیل می شود.

 

نرخ بیکاری آمار را کمی جابجا کرد

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدیدترین آمار از کار و بیکاری کشور را تشریح کرد و گفت: براساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری کشور ۱۲.۱درصد بوده است.وی ادامه داد: یک مقدار هم قواعد قانون کار ما سلبی است، بنابراین به‌جای این که قواعد را انعطاف‌پذیر کنیم، طوری اتفاق افتاده که کارفرما به‌راحتی ترجیح می‌دهد که نیروی کار را یا نداشته باشد و یا اگر دارد، قرارداد غیررسمی یا موارد این‌چنینی باشد.وی خاطرنشان کرد: یک سؤال وجود دارد که شما یک ساعت در هفته کار را به‌عنوان ملاک درنظر می‌گیرید، تعداد افرادی که زیر دو روز در هفته کار می‌کنند از شاغلان ما، 3.8 درصد هستند که عدد بالایی نیست، تمرکز ساعت کار 45 بوده و میانگین ساعت کار در کشور 45 ساعت است، بنابراین مشکلی از این بابت که معمولاً سؤال می‌کنند نیست.

 

امداد در غرب به حالت آماده باش ویژه درآمد

طبق آخرین اطلاعات هواشناسی به علت بارش شدید باران در غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کرمانشاه احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد، به همین علت امدادگران دستور آماده باش گرفتند.طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی هواشناسی (روز جاری) بارش شدید باران در غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کرمانشاه گزارش شده که احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد.همچنین طبق اطلاعات دریافتی از سامانه های هواشناسی بارش برف در ارتفاعات و گردنه های کوهستانی غرب، شمال غرب و مسیرهای کوهستانی نیمه غربی البرز و شمال استان های زنجان، قزوین و اردبیل گزارش شده که احتمال لغزندگی جاده ها در استان های یادشده امکانپذیر است. فتحی گفت: بر اساس این اعلام از ابتدای هفته تمام پایگاه های امدادی استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان و اردبیل در آماده باش ویژه هستند.

 

چالش ۱۳ میلیونی مجردها را گیر انداخت

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس خبرداد: 11 میلیون جوان ایرانی سن ازدواج را رد کرده اند که مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز آمار دیگری را اعلام کرد مبنی بر این که 13 میلیون جوان مجرد ایرانی در آستانه ازدواج هستند ولی سن مناسب ازدواج را سپری کرده اند یا در حال سپری کردن این سن هستند.هشدار محمد اسماعیل مطلق درحالی اعلام شده است که به گفته وی سن مناسب برای ازدواج بین سنین 18 تا 35 سالگی است. این سن علاوه بر این که زمان مناسب برای ازدواج است، بهترین سن برای باروری و بچه دار شدن است و عبور از این سن برای فرزندآوری مخاطراتی به دنبال دارد.وی تاکید کرد: بررسی دیگری در وزارت بهداشت نشان می دهد، کسانی که در سن مناسب ازدواج کرده اند، در زندگی احساس امنیت بیشتری دارند و کمتر در معرض رفتارهای مخاطره آمیز مثل مصرف الکل، اعتیاد و رفتارهای جنسی خطرناک قرار می گیرند و رشد عاطفی، فکری و اجتماعی در افراد ازدواج کرده بیشتر از افراد مجرد است.

 

پوسته جامد اصفهان را هم تکان داد

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی 'فریدون شهر' در استان اصفهان را لرزاند.موقعیت این زلزله در جهت ۳۲.۸۵ شمالي و ۴۹.۸۷ شرقي است.کانون این زلزله در 25 كيلومتري فريدون شهر، اصفهان، 28 كيلومتري افوس، اصفهان و 37 كيلومتري بوئين و مياندشت، اصفهان گزارش شده است. هنوز از خسارات احتمالی این زلزله خبری مخابره نشده است.زلزله جنبش و حرکات ناگهانی پوسته جامد کره زمین است که در صورت شدت ساختمانها و شهرها را خراب و جمع کثیری را هلاک می کند.

 

صداوسیما کارت زرد گرفت

روابط عمومی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اعلام کرد که «شورای نظارت بر لزوم برخورد جدی با رفتار‌های خارج از عرف و ادب برخی از مجریان رسانه ملی تاکید کرده است».«این شورا به دنبال اتفاقات برنامه «من و شما» شبکه «شما» و برخورد خارج از عرف و ادب مجری این برنامه، برخورد جدی با رفتار‌های اینچنینی را ضروری دانست.شورای نظارت ضمن حمایت از برخورد جدی سازمان صداوسیما با رفتار‌های اینچنینی، پیشتر در مکاتبه‌ای نسبت به هنجارشکنی‌های این مجری و ضعف‌های وی از جمله «توان پایین در هدایت و جهت‌دهی مباحث»، «ضعف در استفاده از زبان بدن»، «سطح پایین سواد و دایره واژگانی محدود» و «تلاش برای تبدیل خود به یک چهره از طریق هنجارشکنی در رسانه ملی» تذکرات لازم را به سازمان صداوسیما داده بود.روابط عمومی شبکه «شما» اعلام کرده است «با توجه به اتفافاتی که در قسمت اخیر برنامه تلویزیونی "من و شما" رخ داد، در راستای احترام به مخاطبان و جلوگیری از حواشی ایجاد شده برای برنامه "من و شما" آرش ظلی‌پور برنامه من و شما را فعلا اجرا نخواهد کرد.»بر اساس این گزارش، قسمت اخیر این برنامه با حضور مسعود فراستی روی آنتن شبکه «شما» رفت که بعد از گفتگو درباره وضعیت سینمای ایران، با برخی حواشی همراه شد.

 

نزاع آمار پزشکی قانونی را جابجا کرد

به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در 7 ماه نخست امسال 61 هزار و 389 نفر به علت آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال 96 که تعداد مراجعان به علت نزاع به مراکز پزشکی قانونی 57 هزار و 604 نفر اعلام شده بود 6 درصد افزایش یافته است.بنابر این گزارش از کل مراجعان به علت آسیب های ناشی از نزاع در 7 ماه ، 39 هزار و 638 نفر مرد و 21 هزار و 751 نفر زن بوده اند.در ماه مهر نیز آمار مراجعان نزاع با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 96 به 8 هزار و 585 مورد رسیده است.

 

بسته بازنشستگان هم رسید

سرپرست سازمان تامین اجتماعی کشور در مورد زمان پرداخت بسته حمایتی به بازنشستگان گفت: بسته حمایتی دولت برای این افراد بین ۸ تا ۱۰ روز آینده پرداخت خواهد شد. سرپرست سازمان تامین اجتماعی در مورد زمان پرداخت بسته حمایتی به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: بسته حمایتی برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و کارکنان آن، بین ۸ تا ۱۰ روز آینده پرداخت خواهد شد. بسته حمایتی با متوسط ۲۰۰ هزار تومان به تمام افرادی که حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان دارند پرداخت می‌شود. همچنین افرادی که از دریافت بسته جا مانده‌اند و حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان دارند می‌توانند به بهزیستی و کمیته و امداد امام خمینی مراجعه کنند.

 

نیچر فرونشست های تکان‌دهنده پایتخت را فاش کرد

نیچر می‌گوید که این تحقیق بر اساس ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ صورت گرفته و این مشکل در حال گسترش به فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» است.تحقیق یاد شده که توسط دو پژوهشگر ایرانی- مهدی متقی و محمود حق‌شناس- در موسسه زمین‌شناسی پوتسدام آلمان انجام شده است، می‌گوید که این مشکل بیشتر مربوط به دشت غربی تهران- شامل بخش شهری، شهرک‌های اقماری و زمین‌های کشاورزی- و دشت ورامین است که یک منطقه کشاورزی محسوب می‌شود.پژوهشگران یاد شده اعلام کرده‌اند که زمین‌های اطراف فرودگاه امام سالانه پنج سانتی‌متر نشست می‌کنند.این فرونشست، حدود ۱۰ درصد از جمعیت تهران، شهرک‌های اقماری و روستاهای جنوب غربی پایتخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که مناطق تحت تاثیر نشست زمین در تهران و اطراف آن، در برگیرنده ۱۲۰ کیلومتر خط آهن، ۲۳۰۰ کیلومتر جاده، ۲۱ پل، ۳۰ کیلومتر خط لوله نفتی، ۲۰۰ کیلومتر لوله گاز، ۷۰ کیلومتر خطوط برق فشار قوی و بیش از ۲۵۰ هزار ساختمان است.تحقیقات بیانگر آن است که این مشکل ناشی از برداشت بی‌رویه آب و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در سال‌های گذشته است.پایتخت ایران با ۱۳ میلیون جمعیت بزرگترین شهر غرب آسیا است.

 

تهران در مرز آلودگی قرار گرفت

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: هوای تهران امروز در آستانه شرایط ناسالم قرار گرفته است و در برخی ساعات وزش باد داریم.لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس افزود: هوای تهران امروز در آستانه شرایط ناسالم قرار گرفته است.وی ادامه داد: روز گذشته هوای تهران در شرایط سالم قرار داشت و در ساعات پایانی هوا در شرایط ناسالم قرار گرفت.به گفته نظری، شرایط برای تجمع آلاینده‌ها در روز آینده فراهم است و در برخی از ساعات امروز هم وزش باد خواهیم داشت.

 

فتا در اینستا برای دارو کمین گذاشت

غلامرضا اصغری گفت: هیچکدام از این صفحات مجوزی از وزارت بهداشت ندارند؛ سازمان غذا و دارو بیش از ۶۰۰ صفحه تبلیغاتی را از ابتدای سال با همکاری پلیس فتا بسته است.وی ادامه داد: هیچکدام از این دارو‌ها مورد تایید غذا و دارو نیست، هشدار می‌دهیم این دارو‌ها قلابی و بی‌اثر بوده و ممکن است جان افراد را به خطر بی‌اندازد، از این رو افراد به هیچ وجه نباید از این دارو‌ها استفاده کنند؛ قطعا این یک کار شیادانه است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.اصغری تصریح کرد: بازرسان سازمان غذا و دارو به محض اینکه از وجود این صفحات مطلع شوند، به کمک پلیس فتا سایت را می‌بندند، پلیس آگاهی برخی از این باند‌ها را گرفته و زندانی کرده است، اما متاسفانه باز هم آن‌ها به راحتی در این مکان‌ها فعالیت می‌کنند و اطلاعات غلط در اختیار مردم می‌گذارند، دقیقا مانند موادفروشی که گوشه پارک‌ها مواد مخدر می‌فروشد.

 

مرفه ترین استان کشور محروم‌ترین استان شد

شکراله بیگی اظهار داشت: امسال اعتبارات خوبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی درنظر گرفته شده است.وی با اشاره به محرومیت‌های استان تهران بیان کرد: فردی که از بیرون به استان تهران نگاه می‌کند از آن به عنوان یکی از برخوردارترین مناطق کشور یاد می‌کند اما واقعیت این است تهران در بسیاری از شاخص‌های توسعه بی‌بهره و یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است.سرپرست استانداری تهران با اشاره به کمبود سرانه درمانی استان تهران افزود: شهرستان‌های استان تهران به لحاظ امکانات و تجهیزات درمانی بسیار محروم هستند، در برخی از شهرستان‌ها با وجود جمعیتی بالغ بر 300  تا 400 هزار نفر فاقد تخت بیمارستانی است و در برخی دیگر نیز تنها تعدادی کلینیک و درمانگاه وجود دارد که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است که این وضعیت زیبنده استان تهران نیست.حسن بیگی سپس با اشاره به محرومیت آموزشی شهرستان‌های استان تهران تصریح کرد: متوسط سرانه دانش‌آموزی نشان می‌دهد که استان تهران از محروم‌ترین استان‌ها است به عنوان نمونه هنوز مدارس دو شیفته در استان تهران وجود دارد و حدود 32  هزار کلاس درس موردنیاز است تا کمبودهای اموزشی در این استان جبران شود.

 

مواد مخدر آمار کشته ها را بالا برد

اسکندر مومنی افزود: بیش از 30 درصد مبتلایان به ‏HIV‏ به صورت مستقیم به مصرف مواد مخدر ارتباط ‏دارند که این آمار در دهه گذشته بیش از این و حدود 60 درصد بود.‏وی گفت: ‏برخی از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها منشاء آسیب‌های دیگر هستند یا در به وجود آوردن آن آسیب‌ها نقش تعیین کننده دارند. یکی از این ‏موارد، مواد مخدر است که بسیاری از جرایم از سرقت تا قتل‌ها و جرایمی از این دست به علت مصرف مواد مخدر اتفاق می‌افتد.مومنی اظهار داشت: ‏همچنین بر اساس آمارها، 55 درصد طلاق‌ها در کشور ناشی از مصرف مواد مخدر است. حدود 70 درصد زندانیان کشور نیز در ‏رابطه با مواد مخدر زندانی شدند که 40 درصد مستقیم و 30 درصد غیرمستقیم به این موضوع ارتباط دارند.‏وی ادامه داد: روزانه حدود 9 نفر از معتادان فوت می‌کنند. در نتیجه توجه به مواد مخدر که منشاء بسیاری از آسیب‌های دیگر است، ‏اهمیت دارد.‏مومنی گفت: سال 2000 میلادی میزان تولید مواد مخدر در افغانستان 200 تن بود و الان به 10 هزار تن رسیده است. این ‏کشور همسایه از نظر اقتصادی در شرایط نامناسبی است و به آب‌های آزاد راه ندارد. نا امنی در این کشور موج می‌زند و توسط ‏قدرت‌های فرامنطقه‌ای دچار مشکلاتی شده است. از طرفی یکی از مسیرهای اصلی انتقال قاچاق مواد مخدر از این کشور به کشورهای ‏اروپایی، ایران است.‏دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اولویت اول این ستاد، پیشگیری از اعتیاد است و همه تلاش را بر این معطوف می‌کنیم که موضوع پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه نهادینه شود.

 

قطار HIV در ایستگاه رابطه جنسی ایستاد

ایدز ناشی از HIV و دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول، بیمار ممکن است بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. بیماری در این مرحله معمولا بدون هیچ علامتی دنبال شده و وارد فاز نهفتگی می‌شود. با پیشرفت بیماری، دستگاه ایمنی بدن بیشتر درگیر شده و عفونت‌هایی در بدن ایجاد می‌شود. وقتی ایدز به مرحله سوم می‌رسد، تعداد سلول‌های T کمک کننده که نوعی از گلبول سفید هستند و در دستگاه ایمنی بدن نقش دارند به کمتر از 200 سلول در هر میکرولیتر می‌رسند.ایدز در اوایل قرن بیستم میلادی در غرب آفریقا برای اولین بار پدید آمد و از زمان کشف آن تا سال 2009 میلادی به مرگ 30 میلیون نفر در جهان منجر شد.می گویند در دنیا در هر ثانیه یک نفر در دنیا به HIV مبتلا می‌شود.به هر حال بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، تا پایان شهریور 97 تعداد مبتلایان به HIV در ایران تا یکسال پیش حدود 36 هزار و 571 نفر بود که 83 درصد را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل می دادند. حدود 53 درصد از این مبتلایان در رده سنی 21 تا 35 سال قرار دارندt 65.4 درصد به علت استفاده از سرنگ آلوده و 20.1 درصد به علت رابطه جنسی محافظت نشده به HIV مبتلا شدند.به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر، الگوی ابتلا به HIV در ایران از سرنگ آلوده به رابطه جنسی محافظت نشده تغییر کرده است. موضوعی که کازرونی نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید: درصد راه‌های انتقال ایدز در موارد جدید ابتلا که تشخیص داده می شود، بیشتر مربوط به رابطه جنسی محافظت نشده است. البته این موضوع در اکثر موارد به همسر افراد مبتلا مربوط است که اطلاعی از بیماری خود نداشتند و برای آزمایش و درمان مراجعه نکردند. از طرف دیگر شیوع رفتارهای جنسی که می تواند افراد را در معرض ابتلا به ایدز قرار بدهد، بر اساس شواهد رو به افزایش است و اگر آگاهی افراد در این زمینه افزایش پیدا نکند، این شیوه انتقال رشد پیدا می کند. زیرا بسیاری از افراد اطلاعی از انتقال ویروس HIV از طریق رفتارهای محافظت نشده جنسی ندارند.محمد مهدی گویا گفت: تقریبا 65 درصد مبتلایان به HIV در ایران به واسطه اعتیاد تزریقی مبتلا شدند و بقیه افراد به واسطه تماس جنسی محافظت نشده بوده و همچنین 2 درصد نیز از طریق انتقال از مادر به کودک اتفاق افتاده است.

 

بانک جهانی شکست طرح پایتخت را به پایتخت گزارش کرد

بانک جهانی در مطالعاتی که بنا به درخواست معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام داد، اعلام کرد که اجرای طرح زوج و فرد در شهرهای مختلف جهان ناکارآمد بوده است.در زیر خلاصه گزارش دکتر مارتین هگر را درباره شهرهای مختلف جهان می‌خوانید.مطالعات یاد شده در ارتباط با اجرای طرح HNC (Hoy No Circula) محدودیت تردد در مکزیکو سیتی که البته در تعدادی از شهرهای در حال توسعه دیگر از قبیل سانتیاگو، شیلی- بوگوتا، کلمبیا- سائوپائولو، برزیل، پکن و تیانژین چین و در برخی شهرهای توسعه یافته مثل پاریس در سال 2015 هم اجرا شد.اعمال طرح محدودیت تردد در پاریس در سال 2015 به صورت ممنوعیت تردد خودروهای با پلاک فرد در روز دوشنبه بود که براساس آنالیز اطلاعات به‌دست آمده، حاکی از آن است که آلودگی هوا در درازمدت افزایش یافت. این در حالی ‌است که نتیجه اجرای طرح  LEZ تاثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت در پاریس را داشت.طرح زوج و فرد در پکن مشابه طرح پاریس براساس ممنوعیت تردد روزهای زوج و فرد در بازی‌های المپیک سال 2008 اجرا شد. این طرح همزمان با بارش باران‌های شدید و تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع اتفاق افتاد که این عوامل در آن مقطع تاثیر بسزایی در ایجاد آلودگی هوای پکن داشتند.طرح LEZ  در سال 1996 در استکهلم اجرا شد. به طور خلاصه، تنها خودروهایی که میزان آلایندگی آنها از استاندارد اروپا کمتر بود مجوز ورود به محدوده LEZ  را داشتند که نتایج به‌دست آمده حاکی از کاهش قابل توجه آلودگی هوا بود.

 

سازمان ملل زنگ "اقدام فوری" را به صدا درآورد

نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل خواستار آن شدند تا برای مقابله با تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی "اقدام فوری" انجام شود.نمایندگانی از نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل شرکت‌ کرده‌اند تا برای مقابله با تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی تصمیماتی جدی اتخاذ شود.در بیست و چهارمین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP24 هدف آن است تا کشورها بر روش‌های تحقق تعهدات مطرح شده در توافق اقلیمی پاریس به منظور جلوگیری از افزایش دما به توافق دست پیدا کنند.کارشناسان می‌گویند جهان در معرض تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی قرار گرفته که وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی مهیب، موج گرما و طوفان‌های شدید از جمله آن‌ها به حساب می‌آیند.همچنین بی‌بی‌سی در گزارش خود درباره این کنفرانس آورده است که به دلیل جزئیات بسیاری که باید درباره آنها تصمیم گرفته شود، این نشست یک روز زودتر از موعد آغاز شده است.این نشست در حالی صورت می‌گیرد که پایان امسال یعنی حدود یک ماه دیگر ضرب الاجل تدوین مقررات و جزئیات اجرای عهدنامه پاریس است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha